Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 940 1991
11 besök idag (4660 totalt)
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Volvo 940 1991

Anskaffade en 91 mod 940 maj 2014.
Vid anskaffande var den ombygd från sug med automat till turbo och manuell låda.
Sedan dess har den blivit utvecklad i flera steg. Senaste beslutande blev att utestutande bygga den om till en full racebil for banan.
Receptet är som följer:
Chassi:
-BC Racing coilovers for bana. ( bytade fjädrar fram från 100Nm 200cm längd till 120Nm 160mm längd.)
-Rörbärarmar fram från Myranes breddad 2cm varje sida.
-Omgjorda torn for mer camber/caster.
-Omsvetsade spindlar sänkta styrarmar for bättre geometri.
-Omsvetsade bärarmar bak med uppflyttad axelfästen for extra sänkning.
-Forlängd panhard med hela 13cm. Flyttad fäste på axel 7cm ner pch helt ut mot bärarm. Uniballs med justering på längd for mindre rörelse sidled.
-Eget momentstag for axel med justering på pinjongvinkel.
-Sellholm krängare 240mm fram 280mm bak. 30mm rör. Bak står krängaren i bagaget.
-Brembo ok från Cadillac XTS på S60R skivor fram. Org bak. (Ska hålborras).
-Hydraulisk handbroms.
-ATS DTC 9x17" ET 25 lättviktsfälgar plus 20mm spacer. Yokohama Advan 230/610 -17 slicks. Har aven en uppsättning med Federal RS-R 235/40-17 på likadana fälgar.

Motor drivlina:
-B230FK med Wiseco kolvar och H-profil stakar. Balsnserad och viktjusterad. ARP bult på Ramlager.
-531 topp portade med 46/38mm ventiler. Månen 7 kam, hårdare fjädrar. ARP bultar.
-Borrad hål for kamsync på oljepumpaxel.
-Custom alu insug med trattar 3" spjäll. 2200cc spridare, Nuke fuelrail.
-30L alu fuelcell. 044 pump (Kommer nog att åka på racefuel av nåt slag)
-Haltech E8 sprut med can bus, launch och antilag.
-Custom grenrör i 42mm stål. (Ska coatas senare)
-Borg warner EFR7064 T3 med hårdare wg klocka.
-Stor 600x350x100mm IC. Tropic vattenkylare och 25 rader oljekylare.
-765 tryckplatta med 6 puckad sinter. Omstiftad, svarvad och lättad svänghjul mend ARP bult.
-Omsvetsad 6vxl ZF låda från BMW 320D, eget spakställ med uniballs..
-4:10 utväxling i axel med shimsad lamelldiff.
Bromsade 343whp och 495wNm BF98 med std block/topp/grenrör/insug. Inte bromsad med nya motorn.

Kaross
-Gr.A vinge
-Add on front
-AIM Sports Strada dashlogger
-Fullbur (kommer)
-Sparco Circuit LF (kommer)
-Sparco 6p bälten med HANS. (Kommer)
-Central släckare (kommer)

Klicka för större bilder!

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Lite gjord i senarste tiden.
Krängd på nya Federal däck.
gjord en hjulinställning, 6,5 gader caster, -4,5 grader camber och nära 0mm i toe.
Bytad till en snällare kam, men har beställd en ny då jag vill bli av med lashcaps.
I vinter blir den rensadf, lättad och fullbur åker in.






_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



thumbs up thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
En liten updatering sedan sist.
Fick bytad kamaxeln då jag råkade ut for att nogra laschcaps hoppade av.
Nya kamaxeln blev en Agap R33-254-13 med full bascirkel och med hela 13mm lyft.
Monterad nya tändspolar for att åka fullsekventielt sprut.
Håller på at rensa den helt initui i vinter for burbyggande.
Kommer att montera en extra bränslepump och större spridare, men dom Bosch 2200c som stod på motor når jag införskaffade den var tydlingen inte preserverad efter E85 så dom fungerar inte.

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Lite mer har händ sen sist. Tyvärr inte blivit så mkt mekande som jag planerad under vintern pga arbete i skogen och på gården.
Har fått hem stol och bälten till den samt central släckare.
Buren holder jag på just nu att helsvetsa framdelen före huvudbåge och skråstag baköver installeras. Det planeras så baköverstravarna ska gå ner mot infästning till bakdämparna liksom på 240Gr.A bilarna.
På motorsidan har jag fått tag på nya billet spridare i 1600cc från Billet Atomizers. en extra 044:a har kommit till och nya filterhus med Aeromotive 10micron filter i rostfritt. Bränslet blir nu Maxxol Boost E100.
Sonen har mekad en mkt fin 3L tank på skolan till venhusvetilation med nivåglas och avtappning i AN6.
Aven EFR7064 turbon har fått bytas mot en större EFR7670.









_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Mycket har händ sedan sista inlägg.
Bakaxel åkte ur till fordel for en modifierad multilänk, inte hittad nån diff med 26 splines än dock, då bakaxel ej rekomenderade Torsen till banåka.
Inforskaffade en Drenth MPG låda från en Nederland som har suttit i en Volvo 240 turbo.
Det går segt, men framåt.









_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Lådan ser minst sagt stabil ut

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Re:

knotan skrev:
Lådan ser minst sagt stabil ut


Ska hålla emot for 950Nm. Är inte så stor och väger endast ca 32-35kg utan kåpan.

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Länge sedan förra uppdatering, men något har händ i garaget sen dess.
Ha fått in en lyft och städat lite i verkstan bla. Sen är en helt ny bakvägn på G med delar från V70N och BMW M5 prylar.



















[/img]

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera 3
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 462



Vilket läckert bygge!
Skall följas.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 413



Mycket imponerade för en Volvo nörd 🤩😍

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8034



Snyggt stuk på den! Och bra byggt!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 581



Kul bygge! Spännande med mc-dämpare, men det måste varit svårt att räkna på utväxling för att få de att jobba inom sitt område med fjädrar och dämpning, eller?

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Re:

Kalle_alfaturbo skrev:
Vilket läckert bygge!
Skall följas.


Tack

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Re:

zmicke skrev:
Mycket imponerade för en Volvo nörd 🤩😍


Tack

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Snyggt stuk på den! Och bra byggt!


Tack
Den har lite tidlig BTCC stuk. Låg med uppskuren hjulhus.

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Re:

Anders Litto skrev:
Kul bygge! Spännande med mc-dämpare, men det måste varit svårt att räkna på utväxling för att få de att jobba inom sitt område med fjädrar och dämpning, eller?


Dämparna hadde ungefär samma fjäderkonstant som jag ska ha och så var dom billiga. Utväxling forhållande är 1:1, med pushrod ute på spindeln. Kan Flyttas på for att få den mjukare. Mest laborerande med vipparmen for att få till progressiv verkning på fjädern. Ska få svarvad lite delar så jag kan få testad lite mer, sen bygga färdigt. Lite pyssel for att få framknutar till att passa i bakspindlar.

_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Nu ska det bli lite enklare att fixa delar själv.



Svarvade direkt till nogra delar till bakvagnen.



Sen har jag börjat på lite aero.



Och till sist så råkade jag att köpa en relativt rostfri Merca, planen med den är att bygga en gatreggad Evo2 DTM kopia med turbomotor.






_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 413



Evo 2 är en 🤩.ska bli spännande att följa.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
GMV
Norge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 31


Trådstartare
Grejat lite i garaget i dag. Mkt funderande på hur jag skulle gripa an infästningen. Men tills slut så kom jag på en bra lösning.





_________________
Geir Magne Valstad
Volvo 244 -81 2,5l 16V TURBO
Volvo 940 -91 2,3l 8V TURBO

Citera 5
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 940 1991
11 besök idag (4660 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande