Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 985 besök senaste veckan (47849 totalt) |
Skulle det teoretiskt kunna vara, får prova att koppla "förbi" den manuella brytaren och se hur det blir.
Men en lättare och modernare startmotor står ändå uppskrivet på listan. Vad det gäller vad som har ändrats så är det stora att bränslesystemet och "insprutningen" har byggts om till förgasare istället för k-jet. Kanske att motorn behöver lite mer snurr för att gå igång med dom. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Om startmotorn drar runt starkt och fint, och motorn spinner runt lätt och ledigt, men det tar en stund innan den tänder... Då har du inget ström problem... Då handlar det (sannolikt) om förgasarbestyckningen, som är dimensionerad för typ 300hk? Flödeshastigheten genom trottlarna blir väldigt låg under uppstarten, dessutom korta insug. Då blir motorerna svårstartade.
_________________ Magnus Falk |
||||
bågen som förgasarna sitter på original har ca 130 häst, med dom munstyckena som sitter i nu så är dom bestyckade för runt 160-180 häst. Så ingen monsterbestyckning där.
_________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Mjoo, men en MC lever på väldigt höga varv för skapa sina hästkrafter. Sannolikt minst dubbla varvtalet av vad en bilmotor varvar. För att en MC ska hinna fylla cylindrarna vid deras höga varv så krävs stora insugsareor och korta insugsrör.
Överförs detta till en bils varvtalsområden så blir flödeshastigheten väldigt låg, vid låga varvtal. Alternativt att man ser det som att man vill skapa en setup som andas väldigt bra nära rödmarkeringen av varvräknaren. Det tvivlar jag inte en sekund på att din motor kommer att göra. En MC behöver inte så mycket bottenvrid för att komma iväg för att vikten är så låg. Och varvet är ändå ganska högt jämfört med en bil när kopplingen släpps (sakta). Som jag nämnde i Patriks "moppe-tråd" så på V10:ornas tid i F1 så satt det en knapp på ratten som förarna tryckte in när bilarna kom in i depån. Denna knapptryckning höll varvet över 6000 rpm. De motorerna ville nämligen väldigt gärna tjuvstanna under 6000 rpm. Deras insugsrör var så korta att injektorerna inte rymdes utan satt en bit ovanför. Detta är verkligen ingen dizzning av ditt motorbygge. Det är ju en racerbil, som byggs för varva, och växla ofta. _________________ Magnus Falk |
||||
Magnus, sluta skriva som att vi andra är idioter. Den här konverteringen är inget som jag är ensam om att göra, likadana förgasare med samma bestyckning sitter på flertalet 924or som jag känner till och fungerar utan problem. Titta på videon Cedric länkade tidigare, jag ser noll problem runt förgasarna. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Har inte läst alla inlägg om elen till startmotorn, men när man bygger båt så blir det ju ofta lite längre avstånd på kablar, finns rätt bra tabeller och kalkylator som är lätta att använda om man är intresserad
https://sutars.com/support/kabeldime _________________ Anton Kviberg Toyota Mr2 Gti 1991 Golf GTI mk5 2005 |
||||
Men om du tycker att starten snurrar på bra så har du ju inget problem med batteri eller kablar eller startmotor. Värför då alla frågor runt detta? Är det problem med att motorn inte startar måste det ju vara något annat.
Magnus faktiskt en poäng runt dina förgasare. Om det är det enda som har ändrats med motorn... Vacuumförgasare gillar inte att vara helt öppna eller med små enskilda luftfilter. De är byggda för att ha luftburk. Jag har haft ett otal motorcyklar som fått separata luftfilter och jag tror inte en enda har gått riktigt bra när man plockat bort luftburken som alla förgasare normalt mynnar i. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Mina förgasare sitter inte öppet, sitter en luftburk runt dom.
![]() Diskussionen tog den här vändningen eftersom vissa måste vrida saker. Min frågeställning var hur man bör tänka vid montage av betydligt mindre batteri, jag konstaterade att dom tunnare kablarna inte gav nog med knuff. Sen har det svängt till att det är något "fel" som gör att motorn inte tänder. Motorn startar utan problem med dom grövre kablarna. Vi konstaterade att huvudbrytaren också länge spänningsfall, det återstår att prova att starta bilen med kablarna ihopkopplade på huvudbrytaren för att se om det blir ännu mer knuff då eftersom kabeln nu är bytt till den grövre. Vad som sen återstår är att hitta en bra punkt för tomgång och sen varmköra motorn ordentligt. Som synes i denna video så startar det _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Alla Kabelarea- och spänningsfallskalkylator som jag har sett rekommenderar 16kvadrat kabel, så jag skulle ha kollat över alla anslutningar så det är bra kontakt överallt. Skulle du ha haft en 3kw startmotor då behövs 35kvadrat.. _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Hej! Jag har en gammal BMW med Biltemas gräsklipparbatteri (tror det är denna: https://www.biltema.se/bil---mc/ford
I en E30 går det två kablar från batteriets pluspol: en väldigt tjock ditekt till startmotorn och en mindre tjock till allt annat. Den tjocka kabeln är permanent fastskruvad i pluspolen matar startmotorn via kontaktorn i startmotorn. Sprutet får 9.8V när man vevar vilket räcker för att tända stift och öppna spridare. Du har inga spridare så det är antingen tändningen som inte orkar eller soppaproblem. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
På 924an så sitter generetorns kabel via startmotorn, så att dra en egen kabel enbart till startmotorn är inte direkt görbart. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||
Men du har väl en grov kabel från batteriet till startmotorn. Att sen ha en kabel mellan startmotorn och generatorn (som är ihopkopplade på samma pol) är som det ska vara. Då laddas batteriet via den kabeln. Sen att man har en annan kabel som matar allt annat är som det ska vara. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 985 besök senaste veckan (47849 totalt) |