Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. Monterar.
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
12 besök idag (47840 totalt)
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Spänningsfall över huvudbrytaren?

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera 2
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Skulle det teoretiskt kunna vara, får prova att koppla "förbi" den manuella brytaren och se hur det blir.

Men en lättare och modernare startmotor står ändå uppskrivet på listan.

Vad det gäller vad som har ändrats så är det stora att bränslesystemet och "insprutningen" har byggts om till förgasare istället för k-jet. Kanske att motorn behöver lite mer snurr för att gå igång med dom.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

När du vrider om nyckeln, låter det som att motorn sakta tuggar runt, det liksom känns orkeslöst?

Eller, är det att du får hålla längre på startmotorn innan motorn tänder?

Stockholm
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Det tycker jag inte att den känns. utom jag tycker faktiskt att den snurrar på helt okej.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Om startmotorn drar runt starkt och fint, och motorn spinner runt lätt och ledigt, men det tar en stund innan den tänder... Då har du inget ström problem... Då handlar det (sannolikt) om förgasarbestyckningen, som är dimensionerad för typ 300hk? Flödeshastigheten genom trottlarna blir väldigt låg under uppstarten, dessutom korta insug. Då blir motorerna svårstartade.

Stockholm
Här sen Okt 2006

Trådstartare
bågen som förgasarna sitter på original har ca 130 häst, med dom munstyckena som sitter i nu så är dom bestyckade för runt 160-180 häst. Så ingen monsterbestyckning där.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Mjoo, men en MC lever på väldigt höga varv för skapa sina hästkrafter. Sannolikt minst dubbla varvtalet av vad en bilmotor varvar. För att en MC ska hinna fylla cylindrarna vid deras höga varv så krävs stora insugsareor och korta insugsrör.

Överförs detta till en bils varvtalsområden så blir flödeshastigheten väldigt låg, vid låga varvtal. Alternativt att man ser det som att man vill skapa en setup som andas väldigt bra nära rödmarkeringen av varvräknaren. Det tvivlar jag inte en sekund på att din motor kommer att göra.

En MC behöver inte så mycket bottenvrid för att komma iväg för att vikten är så låg. Och varvet är ändå ganska högt jämfört med en bil när kopplingen släpps (sakta).

Som jag nämnde i Patriks "moppe-tråd" så på V10:ornas tid i F1 så satt det en knapp på ratten som förarna tryckte in när bilarna kom in i depån. Denna knapptryckning höll varvet över 6000 rpm. De motorerna ville nämligen väldigt gärna tjuvstanna under 6000 rpm. Deras insugsrör var så korta att injektorerna inte rymdes utan satt en bit ovanför.

Detta är verkligen ingen dizzning av ditt motorbygge. Det är ju en racerbil, som byggs för varva, och växla ofta.

Stockholm
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Cédric skrev:
Du kanske sett denna, motorn är ju inte helt olika vår gjutjärnsmaskin

Magnus, sluta skriva som att vi andra är idioter. Den här konverteringen är inget som jag är ensam om att göra, likadana förgasare med samma bestyckning sitter på flertalet 924or som jag känner till och fungerar utan problem.

Titta på videon Cedric länkade tidigare, jag ser noll problem runt förgasarna.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
AntonK
Danderyd
Här sen Jan 2009

Har inte läst alla inlägg om elen till startmotorn, men när man bygger båt så blir det ju ofta lite längre avstånd på kablar, finns rätt bra tabeller och kalkylator som är lätta att använda om man är intresserad

https://sutars.com/support/kabeldimensionering/lathund-for-kabeldimens . . . .

Toyota Mr2 Gti 1991
Golf GTI mk5 2005
Citera 1
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Men om du tycker att starten snurrar på bra så har du ju inget problem med batteri eller kablar eller startmotor. Värför då alla frågor runt detta? Är det problem med att motorn inte startar måste det ju vara något annat.

Magnus faktiskt en poäng runt dina förgasare. Om det är det enda som har ändrats med motorn... Vacuumförgasare gillar inte att vara helt öppna eller med små enskilda luftfilter. De är byggda för att ha luftburk. Jag har haft ett otal motorcyklar som fått separata luftfilter och jag tror inte en enda har gått riktigt bra när man plockat bort luftburken som alla förgasare normalt mynnar i.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Mina förgasare sitter inte öppet, sitter en luftburk runt dom.

Diskussionen tog den här vändningen eftersom vissa måste vrida saker.

Min frågeställning var hur man bör tänka vid montage av betydligt mindre batteri, jag konstaterade att dom tunnare kablarna inte gav nog med knuff. Sen har det svängt till att det är något "fel" som gör att motorn inte tänder. Motorn startar utan problem med dom grövre kablarna.

Vi konstaterade att huvudbrytaren också länge spänningsfall, det återstår att prova att starta bilen med kablarna ihopkopplade på huvudbrytaren för att se om det blir ännu mer knuff då eftersom kabeln nu är bytt till den grövre.

Vad som sen återstår är att hitta en bra punkt för tomgång och sen varmköra motorn ordentligt.

Som synes i denna video så startar det

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

J.Schuman skrev:
Vi konstaterade att huvudbrytaren också länge spänningsfall, det återstår att prova att starta bilen med kablarna ihopkopplade på huvudbrytaren för att se om det blir ännu mer knuff då eftersom kabeln nu är bytt till den grövre.

Alla Kabelarea- och spänningsfallskalkylator som jag har sett rekommenderar 16kvadrat kabel, så jag skulle ha kollat över alla anslutningar så det är bra kontakt överallt.

Skulle du ha haft en 3kw startmotor då behövs 35kvadrat..

Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Jamen den startar ju fint! thumbs up

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hej! Jag har en gammal BMW med Biltemas gräsklipparbatteri (tror det är denna: https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/fritidsbatterier/frit . . . . ) som startar glatt en 2L högkompad motor. Tricket i mitt fall är att inte ha någon batterifrånskiljare samt korta kablar till startmotorn.

I en E30 går det två kablar från batteriets pluspol: en väldigt tjock ditekt till startmotorn och en mindre tjock till allt annat. Den tjocka kabeln är permanent fastskruvad i pluspolen matar startmotorn via kontaktorn i startmotorn. Sprutet får 9.8V när man vevar vilket räcker för att tända stift och öppna spridare.

Du har inga spridare så det är antingen tändningen som inte orkar eller soppaproblem.

Stockholm
Här sen Okt 2006

Trådstartare
beepbeep skrev:
Hej! Jag har en gammal BMW med Biltemas gräsklipparbatteri (tror det är denna: https://www.biltema.se/bil---mc/fordonsbatterier/fritidsbatterier/frit . . . . ) som startar glatt en 2L högkompad motor. Tricket i mitt fall är att inte ha någon batterifrånskiljare samt korta kablar till startmotorn.

I en E30 går det två kablar från batteriets pluspol: en väldigt tjock ditekt till startmotorn och en mindre tjock till allt annat. Den tjocka kabeln är permanent fastskruvad i pluspolen matar startmotorn via kontaktorn i startmotorn. Sprutet får 9.8V när man vevar vilket räcker för att tända stift och öppna spridare.

Du har inga spridare så det är antingen tändningen som inte orkar eller soppaproblem.

På 924an så sitter generetorns kabel via startmotorn, så att dra en egen kabel enbart till startmotorn är inte direkt görbart.

Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

J.Schuman skrev:
beepbeep skrev:

På 924an så sitter generetorns kabel via startmotorn, så att dra en egen kabel enbart till startmotorn är inte direkt görbart.

Men du har väl en grov kabel från batteriet till startmotorn. Att sen ha en kabel mellan startmotorn och generatorn (som är ihopkopplade på samma pol) är som det ska vara. Då laddas batteriet via den kabeln. Sen att man har en annan kabel som matar allt annat är som det ska vara.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 CS 1977. Monterar.
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
12 besök idag (47840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande