Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Känslighet för potthål.
5 besök senaste veckan (475 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Känslighet för potthål.

Hej!

Är det någon som har praktisk erfarenhet av hur olika kombinationer av däcksbredd och fälgbredd påverkar risken för skadade fälgar (och i viss mån däck) vid körning över potthål?

Jag funderar på följande kombination:
Däck: Michelin PS4S
10x18 med 255/35-18 och 11x18 med 285/35-18.

Smalare fälgar gör säkert att det blir mindre känslighet mot potthål, men frågan är HUR stor påverkan det har?

Jag bör nog förtydliga vad jag är ute efter. Antag att fälgen är densamma, hur mycket mindre känsligt kommer det att vara med ett bredare däck, som gär att däckssidan flexar mer (pga att den inte står vertikalt, utan bullar ut mer) och därmed inte skadar fälgen lika lätt vid körning i ett potthål när man har en mer vertikal däckssida? Det påstås i vissa fall att det skulle vara snällare med ett bredare däck på samma fälg, t ex ett 275-däck istf 255 på en 10x18-fälg.

Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Det var ju inte riktigt det du frågade efter. Men jag läste en test för något år sedan där de testade olika fälgfabrikat, de kom fram till att originalfälgar håller väsentligt bättre vid körning i potthål än eftermarknadsfälgar

08
Här sen Apr 2005

Svaret på din fråga är smidda fälgar.

Jag rullar med 285/30 x 20" på Stockholms bystigar. 2 ton tjänstevikt.

Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Varenda Tesla Model Y Performance rullar med liknande bredd och profil. Enda jag hört är att folk inte kan parkera och att de skrapar upp fälgarna

255/35 på 21x9.5
275/35 på 21x10.5

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Alex H skrev:
Varenda Tesla Model Y Performance rullar med liknande bredd och profil. Enda jag hört är att folk inte kan parkera och att de skrapar upp fälgarna

255/35 på 21x9.5
275/35 på 21x10.5

Tack! Det var en bra uppgift! Ja, bak blir det väldigt lika förhållande som jag kommer ha! Fram bara en halvtums skillnad.
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Svaret på din fråga är smidda fälgar.

Jag rullar med 285/30 x 20" på Stockholms bystigar. 2 ton tjänstevikt.

Nu var det ju relationen däcksbredd vs fälgbredd jag var ute efter.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Re: Känslighet för potthål.

chevyz240 skrev:
Hej!

Smalare fälgar gör säkert att det blir mindre känslighet mot potthål, men frågan är HUR stor påverkan det har?

Det beror på fälgen, tillverkningsmetod, materialval, design, ET.

Jag kör BBS splittfälgar, olika bredd fram och bak, annars lika. Det jag kan säga är att de yttre 2-3" fälgbanorna håller, medans 7" inre spricker. Alltså spelar det liten roll att bakfälgarana är bredare medans konfigurationen spelar större.
Hade jag haft symetrisk bredd på fälgbanorna så hade nog de inre hållt mycket längre.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Trådstartare

safe skrev:
chevyz240 skrev:
Hej!

Jag kör BBS splittfälgar, olika bredd fram och bak, annars lika. Det jag kan säga är att de yttre 2-3" fälgbanorna håller, medans 7" inre spricker. Alltså spelar det liten roll att bakfälgarana är bredare medans konfigurationen spelar större.
Hade jag haft symetrisk bredd på fälgbanorna så hade nog de inre hållt mycket längre.

Ja, så är det självklart, men det är inte det jag är ute efter, utan förhållande däcksbredd kontra fälgbredd, hur det påverkar känsligheten för potthål. Jag har förtydligat mig lite i ursprungsinlägget. Det påstås i en del fall att en vertikal däckssida skulle öka känsligheten och att bredare däck på samma fälg skulle minska känsligheten. Det är det förhållandet som jag menar och hur stor den verkliga skillnaden är.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

chevyz240 skrev:
safe skrev:
chevyz240 skrev:
Hej!

Ja, så är det självklart, men det är inte det jag är ute efter, utan förhållande däcksbredd kontra fälgbredd, hur det påverkar känsligheten för potthål. Jag har förtydligat mig lite i ursprungsinlägget. Det påstås i en del fall att en vertikal däckssida skulle öka känsligheten och att bredare däck på samma fälg skulle minska känsligheten. Det är det förhållandet som jag menar och hur stor den verkliga skillanden är.

Ok. Det påståendet låter som hårklyverier. Däcksidans profil, bilens stötdämpare etc är nog viktigare.
Rejäla potthål är ju dessutom väldigt ovanliga i Sverige så empiriska data är nog svårt att få.
Till min egen bil igen, framhjulen har lite mer "stretch" än bakdäcken och samma innerbanor. Fram verkar spricka lika ofta som bak. Men då är det curbs, inte potthål.

Det låter som en ickefråga att fundera på. Köp däck som passar fälgarna och som du kan få upp i temp.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004

Trådstartare

safe skrev:
chevyz240 skrev:
safe skrev:
chevyz240 skrev:
Hej!

Ja, så är det självklart, men det är inte det jag är ute efter, utan förhållande däcksbredd kontra fälgbredd, hur det påverkar känsligheten för potthål. Jag har förtydligat mig lite i ursprungsinlägget. Det påstås i en del fall att en vertikal däckssida skulle öka känsligheten och att bredare däck på samma fälg skulle minska känsligheten. Det är det förhållandet som jag menar och hur stor den verkliga skillanden är.

Ok. Det påståendet låter som hårklyverier. Däcksidans profil, bilens stötdämpare etc är nog viktigare.
Rejäla potthål är ju dessutom väldigt ovanliga i Sverige så empiriska data är nog svårt att få.
Till min egen bil igen, framhjulen har lite mer "stretch" än bakdäcken och samma innerbanor. Fram verkar spricka lika ofta som bak. Men då är det curbs, inte potthål.

Det låter som en ickefråga att fundera på. Köp däck som passar fälgarna och som du kan få upp i temp.

Ja, jag ställer mig själv tveksam till påståendet, men det vore intressant med verkliga data. Svårt att få riktiga A-B-A-tester dock...
Citera
Däck för banåka
Känslighet för potthål.
5 besök senaste veckan (475 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande