Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55
26 besök idag (288576 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Igår:
* Hjulinställning, lite toe out blev det. thumbs up
* Jag märkte att sumpen till motorn låg nära framvagnsbalken och upptäckte att jag glömt sätta dit en distans på ena sidan. Funderingen kom snabbt: "-Äh, skit i det! Den ska ju bara besiktigas och köras lite i helgen, det spelar ingen roll om det tar i...", och funderingen resulterade i:

Ett motorfäste på golvet, för jag byte till pinnbultar i motorkudden så det är en miljard gånger lättare att få dit distanserna.
* Skruvade på locken till pop-uplysena, är det någon som vet hur man göra det så lär jag mig gärna det magiska tricket! Plastkåpan tar i och gör att bara två skruvhål av tre kan linjera upp åt gången.
* Snabbtvätt = spola av bilen med trädgårdsslang i 30 sekunder.

Så långt hade bilen gått följande sträckor:
- Fram till porten: 10m
- Ut genom porten och parkera utanför: 15m (körde fram och tillbaka utanför)

Så med en sammanlagd körsträcka på 25m var det dags att åka hem, en snabb fundering på att jag kanske borde köra lite vid verkstan slogs snabbt bort. Bilflottan samlad (en i garaget):

Imorse var det dags att tanka, upptäckte att tankmätaren inte fungerar.
Sen kördes den längsta vägen jag kunde hitta som var närmaste väg till besiktningsstationen, 600m blev på något sätt 15km. Jag fattar inte hur det gick till, men bilen kom iaf upp i temp och bromsarna motionerades.

Så var det dags för domen på världens bästa besiktningsstation:

Blankt papper, bara å kör!!!

Men:
* sittställningen är bedrövlig, jag har väl blivit gammal. Behöver en distans till ratten och göra om fästet till stolen.
* Det är alltid kul när besiktningskillen säger: "-Det står ju bara Opel Vectra fyrcylindrig som motor i papperna, den står ju inte vilken av de det är. Så det skulle ju kunna vara tex turbomotorn som sitter i..."

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Marcus Gustafsson skrev:

* Det är alltid kul när besiktningskillen säger: "-Det står ju bara Opel Vectra fyrcylindrig som motor i papperna, den står ju inte vilken av de det är. Så det skulle ju kunna vara tex turbomotorn som sitter i..."

Vad väntar du på...

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

Vad väntar du på...

Den står ju där.

Men nä, jag ville få den körbara (=flyttbar, så Westfielden kan stå där ett tag) och få lite inspiration igen.
För att få motorn att fungera behövs:
* Koppla på torrsumpen och hitta plats för tanken. Det är väl iofs inte så svårt.
* Slangar/rör till IC måste göras. Det är väl iofs inte så svårt.
* Nytt avgassystem. Det är väl iofs inte så svårt.
* Köpa spridare, ett oöverskridligt hinder
* Koppla in MaccECU... här ser jag en massa timmar framför mig och det jag drar mig mest för.
* Resten av elsystemet som behövs ändras, tex att generatorn sitter på en annan plats.
* Mappa motorn.

Resten är gjort. Nya motorfästen som inte behöver distanser ligger på motorn, mm, mm.
Allt förutom nya spridare ligger "på hyllan", största problemet är nog att hitta vilken hylla de ligger på.

Men allt det tar tid och energi, och motivationen har inte funnits där.

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Citera 1
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55
26 besök idag (288576 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande