Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
157 besök totalt |
Köpa nya däck, vilka är det jag vill ha?
Tjenare Jag har en Hyundai Ioniq 5 N som nu behöver nya däck och jag har svårt att bestämma mig för vad jag vill ha och skulle vilja ha lite input och tankar. Bilen är tung med sina 2385 kg så det blir lite däckslitage när det börjar gå lite snabbt på banan. Original är det Pirelli P Zero (PZ4) som jag tycker har funkat hittills, men när det börjar gå snabbare på banan så känns det som att det kanske finns som håller bättre (kan ha fel på den punkten ![]() Pirellina som sitter på har klarat 3 ggr Knutan (mina 3 första ggr på bana) och 2 ggr Sturup samt ca 1500 mil. Lär bli några trackdays nästa år också, är bl a sugen på GRC på Gotland Ring nästa år. Bilen är även min vardagsbil som jag pendlar ca 1500 mil/år till jobbet med sommardäcken så det skulle de också behöva fixa, är öppen för lite sämre komfort för trevligare banupplevelse. Finns ju många UUHP däck som kanske skulle kunna funka, men sedan så hägrar r-däck typ Cup 2 också. Har kollat mängder med klipp från Tire Reviews men skulle vara trevligt med lite förstahands erfarenhet av lite däck med. Vad är vettigaste valet, UUHP eller r-däck? Eller en setup för banan och en för gatan, blir meckigare så helst inte (men är kanske ett måste?) Ok vi börjar här så får vi se vart hän det barkar ![]() _________________ Mikael Svensson |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
157 besök totalt |