Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Allmän snacktråd Nürburgring
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
38 besök senaste veckan (50380 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1668



Re:

Cédric skrev:
Systemet verkar lämna lite att önska, men det var inte direkt bättre innan,. Förra året när vi kikade förbi ringen krockade en bil i räcket framför oss, tog minst en minut innan tavlorna började blinka, om inte två-tre. Fick stå och vifta så andra skulle sakta ner då bilen stod dold. Det är ju för långsamt, blir ju lätt seriekrockar då, deras AI system som dom pratade så mycket om verkar ju inte supervasst.


Det är riktigt olyckligt, hoppas dom löser det med en uppdatering eller kanske det behövs mänsklig övervakning.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1863



Re:

Mange K skrev:
Kollar en hel del ringen på tuben, å fjuniga britter verkar vara överrepresenterade i att göra idiotiska saker på banan.
Folk som kör vidare fasgtdet är uppenbarliga haverier på bilarna, bolmar å verkar slabba vätskor.
Men det är väl för dyrt att ta en recovery,billigare att suga ur det sista livstecknet ur maskinen 🫤


Britter på rejsbana innebär alltid förhöjd risk. Ser samma på mina europatävlingar. De är inblandade i nästan alla incidenter.

_________________
John Carlsson

________________________

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Re:

Westersund skrev:
carl.josefsson skrev:
Är ingen kod-ninja men jag tänker mig att en relativt enkel lösning borde vara en app som alla som kör kan använda sig av (lite som google maps et.c.) som bygger på att när en eller flera bilar plötsligt saktar ner eller stannar så "gulflaggar" appen....

/C


Blir inge bra om föraren skall kolla på telefonen (notisen) medan det körs, då kommer det bli mer olyckor.


Det kunde vart kopplat till banans system..

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1668



Re:

erikjakan skrev:
Det kunde vart kopplat till banans system..


Det hade ju varit fint men då kommer problematik med integritet, nån kanske har stannat och backat in bakom barriärerna p.g.a. tekniskt fel och då står det och blinkar gult hur länge som helst trots att det inte är någon fara, nån kanske har glömt stänga av appen efter sitt varv och åkt och parkerat bredvid banan för att kolla och då blinkar det gult... Listan kan göras lång. Men är det något som är säkert så kommer folk att göra bort sig vad gäller hantering av appen och förstöra för många runtomkring.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Re:

Westersund skrev:
erikjakan skrev:
Det kunde vart kopplat till banans system..


Det hade ju varit fint men då kommer problematik med integritet, nån kanske har stannat och backat in bakom barriärerna p.g.a. tekniskt fel och då står det och blinkar gult hur länge som helst trots att det inte är någon fara, nån kanske har glömt stänga av appen efter sitt varv och åkt och parkerat bredvid banan för att kolla och då blinkar det gult... Listan kan göras lång. Men är det något som är säkert så kommer folk att göra bort sig vad gäller hantering av appen och förstöra för många runtomkring.


Ja det är sant, men nåt kommer nog att göras, för just nu känns det som det är med livet som insats man kör, typ som på Gotland Ring.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1530



Re:

Westersund skrev:
carl.josefsson skrev:
Är ingen kod-ninja men jag tänker mig att en relativt enkel lösning borde vara en app som alla som kör kan använda sig av (lite som google maps et.c.) som bygger på att när en eller flera bilar plötsligt saktar ner eller stannar så "gulflaggar" appen....

/C


Blir inge bra om föraren skall kolla på telefonen (notisen) medan det körs, då kommer det bli mer olyckor.


Håller helt med om att det inte vill till att föraren tittar på telefonen hela tiden, det kanske till och med är det som ligger bakom vissa olyckor idag när förare jagar tid jämfört med tidigare varv på ngn race-app.


erikjakan skrev:
Westersund skrev:
carl.josefsson skrev:
Är ingen kod-ninja men jag tänker mig att en relativt enkel lösning borde vara en app som alla som kör kan använda sig av (lite som google maps et.c.) som bygger på att när en eller flera bilar plötsligt saktar ner eller stannar så "gulflaggar" appen....

/C


Blir inge bra om föraren skall kolla på telefonen (notisen) medan det körs, då kommer det bli mer olyckor.


Det kunde vart kopplat till banans system..


Det var min tanke även om jag inte skrev det, skulle helt klart snabba upp systemet i relation med bildigenkänning

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1668



Re:

erikjakan skrev:
Ja det är sant, men nåt kommer nog att göras, för just nu känns det som det är med livet som insats man kör, typ som på Gotland Ring.


Håller helt och fullt med om att något måste göras. Det har inte blivit någon tripp ner till Ringen i år, än, och jag kan inte säga att det lockar så mycket heller med tanke på omständigheterna.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Här hade det varit bra om det blinkade gult.



I lördags körde jag race på Gelleråsen. Var uppe en kort sväng innan racet hos tävlingsledningen med en fråga. Såvitt jag kunde se hade de mängder med kameror runt hela banan. Sittandes i tornet där de ändå ser hela banan.
Märkligt att inte Nürburgring håller sig med samma "uppmärksamhet". Allra helst på TF då kreti och pleti är med och kör i vad som helst.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20196



Re:

BTG skrev:
Märkligt att inte Nürburgring håller sig med samma "uppmärksamhet". Allra helst på TF då kreti och pleti är med och kör i vad som helst.
10 ggr längre bana är en faktor att lösningar inte är så lättkopierade (till den driftskostnad man kan acceptera).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17926



Hur ser Tysklands motsvarighet till vägtrafikkungörelsen ut? Här hemma har vi något i stil med att "man ska kunna stanna på den del av vägen som man kan överblicka" och det verkar inte tillämpas på Nürburgring av alla som kör där.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2408



Dock! Får man säga att förbättringen med de nya LED skyltarna är enorm jämfört med tidigare, de syns oerhört mkt bättre. Sen kommer vi alltid behöva förlita oss på mänskliga vakter och på 21km behövs många för att täcka upp hela banan, oavsett om de sitter vid monitorer...
Jag fick springa bakåt längs banan & vifta 2023 och det kommer säkert så förbli ett tag till gissar jag.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 489



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Hur ser Tysklands motsvarighet till vägtrafikkungörelsen ut? Här hemma har vi något i stil med att "man ska kunna stanna på den del av vägen som man kan överblicka" och det verkar inte tillämpas på Nürburgring av alla som kör där.

Det tillämpas inte av någon, och tur är väl det för då hade en körning varit fruktansvärt trist.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Hur ser Tysklands motsvarighet till vägtrafikkungörelsen ut? Här hemma har vi något i stil med att "man ska kunna stanna på den del av vägen som man kan överblicka" och det verkar inte tillämpas på Nürburgring av alla som kör där.


Vet inte exakt vad som finns i Tyskland. Denna text https://www.nuerburgring.de/info/company/gtc/driving-regulations finns och här hänvisar man ju vidare.

Sen kan man ju undra hur många som läst denna text. Och förstått den, samt har förmåga att applicera den till verkligheten.

Åsikterna om Turistkörningen och hur den hanteras av organisationen och besökaren är ju ett kärt samtalsämne. I alla fall dom 25 år jag vart där. Det var säkert likadant tidigare.

Personligen hanterar jag inte något som heter Turistkörning och som man reglerar med ovanstående text som en Trackday.

Och en promenad på parkeringen innan man ger sig ut är en rätt bra indikator på vilken typ av körning man kan förvänta sig just denna dag!

Men en sensommarkväll/höstkväll med "rätt" känsla på parkeringen så är ju Turistkörningen helt sagolik tycker jag.

Sen har jag ingen bra ide på en magisk lösning för att hantera trycket och vilka som är där. Det är förmodligen en drös med saker som kan göras för att få till en generell beteendeförändring.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17926



Re:

OscWan skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Hur ser Tysklands motsvarighet till vägtrafikkungörelsen ut? Här hemma har vi något i stil med att "man ska kunna stanna på den del av vägen som man kan överblicka" och det verkar inte tillämpas på Nürburgring av alla som kör där.

Det tillämpas inte av någon, och tur är väl det för då hade en körning varit fruktansvärt trist.
Det kan man tycka, men det är knappast väghållarens uppgift att anpassa sig efter att folk inte följer de regler som finns.
Driving regulations skrev:
Excerpt from § 3(1)StVO

"The driver of a vehicle may only drive at speeds at which they are capable of controlling the vehicle at all times. In particular, drivers must adapt their speed to the road-, traffic-, visibility- and weather conditions as well as their personal driving skills and the characteristics of the vehicle and its load."

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Re:

Niklas Falk skrev:
BTG skrev:
Märkligt att inte Nürburgring håller sig med samma "uppmärksamhet". Allra helst på TF då kreti och pleti är med och kör i vad som helst.
10 ggr längre bana är en faktor att lösningar inte är så lättkopierade (till den driftskostnad man kan acceptera).


Kameror finns, när det körs race är heeela banan täckt. Så det som saknas är "bara" personal. Vill man inte staffa upp fullt kan man iaf sätta personal på att hålla koll på flaskhalsarna på banan. Det finns några uppenbara ställen där just sådant här är mer sannolikt att hända.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20196



Re:

BTG skrev:
Niklas Falk skrev:
BTG skrev:
Märkligt att inte Nürburgring håller sig med samma "uppmärksamhet". Allra helst på TF då kreti och pleti är med och kör i vad som helst.
10 ggr längre bana är en faktor att lösningar inte är så lättkopierade (till den driftskostnad man kan acceptera).


Kameror finns, när det körs race är heeela banan täckt. Så det som saknas är "bara" personal. Vill man inte staffa upp fullt kan man iaf sätta personal på att hålla koll på flaskhalsarna på banan. Det finns några uppenbara ställen där just sådant här är mer sannolikt att hända.
"till den driftskostnad man kan acceptera", så det är vad som är prisvärt som det hela handlar om. Att träna AI på detta skulle ta rejäl tid och ge många falska pos/neg under vägen.

Sen kan man alltid skylla på att mer bevakning och säkerhet flyttar gränserna från allmän väg till tävlingsevent, om nu försäkringsbolag mm bryr sig om sätt att slingra sig ur ersättningar för TF.
Att mer säkerhet skulle öka förarnas risktagande tror jag man kan strunta i, det finns tillräckligt med förare som inte har minimalt riskmedvetande så det går åt skogen, oavsett generellt säkerhetstänk.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7278



Re:

Niklas Falk skrev:
BTG skrev:
Niklas Falk skrev:
BTG skrev:
Märkligt att inte Nürburgring håller sig med samma "uppmärksamhet". Allra helst på TF då kreti och pleti är med och kör i vad som helst.
10 ggr längre bana är en faktor att lösningar inte är så lättkopierade (till den driftskostnad man kan acceptera).


Kameror finns, när det körs race är heeela banan täckt. Så det som saknas är "bara" personal. Vill man inte staffa upp fullt kan man iaf sätta personal på att hålla koll på flaskhalsarna på banan. Det finns några uppenbara ställen där just sådant här är mer sannolikt att hända.
"till den driftskostnad man kan acceptera", så det är vad som är prisvärt som det hela handlar om. Att träna AI på detta skulle ta rejäl tid och ge många falska pos/neg under vägen.

Sen kan man alltid skylla på att mer bevakning och säkerhet flyttar gränserna från allmän väg till tävlingsevent, om nu försäkringsbolag mm bryr sig om sätt att slingra sig ur ersättningar för TF.
Att mer säkerhet skuulle öka förarnas risktagande tror jag man kan strunta i, det finns tillräckligt med förare som inte har minimalt riskmedvetande så det går åt skogen, oavsett generellt säkerhetstänk.


Finns det 2025 någon svensk försäkringsgivare som inte utesluter TF i delkasko-momentets villkor?

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20196



Re:

Kolja skrev:
Finns det 2025 någon svensk försäkringsgivare som inte utesluter TF i delkasko-momentets villkor?
Arrangör av TF struntar nog i vad Svenska fb tycker, de är nog mer närsynta än så.

Men kostnaden per varv skulle kunna stiga rejält om det skulle vara mänsklig bevakning av hela sträckan, hela tiden.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



Re:

Kolja skrev:


Finns det 2025 någon svensk försäkringsgivare som inte utesluter TF i delkasko-momentets villkor?


Jag ställde frågan till en ansvarig för villkor på ett större fb förra året då jag gjorde ett jobb där. Enligt honom finns det ingen.

Men jag har inte kollat alla..

_________________
Jens Lanvin
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Slutsatsen är förstås att TF egentligen är en helt orealistisk konstruktion. "Enkelriktad allmän väg med fri fart". Som dessutom är kuperad som få landsvägar skulle vara.

Jag har kört där i mer än 25 år och varje år frågat mig hur länge det får fortsätta?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7278



Re:

Niklas Falk skrev:
Kolja skrev:
Finns det 2025 någon svensk försäkringsgivare som inte utesluter TF i delkasko-momentets villkor?
Arrangör av TF struntar nog i vad Svenska fb tycker, de är nog mer närsynta än så.

Men kostnaden per varv skulle kunna stiga rejält om det skulle vara mänsklig bevakning av hela sträckan, hela tiden.


Trafikfsk gäller alltid så länge det är fråga om ett trafikförsäkringspliktigt fordon på allmän väg. Min spaning är man som svensk inte har ngt skydd för sakskada på det egna fordonet under TF. Oavsett hur många ledskyltar/flaggor whatever som finns.

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Nürburgring
Allmän snacktråd Nürburgring
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24, 25   >>
38 besök senaste veckan (50380 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande