Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 308 besök senaste veckan (34504 totalt) |
Blev ett spontant ryck i helgen.
Har funderat länge huruvida jag skulle fixa huven innan vintern eller ej. Men har landat i vad jag tror är nästa års plan, så huven kunde fixas till. Tanken är att stoppa i 2L zetec och med andra ord flytta över till RS, och då kan jag åka med insprutning. Sprutet får ev plats under huven så jag hade tänkt att "spara den" till det. Men blir bytet av blir det nog Webrar nästa säsong för att göra bytet simpelt och testa hur konkurrenskraftig man är med 170hk. Plockar ur 190 med enbart sprut. En NOS-crate 2L blacktop med lite extra tillbehör kostar under 30k hemma, och reservdelar till 1.8 silvertop verkar det inte finnas en uppsjö av längre. Dessutom passar 2L zetec i CSP1 i UK. Och vem hade inte velat köra på silverstone ![]() Jaja Wall of text, nog om spekulationer ![]() Sågade ur "hålet" som krävs för att få plats med webrar under huven. Gas-staget skaver lite men jag ändrar modell i vinter på det. Den urkapade biten hamnade i sparalådan, ifall jag kan plasta dit den i framtiden ![]() Huven passar inte perfekt då den är lite stor/lång på förarsidan, ska försöka finlira mer till helgen men åker nog på att kapa, plasta och justera lite. Sitter med väldig spänn just nu. Vindrutan är en V1 och skall trimmas mer, sedan V2 i vinter. Monterar även denna med Dzus som har tum fattning, både för att kunna få av den snabbt vid en brand ![]() Har beställt ett Naca-intag som ska monteras, så motorn får lite luft samt nya fräscha backspeglar. ![]() ![]() ![]() ![]() En annan grej jag funderat på länge, luftutsläpp. Passar på att testa nu innan vinterns lackering. All luft som går under vingen och följer med upp i hjulhuset tar ju tvärstopp, så min killgissning är att man kanske lyckas få lite mer downforce fram (tillsammans med Gurneyn) om inte det, så lär bromsarna få mer kylning. ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
Sista fixera innan Anderstorp
![]() Beställde 2 olika NACA intag, ena fanns inte i lager och andra passade fruktansvärt dåligt ![]() Så jag använda ena som mall, sågade ur konturen och plastade sidorna från undersidan själv. Vände på steken och la ett lager matta där med. Har grovslipat till det, och lagt ett första lager epoxispackel. Slipa/spackla ett varv imorgon och sen får det bli grundfärg på söndag, för då har tiden tagit slut. Resterande får lackeraren ta i höst. Jag är ingen glasfiberexpert, men det blev nog dugligt. ![]() ![]() ![]() Nya speglarna monterade, dom gamla hade olika infästningar och var slitna så det här blir nog bättre. ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
Jahaja, en enkel racerapport från Anderstorp
![]() En helg med både upp och ner, men målflagg i rejsen och fungerande bil. Det är lättare sagt än gjort i en gammal Clubman. ![]() Träningen: Åkte ut för första gången någonsin på Anderstorp. Lägger rökridå på halva flygrakan från vänster fram (som har tagit i karossen tidigare, mer om detta senare) trodde jag åtgärdat detta iom att jag flyttade bak hjulet till korrekt plats. Åkte alldeles för mycket på 2ans växel och tyckte bilen gick lite väl varm, så jag slog av några varv och rekade spår, sedan upptäckte jag att bilen kändes sladdrig bak precis som på Rudskogen. Totalt 4 "pushvarv" 1.48,0 som bäst. Jahapp, skruva då.. Ryckte av vänster bak, mycket riktigt lös.. gjorde rent ALLT, dit med ny centrummutter och drog 200Nm istället för 150. Detta skulle visa sig lösa problemet. Rökridån då? Förstod inte varför det tog i massor men det hade skrapat fram Corden ![]() ![]() Ut på kval: Blev totalt 6 varv, där jag satte 44,1 på sista varvet, ett avkylningsvarv mitt i. Fortfarande däckrök från vä fram i slutet på långa rakan.. ![]() Hjärnspöket att åka ut på det där framdäcket ska vi inte tala om. In i depån, nu måste jag göra något drastiskt om däcket ska överleva ![]() Höjde bilen motvilligt fram 1 varv på pushrodsen (här skulle jag kontrollmätt med facit i hand) samt 2 varv på fjädern bak. Tyckte även bilen krängde lite mycket i bl.a Opelkurvan, så på med 10 grader krängare till bak. Hade även marginellt mindre camber på vä fram än höger, så jag skruvade in cambern ett varv och kontrollmätte toe efteråt. i ett försök att "få in" överdelen av hjulet i hjulhuset. Race 1 : Höjningen fram hade gjort däckslitaget bättre, men bilen kändes inte balanserad längre. Gjorde en piruett mitt i racet ut ur Hansen-kurvan, men höll mig på det svarta. Målgång och ![]() 43,5 blev bästanoteringen. Jahapp, dags att hitta balans igen då.. Höjde bilen bak tills jag kom tillbaka på samma rake som tidigare, fast högre runtom då helt enkelt. (återigen, av någon anledning kollade jag höjd på bägge sidor bak men inte fram ![]() Race 2 : Konstaterar under racet att balansen återigen var bättre/återställd, men jag tror(?) jag åkte på porpoising i slutet på rakan istället, för ögonen höll på att ploppa ur av studset ![]() Understyrningen i snabba högerkurvor fanns kvar om än bättre sen nosmodifieringen, men i vänsterkurvor var bilen planterad, väldigt märkligt i stunden tyckte jag. Men vi kommer nog till en slutsats här nere. Racet var ensamt och händelselöst till sista varvet (shortshiftade 3-4 varv i mitten på racet för att hålla tempen i styr, mycket fullgas runt Anderstorp) Men på sista varvet fick jag syn på en Radical som slagit av för att spara bränsle, tills han såg mig i spegeln ![]() Målgång som 2 av 4 startande i RS/Clubman. ![]() ![]() Bästa varvtid i race 2 blev 43,2, och optimal lap 42,6. Historiskt (2 hjuls tiden) brukar jag vara närmre optimal lap men Anderstorp var svår att sätta ihop för mig bevisligen. Sedan var det bara att lasta och åka hem och panikskruva på kvällen. Jag är bortrest från idag ända till Falkenberg, så gårdagskvällen var enda dagen jag skulle hinna med att kolla över bilen. Bägge framhjulen avlämnade hos BÄSTA Däckbolaget, Skall försöka få fram 2 nya framdäck lite hastigt innan Falkenberg (håll tummarna ![]() Bultcheck/översyn + oljebyte gjordes. Sedan började jag titta på varför jag har problemet med vänster fram, och jag blev så vansinnigt arg på mig själv. Bilen var 5-7mm lägre på vänster sidas övre bärarmsinfästning kontra höger, det ger ju ännu mer längst ute vid hjulet ![]() När jag justerade in höjden fram senast så gjorde jag 55mm distanskloss och måttade med till underkant av golvet fram, hur gick detta fel?? (så hade jag bara mätt höjden fram på bägge sidor hade jag troligtvis inte skärt sönder däcket? ) Nåja, jag höjde vänster fram jämlik med höger, och tejpade över hålet som blivit i nosen.. Får testa såhär och fungerar det så testar jag sänka bilen igen till nästa år. När jag låg i sängen inatt och inte kunde sova, insåg jag nog hur felet uppkommit. Efter jag flyttade bak hjulet och gjorde hjulinställning så ändrar det ju GIVETVIS höjden (eller ja längden på pushroden) och detta kollade jag inte efteråt. Det skulle dessutom förklara varför jag tappade jämnvikten fram när jag kollade CW. Lärdomen av detta? Dubbelkolla alla mått efter hjulinställning och ha med hjälp för CW så livet blir lite lättare.. Detta skulle även kunna förklara understyrningen i höger men ej vänsterkurvor. Dels är ju däcket sopslut givetvis, men allt blir ju tokigt med fel höjd och halva bilen skrapandes i marken.. Bromstrycksgivaren var bra data att ha och jag kunde direkt se att jag höll på med dumheter jag inte visste om att jag gjorde. Finns fortfarande massor att jobba på men första passets bromsning efter rakan kontra sista passet: ![]() Nästan överallt höll jag på med "jojo" broms och ingen trailbrake. Blev bättre under helgen men får fortsätta jobba på det ![]() Överlag en lärorik och lyckad helg, även om jag blir trött på mig själv ibland ![]() Första tävlingssäsongen och andra racet, så man får väl göra lite rookiemisstag antar jag. Alla passen resulterade i bättre tider och bättre känsla i bilen, tillsammans med en "hel" bil hemåt så finns det egentligen inte mycket att klaga på. Flyger till Monza på Fredag, F1 sedan några dagar i Como innan Falkenberg ![]() Tusen tack alla trevliga SPVMare. Vi ses på Falkeberg ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
Årets sista racerapport
![]() Först och främst vill jag tacka för det fina mottagandet som Rookie i SPVM, tack alla trevliga medtävlare ![]() Vilade upp mig inför Falkeberg rejält med 2 dagar på Monza - F1 sedan 4 dagar vid Comosjön med frun. Uppvilandet blev dock förgäves när vi landade torsdag 23.30 på Arlanda, hemma i Karlstad kl 03. Upp kl 07 för att hämta mina nya framdäck på fälg (Tack Däckbolaget ![]() Var framme strax efter 12, och 13.50 gick vår träning, med 4 timmars sömn i kroppen ![]() Som alla andra banor jag kört iår, så var det första gången här. Bra balans i bilen på träningen, möjligen lite halkigt i chikanen. Åkte 47.3. Kval: Hade filosoferat under natten kring växelval innan "snabbhögern" och även kring spåret i högern upp för backen, Fick möjlighet att ta rygg på Mr. Mumm ut för att hitta lite fart. Bilen kändes riktigt bra i instyrningen och ännu bättre grepp idag efter lite justerande. Hittade en sekund till och körde 46.18, medans Thomas körde 46 blankt, och Stefan 45.4. Fredrik startade bakom mig. Efter 12 min av "kvalvarvsförsök" var jag helt sopslut i huvudet och svängde av. Analyserade lite logg och insåg att jag spräckt 2G lateral force, något jag verkligen inte är van vid från hojåkat. ![]() Såhär ser ett varv ut med Clubmanbil: ![]() Race 1: Här såg jag verkligen fram emot att få kampera med Thomas efter 2 race i ensamhet, tyvärr så gick en RS bil av banan på första varvet och Thomas smet förbi innan snabbhögern, jag vågade inte riktigt och fastnade ett varv eller så bakom och då var luckan för stor och jag tappade "hänget". Odramatiskt solorejs i mål, P3 av 4, snabbaste varv 46.4, Bästa teoretiska 45,7 så fanns mer att hämta ![]() Inför race 2: öppnade sig himlen och det skulle bli wetrace, Jag gillade ju att köra i blött senast så det här skulle bli spännande! Mjukade upp bilen, tejpade igen ventilationen, skruvade på regnhjulen och laddade för blött. Velade massor om jag skulle öka vingen bak... Gillar inte att ändra inför rejs, men det skulle visa sig vara ett bra beslut, även om understyrningen var ett faktum. Greppet bak var grymt! Om understyrningen kom av att jag tejpade igen luftutsläppen eller mer vinge låter jag vara osagt, men nästa gång testar jag med öppen ventilation ( det stående vattnet var borta tills vi körde så tejpen var överkurs här tyvärr.. ) Rejset var GRYMT roligt. Låg klistrad bakom Mumm halva rejset, tills han tappade bakänden och snurrade av. SC som samlade ihop fältet igen, Nu kom hornen rejält ![]() Omstart, och jagade på Thomas. Kände lite på greppet på innerspåret på startrakan några varv, och gjorde några tafatta försök för att finta/ pressa till ett misstag, men han vek sig inte ![]() Fick ett RIKTIGT bra run ut på rakan ett varv och tänkte att nu går jag för det! Thomas bromsade så sent han vågade, och jag lite senare ändå ![]() ![]() P2 overall bakom Kalle i RS, snabbaste varv 54,4 Fullracefilmer är ju inte alltid roliga att titta på, men i dessa 15 min händer det faktiskt litegrann ![]() Det märks att bilen rejsat under säsongen när det är flerfärgat och tejpat till sista rejset, blir bra med lite vinterfix nu ![]() ![]() Serievinnare av Clubman cup och SPVM - Clubman över totalen, men inte mycket till fight. ![]() Utav alla pokaler i år så är det bara 2-3 st som jag faktiskt är stolt över, resterande får stå längst bak på hyllan. Så, vad händer nu?: Nästa säsong, kommer jag köra RS. Har beställt en NOS 2L zetec, som jag skall kasta i, tillsammans med ett Dunnell-sprut. Mao kommer jag lämna Clubmanreglementet för nu, anledningarna är många bla: * Englands CSP1 reglemente är max 2L/200hk, ungefär likvärdigt med RS i sverige. ( vill gärna gästköra på Silverstone, och bilen är "modern" att sälja i UK om man skulle få för sig något sådant i framtiden.) * 1.8L Zetec delar växer inte på hög längre, en spritt ny 2L Zetec är mer kostnadseffektivt än att renovera det jag har. * Insprutning, Efter branden vill jag inte ha förgasare, som dessutom är svårstartade när bilen är varm, blöddrar på halvfart, behöver renoveras varje vinter och all annan skit dom innebär. *Större SPVM startfält. Clubman är "stora" i söder, men i mellansverige där jag kör mest är vi få. Listan är lång, men detta är ett axplock. Sedan hur det blir i framtiden med Clubman låter jag vara osagt, men nästa år blir RS. 1.8L motorn med webrar får stå kvar på hyllan ifall jag gör helt fel beslut och nästa säsong bara strular.. ![]() Och, "när ändå motorn är ur" så finns det ju en önskelista på vad man vill göra, men hur mycket jag hinner med får vi se, allt med * är en "nice to do" ![]() Vinter-25: [ ] Nytt plangolv (här har jag funderat på kolfiber, men PEHD är ca 3kg tyngre totalt av det som ska bytas och bra mycket mer flexibelt/långsiktigt hållbart, så PEHD blev det. I princip samma vikt som bef ALU.) [ ] Motorbyte + insprut [ ] Montera vätskekyld oljekyl [ ] Elfläkt kylare, styr utgång med AIM [ ] Renov växellåda [ ] Lätta/nytt svänghjul [ ] Frigång runt drivaxel avgassystem [ ] Coating grenrör [ ] Laga ramrör fram [ ] Plasta nos + vä sidepod + vinge [ ] Ta bort tunga aluplåten bakåt/flytta ecu till gamla platsen [ ] Passa in kaross bättre + Dzus [ ] Hjullager runtom [ ] Hjulinställning / Rideheight / Cornerweight [ ] *generator? [ ] *Lackering/dekor [ ] * Ventilerade skivor fram (testskivor beställda) [ ] *Nya kolfiberendplates [ ] *Ny bränsletank med AN kopplingar + retur samt bättre kapsling [ ] *Slutväxelbyte -LSD [ ] *Öhlins fram mindre infjädring? [ ] *Knivkrängare fram _________________ A l e x l i n d a h l |
Japp, nu är ombyggnadssäsongen igång!
![]() Om ni funderar på att jag gör saker lite "bakvänt" så hänger det ihop med att jag skall byta lokal snart, och vill ha bilen så komplett som möjligt tills flytten är överstökad, men samtidigt vill jag riva ur det värsta som ska till tippen/tvättas och som är grisigt och inte vänta med allt. Vintern är lång, men aldrig tillräckligt lång.. ![]() Leverans av Ventilerade skivor, som kanske kan fungera efter ett varv i fräsen. Jäkligt tunga dock så jag skall fundera några varv kring detta. ![]() Spände upp en skiva i fräsen och lyckades på något konstigt sätt fräsa upp ett nytt bultmönster som blev RÄTT ![]() Ventilerade skivan är ca 1250gr tyngre än solida, Inte upplevt bromsfade så jag kanske bara försöker förbättra något som inte behövs.. ![]() Sugande spalfläkt monterad, utöver en DT kontakt. Startar vid 95° vattentemp. ![]() ![]() Delar av nya bränslesystemet, tanken är att göra en ny tank som sitter lite längre fram, dels för att få fram vikten, men även skapa plats "bakåt" för att hela detta kitt skall monteras på bakre delen av tanken. Då kan jag lyfta ur tank+pump som en hel enhet utan att behöva tömma ur bränslet. Jo, jag stör mig på det röda filtret men svart var slut.. ![]() Lägesrapport, grenrör + främre avgasdel iväglämnat på värmecoating. Alla bultar runt sprängkåpan borta, kardan borta, hela tändsystemet+ webrar samt bränslesystem. Olja/vatten tömt. Måste renspola kylsystemet, riktigt brunt och äckligt. ![]() Skall försöka få ur lådan så den kan åka på renovering pronto. Tror motorn måste ur först, och då kan jag tvätta chassit ordentligt för att sedan byta ut hela plangolvet. ![]() Hade även tänkt att INTE byta pedalställ I vinter (som är lite rackligt) men upptäckte att kopplingspedalen är påväg att gå av i fästet ![]() Tanken att laga det med svetsen slog mig, men det är så slitet så beslutet togs snabbt att beställa ett nytt, så får vi se om det var rätt eller fel beslut ![]() Dag 2.. Vem behöver motorlyft? ![]() Det här var ett RIKTIGT grisjobb. Kletigt, oljigt, gummirester och smuts överallt. Trångt och mycket vassa kanter ![]() Motor/låda ur och jag hittade som vanligt lite mer att göra ![]() ![]() Tappade räkningen på hur många varv med högtryckstvätt det blev. Sköljde öven ur kylsystemet ![]() ![]() Nya motorn är iaf betald och skickas under veckan. Tillsammans med lite tillbehör. Ny tryckplatta/lamell/urtrampningslager beställt. Växellådan har gått iväg på renovering, väntar på information kring vilka drev som skall bytas/beställas. Jobbar på renoveringssats till oljepumpen. Ska försöka måtta fram och tillverka ett nytt främre motorfäste samt växellådsfäste, det finns förbättringspotential där ![]() Och beställa kolfiberark till att byta ut inkapslingen för förarutrymmet, lite väl otätt för stunden ![]() Ska försöka ge mig på att borra ur gamla golvet imorgon, så är nog större delen av grisjobben avklarade hastigt. ![]() Och morgondagen kom.. Borrade ur hela golvet, vilket grisjobb och lapptäcke. Notera oljan/gummit/smutsen som låg gömd längs med ramrören. Försöker ändå tvätta ordentligt efter varje rejshelg.. Känner mig lite överväldigad just nu hur bilen ser ut, men det ser nog värre ut än vad det är. ![]() ![]() ![]() Påbörjade även motorfästet, beställde delar på proforger (spännande att testa! Till både motor och växellåda. Borrade upp ett par rörstumpar och fräste ändan på dom så det är spikrakt. Gamla fästet var tungt och lappat/ombyggt. Hoppas motorn passar när jag är klar ![]() ![]() ![]() Nu ska jag försöka vila upp mig på Jobbet (50h) så jag orkar med en helg till ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
Hållit på med massa tråkigheter mestadels..
Svetsat trasigt ramrör, lagt igen hål efter hål efter hål i ramen. Sedan målade jag en hel del på vänstersidan. I princip klart för att montera nya golvet på denna sida. Svetsade i ett extra ramrör för nya bränsletanken att stå på, eftersom den byter plats. Varför den inte sitter mitt i krysset är pga att chassit är lött, och jag tigsvetsar ![]() Flyttade det gamla taffliga övre motorfästet lite framåt så den sitter över 2 rör istället för enbart ett, borde bli stadigare. ![]() Nya pedalstället verkar fungera bra. Min justerskruv till bromsvågen passade ej tyvärr men får beställa en ny. Fick flytta kopplingspedalen "inåt" för att få lite mer spelrum. Har även fått en kulled och axiallänk jag tänkte testa bygga kopplingsstag av. Tyvärr var nya pedalstället 1kg tyngre, men.. ![]() ... Det sparade jag in på mitt nya motorfäste! ![]() Proforger var riktigt smidigt, kommer säkerligen bli använt mer. Gjorde ingen jigg men lite matte och gradmätare så passar dom klockrent "i varandra" och det mesta ser korrekt ut. Slänger dock inte gamla innan motorn är monterad ![]() ![]() Pedalstället monterat, tidigare satt allt i en tunn plåt mellan ramrören, lite flexigt. Körde 2st (tunga) 25x3 vinkeljärn. Skall till ett 3e framför pedalerna som hälstöd, men hann inte så långt. Den uppmärksamme ser även att jag påbörjat att ta bort aluplåten ovan och lagt igen hål, skall bli kolfiber här strax. Hade kunnat flyttat cylindrarna och skurit bort mer plåt/vikt, men jag orkar inte iår ![]() ![]() ![]() ![]() Skall försöka svetsa det sista nästa helg, så jag kan påbörja plangolvet sen. Motorn verkar vara nära med ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
Ett "budget" från Racingpedalboxes.
Kan återkomma med kvalitén efter än säsong ![]() Resonerade som så att eftersom mina cylindrar sitter i ramen så blir det inte lika mycket bryt i stället, så det kanske fungerar med "budget" Tiden får utvisa 🙂 _________________ A l e x l i n d a h l |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 308 besök senaste veckan (34504 totalt) |