Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 18 besök senaste veckan (336884 totalt) |
Japp åker upp till åmsele på söndag, men utan escort. Tar Seaten dit och står och tittar på avundsjukt..
Måste kolla upp bilen mer samt byta kamrem. Har ett paket med 2st sellholm knivkrängare liggandes också som ska monteras. Ny turbo från Borg Warner "EFR 6758" är också beställd. Ska bli intressant att se hur snabbspoolad den kan vara jämfört med BW S200 turbon som sitter på nu. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Re:
Nej, inte för stunden. Ny snabbspoolad EFR turbo borde göra den mer sugmotorlik. _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||
Re:
Hej. Har en mk1'a som skall få en liknande behandling som din, dock med Duratecmotor. Jag har lite frågor som jag hoppas du vill svara på? När man kör med Sierrabenen, använder man några speciella undre bärarmar då? Tar man Sierrans eller Escortens? Jag vet att det till exempel skiljer på konorna mellan mk1 och mk2 så det är väl inte så långsökt att Sierran har annan än mk1? Compression struts och kränghämmare, är det Escortgrejer? Passar övre fjäderbensfästet från Escorten eller vad tar man? Vad upplevde du som för- respektive nackdelar med 15 tums hjul jämfört med 13? Jag planerar precis som du att använda Volvo 240 bakaxel och då kanske inte bromsarna lirar så bra med 13 tum? Har å andra sidan hört om frigångsproblem mot torpeden fram och innerskärmarna bak med 15, något du kan kommentera? /Janne, Eskilstuna _________________ Jan Dersjö |
||
Jag kan hoppa in, det är Sierra bärarmar som Micke använde (jag gjorde SFRO-besiktningen), och tittar jag på bilderna från min besiktning ser det ut som det är borrat nya hål i framvagnsbalken för att anpassa placeringen (längre in än original). Compression struts ser ut att vara Sierra, kränghämmare Escort.
På mina bilder har bilen också Escort "roller tops" fjäderbenslagringar, fjädersäten syns inte men man brukar använda de som följer med coiloverkittet. Micke får väl hoppa in och korrigera om han ser frågorna. Jag tror det blir svårt med 13" om du ska original 240-bromsar fram. Enligt mig är det alla dagar i veckan värt att se till att man har frigång för 15" hjul, väljer man rätt diameter och dessutom minskar scrub (som ju är den stora anledningen att använda Sierragrejerna) brukar det inte vara så jobbigt. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Tack Gustav.
Jo, jag hade koll på att det var du som hade besiktat den. Det var du som tipsade mig om att använda Sierra och även tipsade mig om denna tråd för ett tag sedan. Använder man sig även av Sierrans framnav? Bromsarna jag syftade på var nog främst bakbromsarna. Micke/Gustav: Om ni skulle bygga samma sak idag, vilka bromsar fram skulle ni använda? För att få ner Duratecen har jag sett att engelsmännen på RetroFord även sänker kuggstången. Hur lirar det med Sierrans styrarmar? Går det att förbättra något även här? _________________ Jan Dersjö |
||
Ja, Sierra nav fram.
Jag skrev 240-bromsar fram men menade förstås bakbromsarna. Det är ju 281 mm skivor bak och då brukar man behöva rätt slimmade ok om det ska funka i 13" (Sierraskivor som är 251 mm bak kräver rymliga 13" fälgar för att få plats, som referens). Om jag skulle bygga idag så skulle jag välja frambromsar där det är relativt enkelt att hitta olika "compound" för beläggen relativt enkelt, dvs leta ett ok som sitter på en populär bil. Sedan får man anpassa valet efter storlek på fälgar också men ska man ha 240-bromsarna bak skulle jag inte vilja gå under de 264 mm som 240 har fram, hellre 280-300 mm. Jag valde själv ok från BMW 540 (e34) eftersom de har samma belägg som e36 M3. Normalt sett bör man undvika att sänka kuggstången på Escort/Capri eftersom det spär på den bump steer bilen har original. Men med Sierra spindlar (rwd-spindlar) får man kolla om det blir gynnsammare vinklar eller inte, det beror på spindelns geometri och jag har inte måtten på styrarmens höjd framför mig. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 18 besök senaste veckan (336884 totalt) |