Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 315 besök senaste veckan (1257 totalt) |
Någon som provat
VHT - Bromsoksfärg ? Klarar temperatur: Upp till 482°C (Biltemas färg står det bara upp till 200 grader på) Motip bromsok färg står det Värmebeständig till: 110 grader ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Om man vill rostskydda ny blästrade broms ok någon vecka tills det blir dags för målning, vad är bäst och sedan enklast att tvätta bort?
Funkar typ WD40 för detta ? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Skulle verkligen undvika olja på blästrad yta om det ska målas.
Förvara dem torrt! Annars är ett dopp i 5% fosforsyra som får torka bra som rostskydd tills riktigt ytbehandling kan ske. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Skriver som safe, upplagt för stor katastrof. Mycket stor chans att du får kvar wd40 eller vad du nu väljer att kladda med i porer, som sedan i ugnen börjar koka/tränga ut. Plastpåse och suga ut luften så du får vaccum. _________________ Roland Johansson |
||
Problemet är att det blir ju rost väldigt snabbt på en blästrad porig yta.
Ni tror inte bromsrengöring och thinner osv. får bort all rostskyddsolja ? Eller ska man spraya på något annat som skydd ? Tänkte kunna renovera dom även innan dom ska målas.. Kanske bäst att spraya ett tunt lager Zink/kallgalvanisering eller värme färg som man sedan thinner tvättar innan ommålning? Dom kommer inte pulverlackas då det blev för dyrt så blir nu Foliatac bromsoks färg då dom hade snyggast färg.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så illa rostar det inte, förvara varmt och ta inte i dom med fingrarna utan handskar. Lite fin ytrost är ett mindre problem än rester av olja.
Om du kan lägga en kallgalv beror på färgen du ska använda, om den ska ligga på metall direkt eller inte. Kallgalven måste klara samma temperatur som färgen. Lacka innan du renoverar så kan du ju en blästra och lacka samma dag. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||
Foliatec ska klara över 300grader står det.
Zink spray 200grader Värmespray 600grader Foliatec instruktioner säger bara att du ska borsta rent med stålborste sedan bromsrengöring innan målning, det är en 2k färg. Blir nog svart värmespray som sedan tvättas med thinner vid ommålning. Men angående rost tar tid så gjorde det inte detta nu. Jag hämtade ny blästrade delarna i måndags men då det regnade på kvällen så fick dom ligga kvar i bilen till dagen efter och då såg det ut som i andra bilden. ![]() ![]() Blästerfirman säger att porriga delar måste målas inom några timmar efter blästring, dom kommer blästra av dessa i dag igen så jag ska måla dom några timmar senare och det får nog bli värmefärgsspray som jag har hemma. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
För sent nu men detta använder jag när jag ska förvara delar som är blästrade eller obehandlade. Sen sköljer man lätt av det med varmt vatten, bromsrent, thinner, avfettning.
http://www.crcind.com/crc/CRCproduct _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||
För 4st broms ok fick jag dessa svar: AB Stockholmsindustrilack ,Stallarholmsvägen 14, 124 59 Bandhagen Prisuppskattning för lackering ca 3000:- ex moms + blästring. ---------------- ISAXON's Pulverlackering AB, Ursviksvägen 127, 174 46 SUNDBYBERG Bromsoklar kräver noggrann förberedelse. - dom måste vara helt fria från fett, rost och gamla beläggningar innan pulverlackering och på grund av detta det krävs blästring - maskering av områden som inte ska lackeras (t.ex gängor och kontaktpunkter), vi måste utföra maskering innan blästring och sen igen innan pulverlackering - uppvärmning och härdning i ugn tar tid och energi, eftersom dom blir lackerat sammanlagt 3 gånger Det kommer kosta cirka 4000:- beroende på vilka färger du väljer. Så jag frågade om det inte går att härda samtidigt som annat samt frågade på pris om jag fixar blästring innan: Om det är två olika kulörer som sitter in i ugnen så funkar det inte. Sen olika material har olika bränntider. Det behövs värmetejp som inte ramlar av inne i ugnen efter grundlackering. Om du tar hand om rengöring, blästring + maskering och det enda vi behöver göra är att pulverlackera dom så kommer det kosta cirka 2000:-. Vi tar inte ansvaret om något är dåligt blästrat/maskerat etc. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
<< 1, 2 315 besök senaste veckan (1257 totalt) |