Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
68 besök senaste veckan (23977 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Detaljerad beskrivning av en del av rörchassibygget.

I den här videon visar jag en detaljerad beskrivning av hur ett rör kommer på plats i rörchassit, från CAD-modell, via 3D-printad notchningsmall till svetsfixtur och slutligen fastpunktat rör.

Dessutom har jag en ny AI-genererad signaturmelodi där jag skrivit texten. Den ska inte tas på alltför stort allvar, men med tanke på att jag skrev den på några minuter är jag rätt nöjd. Själva musiken är riktigt bra också, tycker jag! För att det inte skulle bli alltför utdraget snabbade jag upp låten lite. Jag vet inte om det var det som gjorde att ljudet blev lite konstigt. Vid intresse kan hela låten i originaltempo delas!

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Lite fler rör har punktats fast på chassit.

Jag har punktat dit ytterligare några rör vid torpedväggen. Lite mer synliga framsteg än på länge!

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Egendesignade fälgar.

Genom åren har jag tittat på ungefär 5000 (FEM TUSEN) olika fälgar till Mechanix Menace. Ingenting har riktigt fungerat för mig; de har antingen inte sett tillräckligt bra ut, eller så har de inte funnits tillgängliga i rätt bredd, färg, PCD eller ET. Eller så har de helt enkelt varit för dyra!

För nån dryg vecka sedan hittade jag ett företag som tillverkar smidda specialfälgar enligt mina önskemål. Jag har haft flera mailkonversationer med företagets ägare, och hittills ser det mycket lovande ut! Fälgarna är förvånansvärt prisvärda. Jag har börjat grovmodellera lite olika versioner. Några av dem har bara små skillnader och det blir säkert ett antal andra varianter innan jag tar det slutliga beslutet. Sen kommer de säkert behöva ändras lite beroende på vad FEM-analysen säger och hur tillverkningsbara de är. Känns väldigt spännande!

Vad tycker du? Alla synpunkter är välkomna! 🙂

Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Får jag tycka något, så tycker jag ju att den första varianten är den finaste.

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
Får jag tycka något, så tycker jag ju att den första varianten är den finaste.

Klart du får, Daniel! Ja, den gjorde jag först. Den är väl mest ren i designen, men jag tycker kanske centrumet blir lite ospännande. Jag lutar mer åt version 6. Men jag är ganska vankelmodig, så det kommer nog stötas och blötas fram och tillbaka innan något beslut är taget. Jag ska testa lite andra varianter också.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005

Kika på TSW 'bathurst'.

De är inte långt ifrån en del av dina designer.

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Jag tycker att det första gänget liknar en massa andra fälgar, så jag röstar för det näst sista förslaget!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Anders Litto skrev:
Jag tycker att det första gänget liknar en massa andra fälgar, så jag röstar för det näst sista förslaget!

Det är förvisso sant, men det är fälgar som jag gillar, men som inte riktigt har rätt utseende enligt mig. Jag har fått till betydligt mer konkavitet än andra fälgar med ET40. Det gäller att veta exakt hur bromsutrustningen ser ut! Men visst, jag håller med om att den näst sista har en mer egen design. Den sista påminner mycket om gamla Campagnolofälgar.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
68 besök senaste veckan (23977 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande