Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
385 besök senaste veckan (33341 totalt)
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Blev ett spontant ryck i helgen.

Har funderat länge huruvida jag skulle fixa huven innan vintern eller ej.
Men har landat i vad jag tror är nästa års plan, så huven kunde fixas till.
Tanken är att stoppa i 2L zetec och med andra ord flytta över till RS, och då kan jag åka med insprutning. Sprutet får ev plats under huven så jag hade tänkt att "spara den" till det. Men blir bytet av blir det nog Webrar nästa säsong för att göra bytet simpelt och testa hur konkurrenskraftig man är med 170hk. Plockar ur 190 med enbart sprut.
En NOS-crate 2L blacktop med lite extra tillbehör kostar under 30k hemma, och reservdelar till 1.8 silvertop verkar det inte finnas en uppsjö av längre.
Dessutom passar 2L zetec i CSP1 i UK. Och vem hade inte velat köra på silverstone

Jaja Wall of text, nog om spekulationer

Sågade ur "hålet" som krävs för att få plats med webrar under huven. Gas-staget skaver lite men jag ändrar modell i vinter på det. Den urkapade biten hamnade i sparalådan, ifall jag kan plasta dit den i framtiden

Huven passar inte perfekt då den är lite stor/lång på förarsidan, ska försöka finlira mer till helgen men åker nog på att kapa, plasta och justera lite. Sitter med väldig spänn just nu.

Vindrutan är en V1 och skall trimmas mer, sedan V2 i vinter.
Monterar även denna med Dzus som har tum fattning, både för att kunna få av den snabbt vid en brand och den plockas av mellan varje heat. Tyvärr hittar jag inga 21mm höga i lager någonstans, så just nu blir det en blandning.

Har beställt ett Naca-intag som ska monteras, så motorn får lite luft samt nya fräscha backspeglar.

En annan grej jag funderat på länge, luftutsläpp.
Passar på att testa nu innan vinterns lackering.
All luft som går under vingen och följer med upp i hjulhuset tar ju tvärstopp, så min killgissning är att man kanske lyckas få lite mer downforce fram (tillsammans med Gurneyn) om inte det, så lär bromsarna få mer kylning.

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Sista fixera innan Anderstorp

Beställde 2 olika NACA intag, ena fanns inte i lager och andra passade fruktansvärt dåligt konstaterade att göra eget inte riktigt var med i tidplanen, men så får det bli.

Så jag använda ena som mall, sågade ur konturen och plastade sidorna från undersidan själv. Vände på steken och la ett lager matta där med.

Har grovslipat till det, och lagt ett första lager epoxispackel.
Slipa/spackla ett varv imorgon och sen får det bli grundfärg på söndag, för då har tiden tagit slut. Resterande får lackeraren ta i höst.
Jag är ingen glasfiberexpert, men det blev nog dugligt.

Nya speglarna monterade, dom gamla hade olika infästningar och var slitna så det här blir nog bättre.

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Nu är verkstadstiden slut..
4 dagars jobb sen hem och lasta.
Ses fredag FM på Anderstorp

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Snyggt jobbat!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Jahaja, en enkel racerapport från Anderstorp

En helg med både upp och ner, men målflagg i rejsen och fungerande bil. Det är lättare sagt än gjort i en gammal Clubman.

Träningen:
Åkte ut för första gången någonsin på Anderstorp. Lägger rökridå på halva flygrakan från vänster fram (som har tagit i karossen tidigare, mer om detta senare) trodde jag åtgärdat detta iom att jag flyttade bak hjulet till korrekt plats. Åkte alldeles för mycket på 2ans växel och tyckte bilen gick lite väl varm, så jag slog av några varv och rekade spår, sedan upptäckte jag att bilen kändes sladdrig bak precis som på Rudskogen. Totalt 4 "pushvarv" 1.48,0 som bäst.

Jahapp, skruva då..
Ryckte av vänster bak, mycket riktigt lös.. gjorde rent ALLT, dit med ny centrummutter och drog 200Nm istället för 150. Detta skulle visa sig lösa problemet.
Rökridån då? Förstod inte varför det tog i massor men det hade skrapat fram Corden Plockade bort en skruv som eventuellt kunde vara boven i dramat utöver det uppenbara megahålet i ovansidan då, men så var inte fallet.

Ut på kval:
Blev totalt 6 varv, där jag satte 44,1 på sista varvet, ett avkylningsvarv mitt i. Fortfarande däckrök från vä fram i slutet på långa rakan..
Hjärnspöket att åka ut på det där framdäcket ska vi inte tala om.

In i depån, nu måste jag göra något drastiskt om däcket ska överleva

Höjde bilen motvilligt fram 1 varv på pushrodsen (här skulle jag kontrollmätt med facit i hand) samt 2 varv på fjädern bak. Tyckte även bilen krängde lite mycket i bl.a Opelkurvan, så på med 10 grader krängare till bak.
Hade även marginellt mindre camber på vä fram än höger, så jag skruvade in cambern ett varv och kontrollmätte toe efteråt. i ett försök att "få in" överdelen av hjulet i hjulhuset.

Race 1 :
Höjningen fram hade gjort däckslitaget bättre, men bilen kändes inte balanserad längre. Gjorde en piruett mitt i racet ut ur Hansen-kurvan, men höll mig på det svarta.
Målgång och , Tyvärr lite för lättförtjänt då jag var enda clubmanbilen igen.
43,5 blev bästanoteringen.

Jahapp, dags att hitta balans igen då..
Höjde bilen bak tills jag kom tillbaka på samma rake som tidigare, fast högre runtom då helt enkelt. (återigen, av någon anledning kollade jag höjd på bägge sidor bak men inte fram )

Race 2 :
Konstaterar under racet att balansen återigen var bättre/återställd, men jag tror(?) jag åkte på porpoising i slutet på rakan istället, för ögonen höll på att ploppa ur av studset
Understyrningen i snabba högerkurvor fanns kvar om än bättre sen nosmodifieringen, men i vänsterkurvor var bilen planterad, väldigt märkligt i stunden tyckte jag. Men vi kommer nog till en slutsats här nere.
Racet var ensamt och händelselöst till sista varvet (shortshiftade 3-4 varv i mitten på racet för att hålla tempen i styr, mycket fullgas runt Anderstorp) Men på sista varvet fick jag syn på en Radical som slagit av för att spara bränsle, tills han såg mig i spegeln Denna skall jagas ifatt. och hur det gick, får ni se nedan:

Målgång som 2 av 4 startande i RS/Clubman. igen då, för ensamt startande
Bästa varvtid i race 2 blev 43,2, och optimal lap 42,6. Historiskt (2 hjuls tiden) brukar jag vara närmre optimal lap men Anderstorp var svår att sätta ihop för mig bevisligen.

Sedan var det bara att lasta och åka hem och panikskruva på kvällen.
Jag är bortrest från idag ända till Falkenberg, så gårdagskvällen var enda dagen jag skulle hinna med att kolla över bilen.

Bägge framhjulen avlämnade hos BÄSTA Däckbolaget, Skall försöka få fram 2 nya framdäck lite hastigt innan Falkenberg (håll tummarna )

Bultcheck/översyn + oljebyte gjordes.
Sedan började jag titta på varför jag har problemet med vänster fram, och jag blev så vansinnigt arg på mig själv. Bilen var 5-7mm lägre på vänster sidas övre bärarmsinfästning kontra höger, det ger ju ännu mer längst ute vid hjulet
När jag justerade in höjden fram senast så gjorde jag 55mm distanskloss och måttade med till underkant av golvet fram, hur gick detta fel?? (så hade jag bara mätt höjden fram på bägge sidor hade jag troligtvis inte skärt sönder däcket? )
Nåja, jag höjde vänster fram jämlik med höger, och tejpade över hålet som blivit i nosen..
Får testa såhär och fungerar det så testar jag sänka bilen igen till nästa år.

När jag låg i sängen inatt och inte kunde sova, insåg jag nog hur felet uppkommit.
Efter jag flyttade bak hjulet och gjorde hjulinställning så ändrar det ju GIVETVIS höjden (eller ja längden på pushroden) och detta kollade jag inte efteråt. Det skulle dessutom förklara varför jag tappade jämnvikten fram när jag kollade CW.

Lärdomen av detta? Dubbelkolla alla mått efter hjulinställning och ha med hjälp för CW så livet blir lite lättare..
Detta skulle även kunna förklara understyrningen i höger men ej vänsterkurvor. Dels är ju däcket sopslut givetvis, men allt blir ju tokigt med fel höjd och halva bilen skrapandes i marken..

Bromstrycksgivaren var bra data att ha och jag kunde direkt se att jag höll på med dumheter jag inte visste om att jag gjorde. Finns fortfarande massor att jobba på men första passets bromsning efter rakan kontra sista passet:

Nästan överallt höll jag på med "jojo" broms och ingen trailbrake. Blev bättre under helgen men får fortsätta jobba på det

Överlag en lärorik och lyckad helg, även om jag blir trött på mig själv ibland
Första tävlingssäsongen och andra racet, så man får väl göra lite rookiemisstag antar jag.
Alla passen resulterade i bättre tider och bättre känsla i bilen, tillsammans med en "hel" bil hemåt så finns det egentligen inte mycket att klaga på.
Flyger till Monza på Fredag, F1 sedan några dagar i Como innan Falkenberg
Tusen tack alla trevliga SPVMare. Vi ses på Falkeberg

Phantom P91 Clubman.
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
385 besök senaste veckan (33341 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande