Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 1019 besök senaste veckan (16562 totalt) |
Re:
Mjukvaran generellt är så jävla skum. Om man stänger av ljudet på Radion innan man stänger av bilen kommer den aldrig ihåg det... Den drar alltid igång radion på hög volym innan den startar blåtandsuppspelningen.... varje gång ![]() _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Haha just det slipper jag.. Jobbigt!
![]() |
||||
|
||||
Alfor iaf!
![]() Hursomhelst små lustiga egenheter som egentligen inte är "fel" man höjer lite på ögonbrynen till... Men hellre dessa än vevlagerbyte i serviceschemat (viss tysk..) ![]()
Förra ägaren har programmerat bort t.ex. det där jättehöga blinkers-ljudet - är jag väldigt glad för. ![]() Nåt sånt kanske är en möjlighet? F.ö fick jag bilen kontrollvägd hos Besikta för revidering av tjänstevikten, förrförra veckan. 1660kg med full tank utan förare, med förare + 75 = 1735kg tjänstevikt. Tyvärr hade inte heller de ngn nogrann våg utan rätt sliten lastbilsvåg med plankgolv utomhus. ![]() |
||||
Jag får tacka dig Peter för nu fick jag tillfälle att faktiskt gräva lite i sub-menyerna... Irritationer som "auto-on" av radion och "switchoff-delay" på back-kameran var ju faktiskt urkopplingsbara.
![]() ![]() Giulian blev åkdonet i midsommarhelgen och därmed många mil över vårt vackra land. Slog rekord, 0.97/mil - under litern! ![]() Stereon behöver helt klart uppgraderas, min Bmw E87 'Professional' är helt överlägsen. Men det ska väl inte vara omöjligt. Även en syskonträff + besök vid barndomshemmet hanns med, ombyggt & ommålat men ändå. ![]() |
||||
Re:
Den kanske levereras av Philips? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
De flesta Q har Harman & Kardon verkar det som, även min. Som sagt ovan går det att välja bort dessa funktioner.
![]() Idag hittade jag även "automatic high beam off" ![]() ![]() |
||||
Sommaren är snart förbi och Alfan står för tillfället avställd i väntan på storservice, stift, filter & oljor (dessutom jobbresor till Stockholm o då passar 1-serien mkt bättre).
Semestern började på Gelleråsen, och innan avresan testade jag detta med mindre knopp. Först efteråt förstod jag att originalknoppen faktiskt är för stor - det är helt sjukt vilken skillnad det gjorde med en liten aluminiumknopp! Njutning att växla helt plötsligt. ![]() Haft denna perfekta lilla Richbrook knopp i 75an innan, men 11mm hålet behövde borras upp. Giulia har en speciell spak med skenor i toppen & bajonettfäste i botten av originalknoppen. Eftersom jag vill behålla allt original var det bara att borra upp alu-knoppen till 16mm. ![]() ![]() ![]() ![]() Passar bra med nya fotstödet i aluminium och automatversionens aluminiumpaddlar. OEM-ish! Gelleråsen var första riktiga körningen i Race mode, men hann bara 2 varv innan ngt hände & det var limp-home mode... Snopet. Hade ingen multiECUscanner med heller, så det var bara att packa ihop. ![]() Syns på filmen vid 6:00 i slutet av rakan, går av gasen o direkt på broms. Ngt går i baklås = engine warning light. Trodde det var att Alfan ogillade halvöppet gasspjäll + broms, den har ju ett litet revhang. Det vi fick fram var istället glappkontakt till vä laddtrycksventil. Det fanns redan en återkallelse på denna kontakt, kabeln var för kort fr fabrik. Min var redan bytt upptäckte vi. Nollad kod & rengörin/smörj av kontakt löste problemet. Har inte heller återkommit. ![]() ![]() ![]() Mer inspirerad körning på Upplands sommarvägar.. Nästa modd blev höjd framkant förarstolen, dubbla schims blev för högt men 2 av dessa blev perfekt. ![]() Sen bar det av söderut för en vecka på Ringen, gött. ![]() ![]() ![]() Ännu en svensk manuell Giulia Q på Ringen samtidigt! Osannolikt! En middag med ett trevligt skånskt par blev det. ![]() ![]() Men av en hel vecka blev det inte jättemkt kört - vilket förstås är det bästa skälet att boka en hel vecka, man vet aldrig vad som händer. Nästan hela måndagskvällen regnade bort, blev 2 ganska torra varv till slut. Första varvet gick inte fort.. Tisdag feber pga ngt jag ätit, osv. Onsdag började det kännas riktigt bra på banan, tors regn igen, fre & lör rent farlig trafik men det blev ändå ett par varv. En brittisk E92 M3 glömde t.ex att han just kört om mig och hade tryckt min vä skärm om jag inte väjt & bromsat. Men visst är det skillnad att köra med en 560k bil mot en 180k bil. ![]() ![]() ![]() ![]() Andra halvan av veckan spenderades i Adenau med ett trevligt gäng jag lärde känna 2023 efter avåkningen. Tack för heads-up Andreas! 😊 Nytt för mig var el-MTB runt banan, sjuka grejer. Uppförsbackar finns inte! Mkt öl o god mat i vanlig ordning. Riktigt kul att åka med Marcus AMG GT - han kan sin bil... ![]() ![]() ![]() Brokig skara svenskar! ![]() Varv 5, en i gänget (Kevin m Toyotan) hakade på. Varv 7, började få upp farten en aning men trafiken var hysterisk & kameran la av halvvägs... Några snygga bilder fick det bli.. ![]() ![]() ![]() |
||||
2017 på Gelleråsen hände exakt samma sak mig med Giulian (Q).
Gick några varv innan den gick in i limpmode som senare visade sig har och göra med kablaget till laddtrycksstryningen. Tror jag bytte kablage på jobbet och efter det har det funkat. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Haha sjukt, samma bana t.o.m..
![]() ![]() Söndagen körde ingen av oss och det kanske var tur, detta var i knixarna innan Brünnchen. E36an var svensk. Alla klarade livhanken. Istället åkte några av oss till Spa för att se F1! Jag valde såklart det dumsnåla alternativet The Loh Collection i Dietzhölztal norr om Frankfurt, skulle vara "världens bästa bilmuseum" - vilket iofs stämde alldeles korrekt! Herrejisses, om du åker dit - gör det med bilfolk för det kommer ta tid. Både att ta sig hela vägen dit & själva besöket! Allt från den första 4-hjuliga Benz till Röhrls gamla 959 Sport till en äkta Alfa 155 DTM till en Ferrari SWB till en separat F1 utställning ... Huvudet snurrade, fick ta igen mig på deras utmärkta restaurang. När så du en Bucciali TAV8-32 V12 senast? Framhjulsdriven med tvärställd växellåda? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Därefter raka spåret via lite oväntade serpentinvägar, mot Dusseldorf där jag aldrig varit. ![]() Och det finns ett Classic Remise Düsseldorf! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ett antal verkstäder, här en Alfa 75 3.0 inne för "vibrationer i transmissionen" ![]() ![]() Vägen hemåt gick via yngsta brorsan i Rotterdam osv norrut. Hårda fartgränser m dyra böter (skulle det visa sig..) i Holland, ger åtminstone låg soppaförbrukning! ![]() Väl hemma och Giulia ställdes av för storservice, köpte RedLine till både låda o bakaxel (inget bytt än). En annan irritation har varit hö bälte som ibland hänger o skallrar mot ryggstöden i en viss höjd, monterade dessa höjdspärrar från Amazon. Inget mer skallrande där! Kunde glida hela vägen ned annars. ![]() ![]() ![]() ![]() Årets inköp på Ringwerk - ett passande paraply. Viktigt! ![]() ![]() Bromskivorna har alltid varit ngt ojämna och nu skakar det rejält vid lätt/medium kraft, inget vid hård broms. De är nog helt enkelt på upphällningen. Däcken TRODDE jag skulle vara slut vid det här laget men framförallt Cup2:orna fram imponerar med slitstyrka! Övrigt på Fixa-listan är - ett antal stenskott - resonans vid 3000rpm - stereouppgradering/ljuddämpn - handbromsen |
||||
Re:
Vad bra! ![]() Glömde nämna att jag mötte Lassie (eller JayEmm On Cars) första kvällen i depån 🙃. Han o polaren sa ngt positivt om Alfan när jag parkerade o vi började prata. Vet att han gillar Giulia men han hade tydligen aldrig ens sett en manuell version, så han fick köra min runt byn när det ändå var blött på banan. Som tack för alla videos! Trevlig snubbe. Ett par veckor senare nämner han mötet här, vid 14:20 🇮🇹 |
||||
Trevlig läsning! Bilen gör sig väldigt bra i rött.
![]() Hittade du inga Touring bilar (DTM, WTCC...) på The Loh Collection? Ska tydligen ha ganska många såna. _________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
|
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 1019 besök senaste veckan (16562 totalt) |