Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
SÄLJES: Kaross, Esso Gunnarssons McLaren Elva Coupe -67
13 besök senaste veckan (597 totalt)
Lowflyer
Eskilstuna
Här sen Aug 2006

Trådstartare

Historien för min del börjar med att jag impulsköpte en glasfiberkaross för ett år sedan. Säljaren hävdade att det var en Lola T70 med GT40 framdel. Jag försökte leta bilder på nätet, men tyckte inte att det stämde helt. Många fullblodsräserbilar från denna tid (mitten sextiotalet till början av sjuttiotalet) såg ganska likartade ut.
Tiden gick och jag köpte på mig andra drömbilar. Jag började tänka i banor av att avyttra karossen då det trots allt är ganska mycket jobb med att bygga en bil från scratch. Satte ut den på Marketplace och fick svar från en del intresserade.
Plötsligt kom det ett meddelande från en som meddelade att det inte alls var någon Lola utan något betydligt mer exotiskt än så. Nämligen en av två kvarvarande avgjutningar av den kände räserföraren Esso Gunnarssons McLaren Elva M1A coupe.
Historien är att Esso kom över ett löst roadsterchassie och tog hjälp av en i plastbåtsbranschen att tillverka en ny coupekaross till bilen. Alla McLarens tidigare bilar var roadsters.Tyvärr gick den bara tre gånger på bana innan den totalförstördes i en explosiv brand som nästan kostade Esso livet.
Läs mer på: https://www.elva.com/news/20160824-mclaren-elva-coupe.php

Jag har varit i kontakt med ägaren av den andra karossen som bekräftade att det verkligen är samma kaross. Nosen är troligen från en GT40 eller liknande. Min gissning är att Esso tog nosen från den existerande roadsterkarossen och att det därför aldrig gjöts någon form för denna? Däremot har jag sidopods/trösklar, vilket inte syns på karossbilden.

Nu är den till salu för 25000, inget prut. Jag har bara karossen, inget annat. Karossen finns i Lista söder om Eskilstuna.

Kontakt via PM i första hand.

13 besök senaste veckan (597 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande