Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 525, 526, 527 899 besök senaste veckan (2636075 totalt) |
Vi pratade om innan jag åkte till Gotland ring om hög temperatur på nya generatorn.
Jag återmonterade den klenare 105A generatorn och valde att köra på den för den blev inte lika varm. Men som ni såg på sid 524 så upptäckte jag problem med laddningen sista dagen så jag avbröt ban körningen. Denna klenare generator körde jag med mellan 2016-2021 men det blev bara mellan 500-1000 mil totalt under de åren, men då märkte jag inga problem. Men jag råkade ju övervarva den så den wobblade inuti så det var en anledning att jag bytte, men även för att få en kraftigare generator. Men den kraftigare generatorn fungerade bara 292mil tills den la av som troligtvis var för att den blev överhettad, så istället för att köra på likadan fast ny så återmonterade jag den klenare gamla som ju hade fungerat under flera år, men som nu bevisligen började strula på Gotland Ring. Men på vägen hem från Gotland så laddade den som den skulle? _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Bilen fick sedan stå parkerad i garaget under vintern och först i februari i år tog jag bort generatorn och funderade på om kanske en original generator skulle gå att montera på denna plats som är andra sidan av motorn mot vad den sitter original.
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Samtidigt hade jag mejl kontakt med Start & Generator Sverige AB där jag köpt generatorerna och visade filmen från Gotland ring.
Så efter olika teorier om fel så åkte jag sedan och lämnade in generatorn till dom för test. Fick sedan detta besked: Den är provkörd och fungerar som den ska. Vi misstänker att den helt enkelt inte räcker till ström mässigt när det är ban körning. Reglerspännningen ligger på 14,5V och den ger som mest 110A. När den blir riktigt varm så sjunker amperen till 105A. För att kunna svara på vad det beror på så måste vi ta reda på förbrukningen i bilen, där kommer du att hitta svaren på varför den beter sig som den gör, skulle jag tro. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Men det märkliga är att volten sjönk ju fler pass jag körde?
Som att generatorn tappade kraft ju fler kilometer den gick. Jag kan se i efterhand i loggar att första dagen på Gotland så låg jag mest runt 13.6 volt. (13.2-13.8) Men sista passet börja den sjunka och ligga mellan 12,5-13,6 hade någon kort sekund då den var nere i 11.8volt Sen dagen efter så låg den först på över 14 volt men sen sjönk snabbt redan i första passet medan jag körde och låg mellan 11,8-13 volt och då var olja och vatten under uppvärmning så inga fläktar gick. Sen sjönk det mer och mer under dagen. Sista passet låg den mellan 11.3-13 varav mest mellan 11.5-12.5 volt så i snitt 1 volt lägre än sista passet dagen innan? Kollar jag logg från maj 2024 när jag hade den kraftigare 200 amperes generatorn så låg jag då mellan 13.6-14.4 både i första passet första dagen och sista andra dagen, men generatorn dog ju sedan när jag körde på gatan hemma.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
_________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Det är ju faktiskt lite så att när inte generatorn kan leverera mer ampere så sjunker spänningen.
Mao, ligger den och dunkar på max ampere blir den varmare och varmare, varav interna motståndet ökar. Generatorn får mao jobbigare och jobbigare att hålla upp spänningen ju längre du kör. En generator funkar på det viset att regulatorn försöker hålla upp/ned spänningen, och finns det inget tryck i amperen kvar, då sjunker spänningen, kapaciteten är slut helt enkelt. Ser inget problem, mer än att det är för stor förbrukning i bilen. Och köp ingen flashig amerikansk race generator. Låt det väga 4kg mer och kör en generator från nån europeeisk lyxbil med mycket eldrivna grunkor original. Edit: kollar på mitt säkrings schema till min AMG, 80A är kylarfläkten säkrad åt, nu drar den inte det konstant, men det är väl för att överkomma peak då den varvar upp, den drar säkert 30-40A vid fullt fläsk konstant. . _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||
Det konstiga som jag skriver om är variationen, alltså varför betedde den sig inte lika första som andra dagen
![]() Första dagen fungerade den okej nästan hela dagen. Andra dagen så hade ju bilen stått avstängd hela natten och allt var kallt !! Första passet ut och jag kör lugnt för att vatten temp ska komma upp, så kan jag se nu i loggan att den är nere i 12.3 volt när jag ligger vid 5000 rpm och 60% gas med oljetemp på 81 grader och vatten temp på 86 grader = ingen kyl fläkt går. Varför ligger då laddningen och pendlar mellan 12.3 till 13.5 volt när den är kall ? Samt det som blir ännu mer konstigt är att när jag sen kör dom 5 milen till Visby och sedan från Nynäshamn och hem så ligger den plötsligt runt 13.5 till 14.1 volt? Alltså hela hemresan så laddade generatorn som den skulle. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Inne på denna också, övervarvar du generatorn? Det låter iof konstigt men kan vara värt att räkna på. BMW hade många vattenkylda generatorer förr, och mycket luftstyrningar. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Att hitta max varv för generatorer är inte lätt, väldigt få som anger det.
Jag kopierar in infon jag skrev på sid 517: Generatorerna ger max ampere redan vid 6000rpm och håller det tills du övervarvar den Med original remhjul så varvade den 2.89 gånger motor varvet, så vid mitt varv stopp på 8500rpm så snurrade generatorn över 24500rpm, men den tappade laddningen efter typ 22200 rpm då den wobblade internt. Med större drev så blev det 2.28 i utväxling så vid 8500rpm = 19000 rpm (= fungerade bra förr) Men för att generatorn ska ge max = 6000rpm så räcker det trots ned drevning att motorn bara snurrar över 2631rpm Men även vid låga 1265 motor rpm = generatorn snurrar i 2884 rpm så ger denna generator 95A enligt test protokollet. .............................. Men dom testar ju bara till 6000rpm så vad som egentligen händer efter det vet ju dock ingen, så kanske det ändå hänt något med den som gör att den tappar laddningen efter tex 9000rpm = motorvarv 4000rpm Jag kollade loggar igen och jag har bara 2st 30 minuters sparade från hemvägen och där varvar jag som mest 3100rpm i motorn (=7000rpm i generatorn) så kanske därför den laddade som den skulle på hemvägen.. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Är generatorn på Koenigsegg Jesko en bling bling sak eller kan den duga ? Ska kunna ge 210A ![]() Dock ej produktions generatorn i bild utan det är en tidig prototyp motor, men den som sitter i dom färdiga bilarna ser snarlik ut. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Lär inte den kosta mer än samtliga bilar på detta forum kombinerat då? ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||
Nu behöver man ju inte köpa en hel bil och sedan plocka generatorn ifrån utan man kan ju köpa bara generatorn och dessutom från tillverkaren istället för från någon bil återförsäljare
![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Re:
Och då är du tillbaka på punkten där du är nu, det är inte säkert tillverkaren säljer äggspecifikation på den generator de säljer genom andra kanaler. Ytterst sällan det är så. Kommer de skillnader, kanske andra lager att påverka dig? _________________ Roland Johansson |
||||
Det är ju lite onödigt för en liten tillverkare att låta specialtillverka en generator när det finns tusentals på marknaden som man kan använda.
![]() Det finns en person här på rejsa som var med i gruppen som testade fram olika generatorer för just Jesko på Koenigseggs prototyp avdelning. Denna person köpte sedan en likadan och monterade på sin RS6 motor och det har visats här på rejsa i hans projekt tråd ! Så han har kört med den i några år i sin bil, någon som kan komma på vem detta kan vara? ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Tror ju generellt att det inte är några problem med just den generatorn (kan ju vara ett måndagsexemplar såklart) att det är onormalt hög last nånstans låter mer troligt.
Du har ju massa givare precis överallt på bilen, har du någon som även mäter temperatur på styrservovätskan? El-servos drar ju rätt mycket ström, kan det vara den pumpen som mår sämre när den blir för varm? Gissningsvis jobbar den ju mer när du rattar runt på banan än när du åker å köper glass tänker jag ![]() _________________ Tommy Göransson Audi S8 -97, biturbo comming up! ![]() Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261 |
||||
Jag trodde ni var nöjda efter allt generator prat på sidorna 516-522
![]() Men som jag skrivit även på denna sida så är det ju den gamla generatorn som nu strulade och som jag skrivit så har den övervarvats förr när jag körde 100-200km/h tester innan jag upptäckte att laddningen dog när jag varvade över 8000 rpm på motorn = 24 000 rpm i generatorn. Så denna generator har spår inuti där lindningen tagit i som jag visat bilder på. Så inte måndags ex men kan ju vara skadad och kanske en skada i lagren som gör att den nu wobblar redan vid 9000rpm istället för 24000 rpm ![]() Det skulle ju i så fall också förklara varför den laddade sämre och sämre = slets under helgen och därför wobblade tidigare andra dagen. För som jag nämnt så testas den bara till 6000 rpm i generator provare och där visade den inget fel.. Dom testade den både före Gotland förra året och även i våras efter problemen. Har inte behövt logga temp på servot då den känts sval och inte visat några sådana värme problem som jag hade med original remdrivet servo. Och tyvärr är ju ampere givare ovanligt i bil sammanhang, det är ju inte som tryck och temp givare som du hittar alla möjliga fabrikat på nätet. Men som jag också visat bilder på så har jag ju köpt en ampere mätare med display som ska monteras så jag kan se total förbrukningen, men det blir först vid någon bankörning nästa år jag kan kolla detta och då med ny generator som är det jag började prata om på denna sida.. Batteri är vanlig bly/syra, kört med ett AGM i flera år men satte i ett helt nytt vanligt batteri nu inför Gotland för att vara säker på att inte batteriet gjorde att generatorn blev varm. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Då fortsätter vi med nya generatorn ?
I en annan projekt tråd här på Rejsa så skrev en person detta år 2021: Jag själv har råkat blivit skåning och börjat jobba på Koenigseggs prototyp avdelning och på sidan om det kör jag vidare med min firma med 3d-scanning och maskintillverkning. Skaffat en liten verkstad med flerops fräs och cnc svarv. Samt visade dessa bilder: ![]() ![]() ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Sedan visade han dessa bilder och jag ställde frågor till honom.
![]() ![]() Det är alltså Robert Ajdén med sin Bentley EXP Speed 8 replica som ju har RS6 motor. Han körde först med en för klen 90a generator och bytte till denna nya generator år 2021 tidigare hade jag en Suzuki Swift generator på 90 amp, men när jag körde med båda fläckarna och höjningen orkade den inte riktigt med och nu ska jag även dit med el styrservo. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag klurade förra vintern på om jag skulle bygga egna fästen igen och köra S8 eller RS6 generatorn, men dom generatorerna jag hade är ju gamla och med okänt skick..
Så nu i Januari kontaktade jag Robert Ajdén för att höra om det gick att köpa av honom sådana fästen han gjorde till sig själv och det skulle gå bra. Då slipper jag hålla på och svetsa ihop något eget av plattjärn och får istället CNC frästa fästen ![]() Så i februari var dessa tillverkade: ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 525, 526, 527 899 besök senaste veckan (2636075 totalt) |