Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 360 -83 "R"emjohan race till gata Edt
1042 besök senaste veckan (2109 totalt)
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 813


Trådstartare
Volvo 360 -83 "R"emjohan race till gata Edt

Okej, jag trodde att jag var klar med att kasta pengar o tid på att bygga obskyra fordon jag ändå aldrig använder men tydligen inte.

En farkost som passade in i mitt modus operandi dök upp.
Dvs en udda kaross, tråkig modell och något som är lika sexigt som Gudrun Schyman hamnade i blickfånget.

Jag tror den kan reggas som ombyggt fordon och tidigare byggare och ägare har skapat en bra grund eller ett missfoster beroende på hur man ser det.

Vad är det då undrar kanske vän av (O)ordning.
Kaross volvo 363-83a en del rallycross plast (tror jag) o kapat här o där för att rymma div innehåll enligt nedan.
Drivlina. Volvo T5 2.3 liter smidd med bra spec o effekt.
Transmission Corvette C5Z06 torkquetube, T56 6växlad (eller hela bakvagnen inkl composit bladfjäder bromsar osv)
Volvo 940 sprängkåpa 3skiv tilton, bromsvåg 940 framvagn, coilovers fram 850 tror jag, 370mm skivor o jagga xjr bromsok mm.
Går på sprit (bilen alltså)


Precis som med starletbygget så har jag inte byggt grunden.
Men jag har målet att regga genom sfro och få ngn mil på vägen/år.
Det borde finnas ngn här som har sett eller känner till mer om åbäket.
Den började byggas 2008 ish av första byggaren, och jag vet egentligen inte mkt om den annat än det som skrivs.

Bilder o updates kan följa detta inlägg.
Over and out // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera 5
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1144



Hmmm. Jag efterlyser bilder.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1128



Värdelöst utan bilder

_________________
Mikael Nordin
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
Gustav Karlsson
Malmö
Här sen Maj 2024
Inlägg: 22



Kul! Är de den vita med Rosa(?) fälgar som låg på blocket?

Sneglade på den både en och två gånger.
Kul bygge!

_________________
Gustav Karlsson
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 610



Fast ingen remjohan. 360 hade vanlig växellåda där bak.
Men riktigt kul rojekt! thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5863



Re: "R"emjohan race till gata Edt

gasekke skrev:
Okej, jag trodde att jag var klar med att kasta pengar o tid på att bygga obskyra fordon jag ändå aldrig använder men tydligen inte.

De här var väl väntat...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 813


Trådstartare
Japp fast orangea är fälgarna om man ska vara petig. Inte mkt bättre kanske
Bilder kommer som sagt. Mer bilder på det tekniska kommer senare.







_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 610



Fränt!
Framför allt med Corvette-delar i hjulupphängningar och bromsar. Lite det jag planerar för mitt C70 RWD-bygge.
Mer bilder!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 813


Trådstartare
Då ska vi se, som tidigare nämnts så kan jag inte åt mig någon som helst bygginsats av volvetten eller vad det nu ska vara .
Men den tidigare byggaren /byggarna har varit bra på att fota och dokumentera så jag bjuder på lite bilder.

Bildkvaliteten är kanske inte toppen då det blir bilder av "polaroidbilder" tills vidare.
Håll till godo.
















Jag kommer ta mer bilder senare,men är lätt överhopad med jobb för stunden. Bilen får stå en stund innan det blir aktuella foton

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 813


Trådstartare
Nåja, sett till effektkurvan så kanske vän av ordning förstår att den är lätt svårkörd.
Jag ska byta ut det "mindre moderna" nira i3 och 1680 spridare och se om jag hittar bättre körbarhet från botten.

En volvo 5a på 2.3 liter borde väl ha mer att ge i botten?
Den är shimsad,smidd andra stakar, kolvar, kammar mirafrästa ventiler osv.

Toppeffekt är relativt ointressant jämfört med körbarhet.
Vad har "folket" för erfarenheter av t5 motorer?
Over and out // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 32



Ska du inte uppdatera med växellåda från Corvette C6 el C7, så den hamnar på "rätt" ställe?

_________________
Robert Norgren
Citera
Gustav Karlsson
Malmö
Här sen Maj 2024
Inlägg: 22



Supercool!

Är det inte resultatet av en väldigt stor turbo vi ser då?

Laddtryckstyrning kan ju göra sitt för körbarheten men de kanske redan är injusterat.

Vassa kammar kan ju skjuta lite på spoolup också men det kan jag inte tillräckligt bra.

_________________
Gustav Karlsson
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 813


Trådstartare
Det är sannolikt att det är som du skriver. Turbon är hyfsat stor, men största grejen är nog bristen på modern styrning bla laddtrycksstyrning.

Det lär jag upptäcka när det närmar sig med nytt sprut o kringutrustning.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera 1
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1116



Helt klart är det laddstyrning som störst potential att få till ett mellanregister. Det som borde ha näst störst potential är att titta på passagen mellan motor och turbo. Är andningen trång/astmatisk får motorn inte riktigt snurr på turbon vid låga/mellanvarv... Men när sedan jätteturbon verkligen börjar kicka igång så spelar "astman" ingen roll. Rent våld trycker in luften ändå.

_________________
Magnus Falk
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 287



Re:

RobtheFiend skrev:
Ska du inte uppdatera med växellåda från Corvette C6 el C7, så den hamnar på "rätt" ställe?


Vad är felet med C5-lådan?

_________________
S Örnberg
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 813


Trådstartare
Jag har inget problem med den iaf.
Känns bra och är aldrig varva ut från växeln 5-6 med C5Z06 lådan antar jag

Hittade bild på utväxling.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 32



Oops, fel av mig. Trodde C6 var första med transaxel.

_________________
Robert Norgren
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1116



Lite "växlad" här...

Är det inte en T56:a som sitter i? ...Eller är det T56:or som sitter i Corvette?

_________________
Magnus Falk
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 813


Trådstartare
Jodå det är T56 men i z06 en egen variant kallad M12.

Enligt sägnen då sitter den endast i c5z06 modellen mot LS6

Vet inte vad mer än utväxling som skiljer i övrigt.
(Säkert något udda, men känsligt och dyrt) så när ngt havererat blir man pank o stillastående

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Tersan
Tåby, Vikbolandet
Här sen Sep 2004
Inlägg: 47



Re:

gasekke skrev:
Jodå det är T56 men i z06 en egen variant kallad M12.

Enligt sägnen då sitter den endast i c5z06 modellen mot LS6

Vet inte vad mer än utväxling som skiljer i övrigt.
(Säkert något udda, men känsligt och dyrt) så när ngt havererat blir man pank o stillastående
Enda skillnaden är lite annan ytbehandling på synkringarna för att klara hårdkörning bättre. Men den vanliga lådan håller lika bra, så råkar du ut för ett ras finns det gott om reservdelar.

_________________
Lars Tersmeden
Corvette C5 & C7
Citera 1
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 813


Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Helt klart är det laddstyrning som störst potential att få till ett mellanregister. Det som borde ha näst störst potential är att titta på passagen mellan motor och turbo. Är andningen trång/astmatisk får motorn inte riktigt snurr på turbon vid låga/mellanvarv... Men när sedan jätteturbon verkligen börjar kicka igång så spelar "astman" ingen roll. Rent våld trycker in luften ändå.


Grenröret har en ngt mystisk layout känns det som. Ser lite trångt kring wg och jag förstår inte riktigt varför man valt 2 rör till wg då det är 5 cylindrar och då är väl pulserna "inte lika lätta att stämma av:

Turbo är presicion gen 1 billet 6765 ar 0.82 avgashus så den känns inte som en jätteturbo direkt men inte liten heller.
Saknar kamkort tyvärr, men det blir som ett maxxecu sannolikt så där blir det bättre kontroll när jag kommer så långt.




Inte de bästa bilderna direkt, men de togs av bara farten.
Over and out // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 360 -83 "R"emjohan race till gata Edt
1042 besök senaste veckan (2109 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande