Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken Miata fram/bakvagn är bäst samt fler funderingar..
17 besök senaste veckan (407 totalt)
Bucket
Vingåker
Här sen Maj 2010

Trådstartare

Hej på er!

Jag har kommit igång med ett gammalt projekt igen och ska bestämma vad jag ska köra för fram och bakvagn.

Det är en 1303S Bubbla som kommer få subarumotor, porschelåda och massa annat gott.

Har fått tips om Miata framvagn/bakvagn, sitter och tittar på vilken version jag ska knycka. Är NB tillräckligt bra eller ska man ha en NC/ND? Kommer åka gata och viss del bana, ingen renodlad räcer.

Edit:
Har även tittat lite på RX8, 2004 just den jag har tittat på, hur står sig den i förhållande till Miata?

Tips mottages!

Lund
Här sen Dec 2003

RX-8 delar mycket komponenter med MX-5 NC. Vad jag minns så är det en annan lösning på bakvagn än dubbla A-armar på NC, NA och NB är i princip identiska och har dubbla A-armar fram och bak. ND har jag dålig koll på.

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

NA och NB skiljer lite i geometri, mest i spindlar.
Dubbla Aarmar fram A+H-arm bak

NC är en " smalare RX8"
Aarmar fram och multilänk bak

ND är viktoptimerad överallt och delar inte en skruv med de tidigare
Dubbla A fram och multilänk bak.

Har du valet och ska tänka själv så är ND en bättre start (tänk hjullager mm mm).
Ska du rida på erfarenheter från en massa andra, ta en NB.

DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017

Jag håller på med ett projekt inte helt långt ifrån. Mini med miata spindlar, Subarumotor och Audi/vw 012 låda.

Jag har NB-spindlar. Om du caddar så har jag en del modeller på NB fram- och bakvagn. Hojta till ifall du vill ha.

Nyfiken fråga: har du löst interfacet motor/låda ännu?

Vingåker
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

Spontant så känner jag att det kan bli svårt att få ihop en multilänk bakvagn, har inte överdriver mycket olika placeringar till stagen.

Lutar just nu att göra det "lätt" för mig och ta en NB fram och bakvagn.

DaWa skrev:
Jag håller på med ett projekt inte helt långt ifrån. Mini med miata spindlar, Subarumotor och Audi/vw 012 låda.

Jag har NB-spindlar. Om du caddar så har jag en del modeller på NB fram- och bakvagn. Hojta till ifall du vill ha.

Nyfiken fråga: har du löst interfacet motor/låda ännu?

Fränt bygge Modeller är alltid bra, inte för att just jag är någon caddare, men folk känner man ju.

Motor/låda är löst i teorin men inte ännu i praktiken. Fick tag på en herre i Vårgårda som kan lösa det åt mig. Finns en adapter (rennch) i USA där dom har monterat en 6a subaru i Porschce 911 med G96 lådan som jag kommer använda. Oklart ännu ifall jag kan få tag på CADfilen till den, antagligen blir det en resa med motor och låda till Vårgårda för att få en egen tillverkad.

Västerås
Här sen Feb 2017

PM:a mejladress så kan jag skicka över modeller

Ah intressant! Googlade och hittade några bilder, men gissar att skiljer lite på växellådorna. Det är någon Porsche-låda som skall vara väldigt lik den jag har. Har lite huvudbry hur jag skall få ihop mina. Utgående axel på original subarulåda (vilken jag inte får plats med) sticker ut mycket längre än vad den gör på 012-lådan så svänghjulet skulle behöva ut för att passa. Men ytterdiametern på svänghjulet är för stor för att få plats i svepet på lådan...

Du får lägga upp en byggtråd så att man kan följa!

Vingåker
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Skickar ett Pm 😁

Ska ta och skapa en byggtråd också, bra att kunna få lite tips efter resans gång..

17 besök senaste veckan (407 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande