Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P94 Clubman.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
198 besök senaste veckan (26660 totalt)
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2135


Trådstartare


_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1731



Gött!!

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2135


Trådstartare
Redo för träning ikväll.

Hann inte till dom tidigare träningarna

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1479



det bara amatörer som tränar kör så det ryker
kul du på banan igen

_________________
henrik nielsen
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2135


Trådstartare
Jaha ja, en Racerapport kanske är lämplig?
Bilen fortsätter att göra livet spännande!
Mitt "motoröra" som någon vänlig herre i SPVM benämnde det fungerar tydligen inte på Zetec motorer..
Min Whipple 496a i båten hör jag DIREKT om den har lagt igen ett stift eller att nåt inte stämmer.

Men att jag åkt Träning - kval - rejs 1 & 2 på 3 burkar i bilen har jag inte märkt
Till mitt försvar så gick ju bilen så SJUKT dåligt under våren när jag provkörde, och när förgasarna blev fixade kändes bilen pigg, startade lätt, inga konstiga beteenden etc. Utöver att man är 40hk kort då.. Kan väl summeras som att jag har för lite körtid för sällan för att känna bilen än. På Gelleråsen var det blött, och jag upplevde bilen som lite orkeslös men var helt övertygad om att det var taskig utväxling, samma här på Rudskogen. fick i 4ans växel ned för backen, annars 2&3 och väldigt "avvaktande/seg" motor.

Till sista rejset upptäckte jag ett litet oljeläckage som jag kunde härleda till torrsumpstanken, lätt åtgärdat. Sedan såg jag att ena tändhatten hade "vandrat upp" litegrann. tryckte till den med våld, i princip.. Åkte ut på 3e racet (som var WET) och höll på att smälla av med frustration på utvarvet. S*TAN vilket tryck det blev helt plötsligt, såhär ska ju bilen kännas!!

Lägger in ett skärmklipp på loggen så får ni se vad jag talar om, kolla vmin/max och hur brant varvtalet stiger.
Röda 1.35,6 i torrt på 3 burkar.
Gröna 1.54,1 i blött.
Ned för backen åkte jag alltså 10km/h snabbare, med 30km lägre fart i utgången.




Pratade med Mathias och förstod inte vart jag skulle hitta alla sekundrar ned till vad han åkt med Phantom runt rudskogen, men såhär i efterhand så lämnade jag nog några sekunder på bordet med 3 burkar..
Alla 3 racen var iallafall superkul. Eftersom jag var ensam i clubman startade jag sist, så det blev lite omkörningar på några shortcars, och sedan växlade jag och Göran (Radical/RS) position flera gånger under vissa varv.

I race 3 lämnade jag RS- bilarna redan på startrakan bakom mig, och sedan var det bara att rulla runt i mål till Heatvinst.

Skruvade in bilen väldigt välbalanserat i torrt, men i regnet upplevde jag den understyrd i dom långa svepande kurvorna, så där vet jag vad jag behöver förändra mer till nästa gång, En kille sa att det var helt sjukt hur jag kunde åka så fort genom sista böjen i blött, medans jag satt i kurvan och funderade på stötdämparinställningar för jag fick hålla igen/vänta på grepp fram innan jag kunde gå på gas rejält.

Pokalerna är jag väl inte superstolt över ensam i klassen, utöver den sista då.
Men det första smakade gott när jag reflekterade över bilens vinst att vara på tävlingsbanan igen. kolla datumen..





Race 2 på 3 burkar, med 3 varv kvar tyckte jag bakvagnen började känna sig lite sladdrig så jag släppte av lite på tempot och "Rullade i mål", visade sig att vä bakfälg gängat upp sig emot låssprinten så det satt lite löst, åtgäras med att ta bort färgen på banan som blivit kvar efter lackering.. thumbs up :




Race 3 på 4 burkar (nu när jag lyssnar på ljudet i kameran hör man skillnaden klart och tydligt, men i bilen med proppar märkte jag det inte alls..):





Var hemma (med fungerande bil!!) och hade lastat ur/tvättat/packat/fixat (skall vara borta 2v hemifrån nu) 23.30 och kl 8 imorse slängde jag benet över Panigalen och tog hojen upp till projektet 30 mil bort. Bättre dagar får man leta efter

Men, som vanligt hittar man lite som behöver åtgärdas:
Listan innan nästa rejs på Anderstorp (Är tyvärr på Gotland nästa rejs.. ) :
Rilla ett skarvrör på kylsystemet, droppläckage
Vänster bakdäck sitter åt fel hål, behöver vändas
"buckla" avgasröret, behöver lite mer frigång till drivaxeln
LOCK över tändhattarna, så dom inte kan vandra upp.
Sedan sedvanlig bultcheck, ny bromsvätska, oljebyte etc.
Slipa bort färg på vä bakfälg vid anliggningsytan
Ett önskemål är bromstrycksgivare till Loggern, jag VET att jag är för feg på bromsarna, och här hade jag velat ha lite data att luta mig emot.

Känns som en skälig och helt ok lista efter en hel racehelg.

STORT TACK till alla trevliga på Eventet, vi ses snart igen!

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera 1
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2135


Trådstartare
Kom hem torsdag em för första gången efter Rudskogen..
Massor att ta tag i både privat och med jobbet.

Men började beta av listan jag gjort:

Galgar i släpet, check! (Även en klocka att hänga i tältet + soptunnelösning +paraply)


Fungerade med färg här förra året, men jag åkte väl inte så fort då ordningen återställd, ska bara fixa ett "stämjärn" till min varmluftspistol så jag kan ta bort gummiresterna från däcken.


Planerar inför vintern, renoveringsats till växellådan thumbs up
Misstänker jag kommer få byta några drev också, men det ser vi först när lådan öppnas. Köpte även allt nytt för att göra en ny växelspak, den gamla är fortsatt glapp vilket gör det svårt att hitta 2ans växel emellanåt.


Sedan var det storleverans paketet har tagit lång tid på sig och speditören "hittade inte mottagaren" osv så jag hade inte större förhoppningar på att detta skulle vara helt efter några veckors krångel. Hör och häpna, inte en skada trots den tvivelaktiga packningen..


Planen var att åka med den tejpade resten av året (2 rejs till) och fixa denna under vintern. Men dels kunde jag inte hålla mig från att testa, karossen var 5.5kg lättare än gamla (- lack+ backspeglar/ruta) och så slog det mig att det kanske är bra att montera/ justera in allt och köra några gånger för att se att allt lirar innan man målar det. Överväger foliering också, vad säger panelen?


Höger sida passade perfekt med små justeringar, helt sjukt egentligen då min bil är byggd på 80-talet..
Bägge karosserna sitter enbart fast med 1z dzus i bakkant, och jag tror det räcker. Mitt plangolv jag byggt håller i nedtill och i framkant slipade jag till det så nosen håller fast det + huven överlappar. Får testa och se.


Vänster sida var det värre med, den är "för stor/hög" framför hjulhuset. Hela bakre delen vinklades uppåt och massa spänn överallt. Gick runt igår och kontroll/referensmätte på alla sätt och vis, och bägge sidor sitter lika.
La på en vikt och testade värma försiktigt och det gjorde det bättre, men ganska veckig. Så idag satte jag sågen i den
La på 1 lager huggen matta som får härda till imorgon. Sedan slipar jag ur från utsidan och spacklar med ett ruggigt bra, lättslipat epoxispackel.
Tiden får utvisa om det duger, därav bra att få lite körtid på grejerna innan lack.




Huven däremot, är ett dilemma. Har påbörjat inpassningen och ena sidan behöver enbart finslipning. Men jag insåg att med förgasarna så måste jag ta upp hål hål. Och det är inte säkert jag åker med förgasare så länge till (Läs längst ned )

Utöver detta, så har jag beställt ett 2kg Lithium batteri, när jag gjorde iordning bilen första gången var jag osäker på hur mycket ström bilen skulle dra, så jag tog i ordentligt. Nu har jag insett att det krävs inte mycket alls och lithiumbatteriet "ska ha" samma kapacitet som mitt 30ah AGM. (Även om förbrukningen kanske ökar lite strax)
Vilket sparar mig ~7.5kg till, så tillsammans med karossen skalar det bort ~12-13kg

Utöver att växellådan skall renoveras i vinter så passar jag på att ta motorn när den ändå måste ur och här kan det hända att jag har en dialog med en motorbyggare som skulle förändra ganska mycket, men jag måste sova ett tag på det beslutet

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera 1
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2135


Trådstartare
Och efter min senaste tids blunder som vi mörkar är väl detta första åtgärden för att åka med 4 cylindrar thumbs up

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2135


Trådstartare
I stressmeket innan Rudskogen "tog jag vad som fanns" och den kabeln blev varm av grenröret. Nu är ordningen återställd med 16mm2 (vikt ) och värmeksydd runt kablaget.



Imorse la jag ett lager huggen matta på utsidan, och precis innan jag lämnade verkstaden drog jag på epoxispackel, det ska få härda 2v nu tills jag kommer hem igen, så slipar jag lite. Återstår att se om jag sprejar det svart eller låter det vara till vintern.

Bra mycket bättre passform iallafall. Till vintern ska även stora hålet för kylaren läggas igen.




Operation växelspak!
Ny spak, kula, mutter och allt där emellan.
Upp i svarven och sticka av till rätt längd.


Över till fräsen och här gick allt snett, jag körde 6mm pinnfräs större delen igenom, men fräsen är så glapp(och jag vet inte vad kag gör) så hålet blev för lite för stort. Testade sista biten att borra 5.5mm och sedan köra igenom med pinnfräsen, så skulle jag nog gjort från början.


Sedan vet jag inte vad jag gjorde men matten matematiserade inte så jag fräste av för mycket på ena sidan

Steg 2 är nog att göra ett nytt växelstag för att få det glappfritt vid spaken då kan jag fräsa om/göra rätt och även fixa en m6 "shoulder bolt" och brotscha upp hålet till korrekt diameter för den skruven.
Men det får bli vinterns projekt.


Slutresultatet blev iallafall mindre glapp än innan thumbs up


Nu drar jag iväg och jobbar, gotland på semester och sen jobb igen. Tyvärr missar jag med andra ord tävlingen till helgen.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2135


Trådstartare
Denna dag var avsatt till rejsbilsmek (borde tagit premiärtur med båten men frun var uppbokad på annat så den fick snällt vänta, alla tidigare säsonger har premiären varit påsk, men detta år har inte varit så spännande..)

Slipade av spacklingen på sidepod. Testkör 2 rejs såhär så märks det om jag behöver plasta mer.


Bromstrycksgivare monterad och bromsarna luftade med fräsch vätska.
Blev en specialmodell nu, skall troligtvis byta pedalställ i vinter. Då blir det säkerligen nya slangar, cylindrar och ombyggt igen.
Skall bli spännande att logga trycket.


En annan konstig grej upptäcktes, när jag byggde avgasröret så hade jag stötdämpare utan fjädrar monterade och byggde med frigång, men främre delen/kollektorn har flyttat sig vilket medför att drivaxeln har gnuggat emot.

Värmde och bankade med gummiklubban för extra frigång så får det bli vinterns problem sen.


Vingfästena blev nedtrimmade, har ett "högt/lågt" läge så resten av justeringen var överflödig. Stört mig på att det hängt ner så dit med sågen.



Nya batteriet kom aldrig I fredags så jag förberedde med att ta bort det gamla och tvätta rent..


Kvar på listan innan Anderstorp i Aug :
Montera kolfibergurney på front (ska se om jag kan bättra på balansen i dom långa svepande kurvorna i blött)
Db killer i slutdämpare
Montera batteri
Svetsa vingfästet
Skrapa slicksen
Huvudströmbryt-dekal x2
Hjulinställning
Cornerweight

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P94 Clubman.
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
198 besök senaste veckan (26660 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande