Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Måla delar under bilen?
<<   1, 2
308 besök senaste veckan (1583 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Alla ställen jag varit på som blandar färg har en maskin som sköter blandningen. Det kan säkert skilja mellan två maskiner men det är ytterst marginellt! Går du till samma ställe får du vara extremt skarpsynt för att se nyansskillnad skulle jag tro.

Då tror jag åldern på det som målats gör större skillnad (en del färger bleks ju över tid).

En annan sak som kan påverka är om Jotun i detta fall gör om sitt färgsystem. Det har jag råkat ut för vid en garantibesiktning av ett kontor nyligen då det visat sig att Nordsjö gjort om systemet för 3-4år sen så basfrärgen fått en annan sammansättning. Det gick inte få till en brytning som var i närheten så det slutade med att hela väggar fick strykas om istället.

0.75l räcker ganska långt. Jag köpte något i den storleken när jag bytte bakvagnsbalk på vår A4 B8 quattro. Målade Tjockt två lager med pensel och fick ändå färg över

Regards, Johan Eriksson.
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005

.
Någon som har erfarenhet av denna?

Mönsterås
Här sen Jul 2008

Re:

calle_o skrev:
.
Någon som har erfarenhet av denna?

Jag har använt den till all race-plast jag satte på min 924S och kulören matchade faktiskt Porsche Alpinvit till i alla fall 95%.
Färgen är vad det är - en lacknafta baserad färg, rinningar tar evigheter att torka. Försöker du sen bättra på den med vanlig sprejburk ...så har du hittat receptet på hillbilly krymplack
Men det blev ok även med en spruta av sämsta kvalitet (en sån i ett kit med tillbehör man får när man köpte en kompressor för 995:- ).
Största fördelen är att man lätt gör rent verktygen med lacknafta, färgen kan stå kvar blandad och klar i sprutan länge också.
Den mattas lite med tiden men blänker fint ett år eller två efter lite polering med rubbing.

924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Bak- och framvagnsbrygga hade jag lämnat på pulverlack om dom ändå ska blästras, även bärarmar om de är gjorda i stål. Bakaxel och andra mindre grejer hade jag lackat med Biltemas motorlack, en emaljlack som täcker bra och bildar ett slitstarkt emaljerat ytskickt som tål bra med värme. Lackade min bakaxel på M3:an med den och det ser fortfarande kanon ut. Till karossen hade jag brutit färg och kört med spruta (förutsatt att du har ett vettigt ställe att göra det på), pensel kommer alltid att se sämre ut än med spruta om man nu inte har 0 känsla för sprutlackering. Men pensel ser alltid dåligt ut i mitt tyckte.

Biltemas lackfärg nämnd ovanför hade jag inte lackerat bildelar med, har däremot målat arbetsbänkar och annat i trä med den och det blev bra!

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Jag har nu köpt 1st 0.75L färg för 244kr bruten i liknande nyans som bilen utav Jotun Bengalack Universallack Quick.

Så den ska det målas med pensel under bilen, att sprutlacka skulle kräva mycket maskning och bli väldigt knöligt då bilen står på pallbockar.

Jag kommer köpa en till 0.75L Bengalack med annan nyans att måla brygga, klump osv. kommer testa pensla först men kanske det blir sprutmålning sen.

Hade jag haft någon pulverlacks firma i närheten så hade nog flera delar lämnats in men nu blir det inte så.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Kan nämna att Jotun Bengalack Universallack Quick tyvärr är väldigt tunn så den rinner lätt och täcker dåligt.

Står att om man vill späda den så är det max 10% vilket visar på hur tunn den är, så spruta i tunna lager som den är hade nog varit bäst, men nu får det bli pensla många lager och pensla bort det som rinner innan det torkat fast.

Den klarar max 90 grader så diff klumpen fick bli sprayad med motorlack istället.

Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007

Jag kan varmt rekommendera Temadur, den är riktigt bra.
Finns i flera olika blankhet, här Temadur 90 på bilderna, högblank.

Kan sprutas tjock, härdar korrekt, och täcker mycket bra. (Och färghandlarna kan bryta i många kulörer)

Bilder på min Rörkrängare på 635an.

Ser fortfarande mycket fin ut efter flera år.
Trots att det böjer och bryter i färgen, och att det sitter direkt i hjulhuset.

Vill man att det ska täcka bra, är det 2K industrilack som denna som gäller.
Med hög torrhalt, och bra täck egenskaper.

Dom svarta intercooler rören i bakgrunden är sprutade med en Biltema Polyurethan (båt) lack.
Men den har gått ur sortimentet tyvärr, annars var den av samma typ som Temadur.

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Ja en 2K färg kanske man skulle använt, tänkte det är enklare att bara öppna burken och måla än att hålla på och blanda varje gång, men samtidigt kanske det inte ha behövts blandas så ofta om färgen täcker bra..

Temadur 90 är dock ganska dyr vad jag kan se, speciellt om man vill ha flera olika färger.

Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Kvalité kostar

Jag köpte runt 2010 temadur 2k. Det sista av den svarta använde jag ca 10 år senare, fungerade lika fint då.

Jag har lite gult kvar som jag inte tror det är något problem med. Jag har dock inte "testat" färgen än då den bilen står på pallbockar ännu..

1k färger har en tendens att torka i burken till slut, går många gånger få liv i dom men 2k är i det fallet svårslaget.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Jag har målat förr med Temacoat =En tvåkomponents hartsmodifierad epoxifärg som innehåller rostskyddspigment.

Men jag hade hoppats på att det idag fanns bra 1-komponents färger.

En kompis var positivt överraskad utav Nordsjö Professional Traditional Metal Paint, han säger att den täckte bra och även blev helt slät, det var som att färgen drog ihop sig när den torkade.
Men jag hittar dåligt med info på nätet om dess egenskaper och nu har jag köpt det jag köpt så jag målar vidare med det.

Citera
Skruva banåkabil
Måla delar under bilen?
<<   1, 2
308 besök senaste veckan (1583 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande