Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Förvara bil utan bromsok
58 besök idag (260 totalt)
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Förvara bil utan bromsok

Bytte belägg häromdagen och konstaterade att bromsoken på min 944 (framförallt de bakre) verkligen har sett bättre dar, vilket bekräftar min misstanke om att de inte riktigt jobbar som de ska, se t.ex. denna bild från Mantorp (lånad av Robert Andersson).

Ses inte lika bra i rörelse som stillastående, men det finns inte ett uns av bromsdamm bak, och då var detta ändå efter 20-ish varv

Kolvarna är rostiga och helt ärligt ser hela grejen rätt ful ut. Tänkte därför som vinterprojekt blästra, måla och renovera samtliga ok när jag ändå skall renovera kopplingshydrauliken eftersom att bilen står i varmgarage och sussar sött hela vintern.

Till min fråga: hur förebygger man bäst rost och annan skit i systemet medans man har oken demonterade? Min tanke är att skruva på någon typ av "lock" på bromsrören så att jag fortsatt kan ha vätska i systemet, men alla alternativ jag hittar ska antingen skickas från en halvskum hemsida baserad i tjotahejti eller kostar mer än vad jag tycker att det ska vara värt (110 kr/styck + frakt någon?)

Min fråga är därför om någon vet vart man bäst köper en "hon-plugg" som den i bilden nedan utan att bli varken lurad eller pank. Gängan är M10x1.0

Eller är detta ens nödvändigt? Är det en bättre idé att helt tömma systemet och sedan fylla på med helt ny bromsvätska när säsongen kommer igång? Och bör man göra något liknande för kopplingen eller bara ta ur hela kalaset? Tanken där är att ta ut både slav och huvudcylinder där och byta packingar osv då huvudcylindern läcker.

Porsche 944 -84
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re: Förvara bil utan bromsok

MelvinL skrev:
Min tanke är att skruva på någon typ av "lock" på bromsrören så att jag fortsatt kan ha vätska i systemet, men alla alternativ jag hittar ska antingen skickas från en halvskum hemsida baserad i tjotahejti eller kostar mer än vad jag tycker att det ska vara värt (110 kr/styck + frakt någon?)

19,90:- för 2 https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromsror/br . . . .
Lägg något i botten som tätar, tex del av bromsrör som är lagom tillbankat.

Min bilar har stått bara utan att fundera på det.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera 1
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare

Marcus Gustafsson skrev:
MelvinL skrev:
Min tanke är att skruva på någon typ av "lock" på bromsrören så att jag fortsatt kan ha vätska i systemet, men alla alternativ jag hittar ska antingen skickas från en halvskum hemsida baserad i tjotahejti eller kostar mer än vad jag tycker att det ska vara värt (110 kr/styck + frakt någon?)

19,90:- för 2 https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromsror/br . . . .

Tack, det såg ut som en vettig lösning

Porsche 944 -84
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

köp en bromsslang t.ex. https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/bromssystem/bromsslanga . . . .

klipp av å sätt en bra/större skruv i slangen. funkar alltid. thumbs up

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera 1
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Marcus Gustafsson skrev:
MelvinL skrev:

Rally polaren har gjort en liknade plugg som han har med sig i rallybilen om det mot förmodan blir ett läckage
eller dylikt.... det är ju snabbt gjort att skruva lös en bromsslang och dit med pluggen å fortsätta med bara bromsar på 3 hjul till nästa service typ

Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Är det värt att renovera oken? I vart fall bak brukar det oftast snarare bära sig att köpa ersättnings ok (om det finns).

En lagom bit gummislang och ev. En slangklämma kan också fungera. Eller en hatt till en luftningsventil kanske? Det är ju inget tryck i grejerna så de behövs inte så mycke för att de ska vara vätska i rören

Regards, Johan Eriksson.
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Är det värt att renovera oken? I vart fall bak brukar det oftast snarare bära sig att köpa ersättnings ok (om det finns).

En lagom bit gummislang och ev. En slangklämma kan också fungera. Eller en hatt till en luftningsventil kanske? Det är ju inget tryck i grejerna så de behövs inte så mycke för att de ska vara vätska i rören

Nya ok bak från OEM/Porsche kostar 2-4k styck, så de är inte helt billiga. Det finns billigare på typ Autodoc, men min erfarenhet av den typen av sidor är så pass dålig att jag inte vill använda deras grejer till något så kritiskt som bromsar. Jag verkar tydligen inte vara ensam om att få prylar av tveksam kvalitet baserat på vad jag har läst i andra trådar heller.

Sen är det kul att pyssla själv, och något ska man ju underhålla sig med under vintern

Porsche 944 -84
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Det går att 3d printa sånna lock, jag har en fil om du inte hittar en själv, superbekväntämt när man har loss oken.

Det finns inte rimligt billiga remanok, funkar bra att göra själv, ett lagom projekt för dig som träning. Ska du ha bilen länge kan det behövas göras igen när tätningarna börjar bli krispiga igen, bra att kunna

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Skruva banåkabil
Förvara bil utan bromsok
58 besök idag (260 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande