Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
<<   1, 2, 3 ... 525, 526, 527
746 besök senaste veckan (2635832 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Vi pratade om innan jag åkte till Gotland ring om hög temperatur på nya generatorn.
Jag återmonterade den klenare 105A generatorn och valde att köra på den för den blev inte lika varm.

Men som ni såg på sid 524 så upptäckte jag problem med laddningen sista dagen så jag avbröt ban körningen.

Denna klenare generator körde jag med mellan 2016-2021 men det blev bara mellan 500-1000 mil totalt under de åren, men då märkte jag inga problem.
Men jag råkade ju övervarva den så den wobblade inuti så det var en anledning att jag bytte, men även för att få en kraftigare generator.

Men den kraftigare generatorn fungerade bara 292mil tills den la av som troligtvis var för att den blev överhettad, så istället för att köra på likadan fast ny så återmonterade jag den klenare gamla som ju hade fungerat under flera år, men som nu bevisligen började strula på Gotland Ring.

Men på vägen hem från Gotland så laddade den som den skulle?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Bilen fick sedan stå parkerad i garaget under vintern och först i februari i år tog jag bort generatorn och funderade på om kanske en original generator skulle gå att montera på denna plats som är andra sidan av motorn mot vad den sitter original.





_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Samtidigt hade jag mejl kontakt med Start & Generator Sverige AB där jag köpt generatorerna och visade filmen från Gotland ring.
Så efter olika teorier om fel så åkte jag sedan och lämnade in generatorn till dom för test.

Fick sedan detta besked:
Den är provkörd och fungerar som den ska.
Vi misstänker att den helt enkelt inte räcker till ström mässigt när det är ban körning.

Reglerspännningen ligger på 14,5V och den ger som mest 110A. När den blir riktigt varm så sjunker amperen till 105A.

För att kunna svara på vad det beror på så måste vi ta reda på förbrukningen i bilen, där kommer du att hitta svaren på varför den beter sig som den gör, skulle jag tro.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Men det märkliga är att volten sjönk ju fler pass jag körde?
Som att generatorn tappade kraft ju fler kilometer den gick.

Jag kan se i efterhand i loggar att första dagen på Gotland så låg jag mest runt 13.6 volt. (13.2-13.8)
Men sista passet börja den sjunka och ligga mellan 12,5-13,6 hade någon kort sekund då den var nere i 11.8volt

Sen dagen efter så låg den först på över 14 volt men sen sjönk snabbt redan i första passet medan jag körde och låg mellan 11,8-13 volt och då var olja och vatten under uppvärmning så inga fläktar gick.
Sen sjönk det mer och mer under dagen.
Sista passet låg den mellan 11.3-13 varav mest mellan 11.5-12.5 volt så i snitt 1 volt lägre än sista passet dagen innan?


Kollar jag logg från maj 2024 när jag hade den kraftigare 200 amperes generatorn så låg jag då mellan 13.6-14.4 både i första passet första dagen och sista andra dagen, men generatorn dog ju sedan när jag körde på gatan hemma..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5859



Re:

RallyQuattro skrev:
Jag kan se i efterhand i loggar att första dagen på Gotland så låg jag mest runt 13.6 volt. (13.2-13.8)
Men sista passet börja den sjunka och ligga mellan 12,5-13,6 hade någon kort sekund då den var nere i 11.8volt
Dålig kontakt nån stans...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1916



Det är ju faktiskt lite så att när inte generatorn kan leverera mer ampere så sjunker spänningen.
Mao, ligger den och dunkar på max ampere blir den varmare och varmare, varav interna motståndet ökar.
Generatorn får mao jobbigare och jobbigare att hålla upp spänningen ju längre du kör.

En generator funkar på det viset att regulatorn försöker hålla upp/ned spänningen, och finns det inget tryck i amperen kvar, då sjunker spänningen, kapaciteten är slut helt enkelt.

Ser inget problem, mer än att det är för stor förbrukning i bilen.

Och köp ingen flashig amerikansk race generator.
Låt det väga 4kg mer och kör en generator från nån europeeisk lyxbil med mycket eldrivna grunkor original.

Edit: kollar på mitt säkrings schema till min AMG, 80A är kylarfläkten säkrad åt, nu drar den inte det konstant, men det är väl för att överkomma peak då den varvar upp, den drar säkert 30-40A vid fullt fläsk konstant.
.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera 4
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Det konstiga som jag skriver om är variationen, alltså varför betedde den sig inte lika första som andra dagen

Första dagen fungerade den okej nästan hela dagen.
Andra dagen så hade ju bilen stått avstängd hela natten och allt var kallt !!

Första passet ut och jag kör lugnt för att vatten temp ska komma upp, så kan jag se nu i loggan att den är nere i 12.3 volt när jag ligger vid 5000 rpm och 60% gas med oljetemp på 81 grader och vatten temp på 86 grader = ingen kyl fläkt går.
Varför ligger då laddningen och pendlar mellan 12.3 till 13.5 volt när den är kall ?


Samt det som blir ännu mer konstigt är att när jag sen kör dom 5 milen till Visby och sedan från Nynäshamn och hem så ligger den plötsligt runt 13.5 till 14.1 volt?
Alltså hela hemresan så laddade generatorn som den skulle.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 29



Vad är förhållandet mellan remskiva/svängdämpare och remskiva på generatorn?
Max motorvarv på bana resp. på landsväg.
Och maximalt varv som generatorn få ha enligt spec?

_________________
Robert Norgren
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8058



Re:

RobtheFiend skrev:
Vad är förhållandet mellan remskiva/svängdämpare och remskiva på generatorn?
Max motorvarv på bana resp. på landsväg.
Och maximalt varv som generatorn få ha enligt spec?


Inne på denna också, övervarvar du generatorn? Det låter iof konstigt men kan vara värt att räkna på.

BMW hade många vattenkylda generatorer förr, och mycket luftstyrningar.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Att hitta max varv för generatorer är inte lätt, väldigt få som anger det.

Jag kopierar in infon jag skrev på sid 517:

Generatorerna ger max ampere redan vid 6000rpm och håller det tills du övervarvar den

Med original remhjul så varvade den 2.89 gånger motor varvet, så vid mitt varv stopp på 8500rpm så snurrade generatorn över 24500rpm, men den tappade laddningen efter typ 22200 rpm då den wobblade internt.

Med större drev så blev det 2.28 i utväxling så vid 8500rpm = 19000 rpm (= fungerade bra förr)

Men för att generatorn ska ge max = 6000rpm så räcker det trots ned drevning att motorn bara snurrar över 2631rpm

Men även vid låga 1265 motor rpm = generatorn snurrar i 2884 rpm så ger denna generator 95A enligt test protokollet.

..............................

Men dom testar ju bara till 6000rpm så vad som egentligen händer efter det vet ju dock ingen, så kanske det ändå hänt något med den som gör att den tappar laddningen efter tex 9000rpm = motorvarv 4000rpm

Jag kollade loggar igen och jag har bara 2st 30 minuters sparade från hemvägen och där varvar jag som mest 3100rpm i motorn (=7000rpm i generatorn) så kanske därför den laddade som den skulle på hemvägen..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Re:

Kadett4wd skrev:
Och köp ingen flashig amerikansk race generator.
Låt det väga 4kg mer och kör en generator från nån europeeisk lyxbil med mycket eldrivna grunkor original.


Är generatorn på Koenigsegg Jesko en bling bling sak eller kan den duga ?

Ska kunna ge 210A



Dock ej produktions generatorn i bild utan det är en tidig prototyp motor, men den som sitter i dom färdiga bilarna ser snarlik ut.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 209



Re:

RallyQuattro skrev:
Kadett4wd skrev:
Och köp ingen flashig amerikansk race generator.
Låt det väga 4kg mer och kör en generator från nån europeeisk lyxbil med mycket eldrivna grunkor original.


Är generatorn på Koenigsegg Jesko en bling bling sak eller kan den duga ?

Ska kunna ge 210A



Dock ej produktions generatorn i bild utan det är en tidig prototyp motor, men den som sitter i dom färdiga bilarna ser snarlik ut.


Lär inte den kosta mer än samtliga bilar på detta forum kombinerat då?

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Nu behöver man ju inte köpa en hel bil och sedan plocka generatorn ifrån utan man kan ju köpa bara generatorn och dessutom från tillverkaren istället för från någon bil återförsäljare

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5261



Re:

RallyQuattro skrev:
Nu behöver man ju inte köpa en hel bil och sedan plocka generatorn ifrån utan man kan ju köpa bara generatorn och dessutom från tillverkaren istället för från någon bil återförsäljare


Och då är du tillbaka på punkten där du är nu, det är inte säkert tillverkaren säljer äggspecifikation på den generator de säljer genom andra kanaler. Ytterst sällan det är så.

Kommer de skillnader, kanske andra lager att påverka dig?

_________________
Roland Johansson
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Det är ju lite onödigt för en liten tillverkare att låta specialtillverka en generator när det finns tusentals på marknaden som man kan använda.

Det finns en person här på rejsa som var med i gruppen som testade fram olika generatorer för just Jesko på Koenigseggs prototyp avdelning.

Denna person köpte sedan en likadan och monterade på sin RS6 motor och det har visats här på rejsa i hans projekt tråd !

Så han har kört med den i några år i sin bil, någon som kan komma på vem detta kan vara?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Manick
Stockholm
Här sen Aug 2014
Inlägg: 206



Tror ju generellt att det inte är några problem med just den generatorn (kan ju vara ett måndagsexemplar såklart) att det är onormalt hög last nånstans låter mer troligt.

Du har ju massa givare precis överallt på bilen, har du någon som även mäter temperatur på styrservovätskan? El-servos drar ju rätt mycket ström, kan det vara den pumpen som mår sämre när den blir för varm? Gissningsvis jobbar den ju mer när du rattar runt på banan än när du åker å köper glass tänker jag

_________________
Tommy Göransson

Audi S8 -97, biturbo comming up!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303261
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 502



Jag hade ju inte tänkt att lägga mig i den här diskussionen, men kör du med litium eller blybatterier?

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Jag trodde ni var nöjda efter allt generator prat på sidorna 516-522

Men som jag skrivit även på denna sida så är det ju den gamla generatorn som nu strulade och som jag skrivit så har den övervarvats förr när jag körde 100-200km/h tester innan jag upptäckte att laddningen dog när jag varvade över 8000 rpm på motorn = 24 000 rpm i generatorn.
Så denna generator har spår inuti där lindningen tagit i som jag visat bilder på.

Så inte måndags ex men kan ju vara skadad och kanske en skada i lagren som gör att den nu wobblar redan vid 9000rpm istället för 24000 rpm
Det skulle ju i så fall också förklara varför den laddade sämre och sämre = slets under helgen och därför wobblade tidigare andra dagen.

För som jag nämnt så testas den bara till 6000 rpm i generator provare och där visade den inget fel..
Dom testade den både före Gotland förra året och även i våras efter problemen.

Har inte behövt logga temp på servot då den känts sval och inte visat några sådana värme problem som jag hade med original remdrivet servo.
Och tyvärr är ju ampere givare ovanligt i bil sammanhang, det är ju inte som tryck och temp givare som du hittar alla möjliga fabrikat på nätet.
Men som jag också visat bilder på så har jag ju köpt en ampere mätare med display som ska monteras så jag kan se total förbrukningen, men det blir först vid någon bankörning nästa år jag kan kolla detta och då med ny generator som är det jag började prata om på denna sida..


Batteri är vanlig bly/syra, kört med ett AGM i flera år men satte i ett helt nytt vanligt batteri nu inför Gotland för att vara säker på att inte batteriet gjorde att generatorn blev varm.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Då fortsätter vi med nya generatorn ?

I en annan projekt tråd här på Rejsa så skrev en person detta år 2021:
Jag själv har råkat blivit skåning och börjat jobba på Koenigseggs prototyp avdelning och på sidan om det kör jag vidare med min firma med 3d-scanning och maskintillverkning. Skaffat en liten verkstad med flerops fräs och cnc svarv.

Samt visade dessa bilder:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 9463


Trådstartare
Sedan visade han dessa bilder och jag ställde frågor till honom.




Det är alltså Robert Ajdén med sin Bentley EXP Speed 8 replica som ju har RS6 motor.

Han körde först med en för klen 90a generator och bytte till denna nya generator år 2021
tidigare hade jag en Suzuki Swift generator på 90 amp, men när jag körde med båda fläckarna och höjningen orkade den inte riktigt med och nu ska jag även dit med el styrservo.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
<<   1, 2, 3 ... 525, 526, 527
746 besök senaste veckan (2635832 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande