Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55
41 besök idag (288807 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12161


Trådstartare
Igår:
* Hjulinställning, lite toe out blev det. thumbs up
* Jag märkte att sumpen till motorn låg nära framvagnsbalken och upptäckte att jag glömt sätta dit en distans på ena sidan. Funderingen kom snabbt: "-Äh, skit i det! Den ska ju bara besiktigas och köras lite i helgen, det spelar ingen roll om det tar i...", och funderingen resulterade i:

Ett motorfäste på golvet, för jag byte till pinnbultar i motorkudden så det är en miljard gånger lättare att få dit distanserna.
* Skruvade på locken till pop-uplysena, är det någon som vet hur man göra det så lär jag mig gärna det magiska tricket! Plastkåpan tar i och gör att bara två skruvhål av tre kan linjera upp åt gången.
* Snabbtvätt = spola av bilen med trädgårdsslang i 30 sekunder.


Så långt hade bilen gått följande sträckor:
- Fram till porten: 10m
- Ut genom porten och parkera utanför: 15m (körde fram och tillbaka utanför)

Så med en sammanlagd körsträcka på 25m var det dags att åka hem, en snabb fundering på att jag kanske borde köra lite vid verkstan slogs snabbt bort. Bilflottan samlad (en i garaget):


Imorse var det dags att tanka, upptäckte att tankmätaren inte fungerar.
Sen kördes den längsta vägen jag kunde hitta som var närmaste väg till besiktningsstationen, 600m blev på något sätt 15km. Jag fattar inte hur det gick till, men bilen kom iaf upp i temp och bromsarna motionerades.

Så var det dags för domen på världens bästa besiktningsstation:


Blankt papper, bara å kör!!!

Men:
* sittställningen är bedrövlig, jag har väl blivit gammal. Behöver en distans till ratten och göra om fästet till stolen.
* Det är alltid kul när besiktningskillen säger: "-Det står ju bara Opel Vectra fyrcylindrig som motor i papperna, den står ju inte vilken av de det är. Så det skulle ju kunna vara tex turbomotorn som sitter i..."

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5830



Re:

Marcus Gustafsson skrev:

* Det är alltid kul när besiktningskillen säger: "-Det står ju bara Opel Vectra fyrcylindrig som motor i papperna, den står ju inte vilken av de det är. Så det skulle ju kunna vara tex turbomotorn som sitter i..."

Vad väntar du på...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12161


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Marcus Gustafsson skrev:

* Det är alltid kul när besiktningskillen säger: "-Det står ju bara Opel Vectra fyrcylindrig som motor i papperna, den står ju inte vilken av de det är. Så det skulle ju kunna vara tex turbomotorn som sitter i..."

Vad väntar du på...


Den står ju där.


Men nä, jag ville få den körbara (=flyttbar, så Westfielden kan stå där ett tag) och få lite inspiration igen.
För att få motorn att fungera behövs:
* Koppla på torrsumpen och hitta plats för tanken. Det är väl iofs inte så svårt.
* Slangar/rör till IC måste göras. Det är väl iofs inte så svårt.
* Nytt avgassystem. Det är väl iofs inte så svårt.
* Köpa spridare, ett oöverskridligt hinder
* Koppla in MaccECU... här ser jag en massa timmar framför mig och det jag drar mig mest för.
* Resten av elsystemet som behövs ändras, tex att generatorn sitter på en annan plats.
* Mappa motorn.

Resten är gjort. Nya motorfästen som inte behöver distanser ligger på motorn, mm, mm.
Allt förutom nya spridare ligger "på hyllan", största problemet är nog att hitta vilken hylla de ligger på.

Men allt det tar tid och energi, och motivationen har inte funnits där.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12161


Trådstartare


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera 2
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12161


Trådstartare
Rattspacer snart monterat under övervakning:

Eftersom jag dumt nog fixade så tutknappen i ratten fungerar så behöver jag förlänga en kabel. Ett jobb för morgondagen.

Idag har bilen körts lite fler mil, eftersom bruxbilen är hos VW några dagar så var tanken att använda Påffe några dagar. Men morgondagens eskapader sattes det stopp för.
"-Då får inte ta Påffe imorgon!!!"
"-Vaffö inte det???"
"-Du ska till vetrinären!"
"-Ja... ?"
"-Fattar du vilket stresspåslag den stackars katten får av allt ljud på vägen dit? Hon gillar ju inte ens att åka bil i normala fall!"
"-Ja..."
"-Du får ta min bil imorgon."
"-Ja Selma, tänkte inte på det "

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12161


Trådstartare
Mysmeck hemmavid

Första försöket att skriva ut ett rör med olika dimensioner i ändarna, längderna var bara höftade så det viktiga var om den gick på slangarna.


Försök nummer 2 i PLA, bättre passform.

Imorgon skrivs en riktig ut i kolfiberfärstärkt nylon.

Motorn till popuplysen är bytt, så nu funkar de. Jag hittade också varför den andra motorn gav upp, och jag höll på att göra samma med denna.

Defrosterslingorna i bakluckan har ström och verkar fungera, för inte kan det vara 28grder varmt och att bilen stått ute en hel dag i gassande solsken som gjorde bakluckan varm?
Fast bilen är ju som en bastu att köra i nu.


Tankmätaren och varningslampan har dött. Bilden tog jag för att komma ihåg vilken kabel som sitter var.

Det komer iaf 12v fram till mätaren så jag hoppas på att kablaget är helt. Då åsterstår bara att få upp mätaran och se om den funkar, men då behövs ny packning och sån har jag inte...
Bilen är numer fulltankad, med en tank på >60 liter är det dags att tanka om 30mil för att vara på säkra sidan.

Rattspacer gjorde underverk för körställningen. thumbs up

Jag hade glömt hur den var att köra.
Westfielden både är snabb och upplevs som snabb även om det inte behöver gå fort. Att sitta öppet ger en helt annan fartupplevelse.
Men Påffe är ju som en gokart, går dit man pekar den och upplevs inte alls på samma sätt. På Slingerbulten måste man upp i "förlora körkortshastigheter" om det ens ska upplevas som nåt annat än en lugn färd hem från jobbet.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -82, Benetton edition. Inte funkis alls...
<<   1, 2, 3 ... 53, 54, 55
41 besök idag (288807 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande