Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1196 besök totalt |
Sugen på att köra racing utan att ha värsta sortens bil?
Kära rejsare! Jag håller på och spånar lite hur man kan väcka liv i gamla goa Fyndbörsen cup som så många minns från SSK serien. Klassen är ju super enkel och relativt kostnadseffektiv och jag har lite idéer på ytterliggare förbättringar men vänder mig hit, världens bästa motorsport forum! Har du en gammal jtcc bil? En gammal "fyndbörsen" bil, enklare rallybil, osv osv, letar ni efter någonstans att köra? Fyll på med era åsikter, tankar och förslag så ska jag fila vidare på mina idéer, reglemente finns på ssk seriens hemsida under klass 1 ![]() Vill ni hålla era åsikter privat så dm, maila eller smsa mig så tar jag med mig allt ![]() Givetvis även sådant som inte skulle locka vill jag veta! jimmy.r5racing@gmail.com 073-088 56 96 _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Den här klassen är en perfekt klass att börja i, eller om man inte vill, eller har kunskap för att ha en mer avancerad bil.
Jag körde i SSK under 90-talet, men då i klass 2 eller Yokohama Cup som det då hette, med mer trimmade bilar. Men klass 1 var lika populär och den var ju enklare att få till en bra bil i. Man har ju lika roligt i bilen när man är på banan, oavsett bil man sitter i, nästan... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||
Ja men precis, vi har i flera år undrat över varför deltagandet i just den här klassen försvunnit, inte många racingklasser man kan köra i för de pengarna kontra enkelheten
![]() Men jag har som mål att få ett sving för klassen igen så all input är bra input ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Det är lixom inte brist på klasser, det är brist på förare som vill tävla inom ett tekniskt reglemente.
Vi är många som slåss om samma förare, och några fler som funderar "det måste stå massa gamla bilar i ladorna som borde ut och åka". Utan intresserade förare så händer det inte så mycket och en 20år gammal tävlingsbil är nära på mer jobb att fixa till än att bygga en ny från blästrat skal ("måstegrejerna" är annorlunda idag). Sen är ekonomin lite annorlunda idag än för 20 år sen. Det krävs idag 20 bilar i ett heat för att vara intressant, för 20 år sen räckte det med ca 12-15. Det går alltid att hitta samarbeten och dela heat med andra klasser, men profilen blir lidande. |
||
Nej de finns alldeles för mycket att välja på idag haha!
Jag tror personligen inte att det är främst ekonomin som ställer till det men givetvis är det en bidragande orsak för en del, tittar man på extremare klasser så finns där bilar och förare och likaså i timeattack m.m ![]() Ja en stor del bakom det hela är ju att göra en klass attraktiv och våga ge det några år innan det går åt rätt håll, synas på rätt ställen osv, såklart att nå upp till hur det var förr är en utmaning men skulle man få ihop säg 10 bilar och sedan kanske någon av de 10 får med sig ytterliggare någon och så kanske man har 15 sen! Jag har ju förmånen att ha 4-5 bilar till mitt förfogande så jag kan ge klassen en grund iallafall, mitt mål är inte att sno förare från andra serier utan ge en attraktiv klass som kompliment till de som redan har bilar eller som inte har bilar som går in i exempelvis roadsport eller SSK klass 2 osv, mig veterligen finns idag ingen klass mer än just SSK klass 1 där man kan köra med hatchbacks osv utan att det kostar 150 att bygga ny bil ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
De två serierna som kör Citroen C1 känns lite som dagens arvtagare till Fyndbörsen Cup (om än enhetsserie och kanske långsammare), eller kanske iof snarare mer Renault Femserien som fanns.
_________________ ![]() |
||
Japp, ett vettigt tänk och bra klass men lite begränsat i antal bilar och verkar inte speciellt driftsäkra ute i europa iallafall
![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Re:
Intressant med tanke på Aguila som kör med samma motor (men klart mindre vikt att släpa på iof då) _________________ ![]() |
||
Kanske beror på körstil med, följer en del som kör 24h och verkar gå åt mycket motor/växellåda men då är de ju btcc ess mm som kör också
![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
_________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Men är inte motsvarigheten ssk klass 1 eller 2 eller möjligen modsport 3? Förklara gärna vad du saknar mer? Ett coolt namn? Krävs ju ändå lite stålar oavsett vad du skall köra, stol, bälte, klädsel, bur ( oftast) sen för inte tala om startavgifter.
/ Björn _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Det är ssk klass 1 som jag försöker väcka till liv, klassen har en bra stomme och något jag tror på! Med rätt förutsättningar och med lite srbete kan klassen få nytt liv
||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
BMW Cup nya reglemente för 2026 => i klass standard tillåter gatgodkända standardbilar med mindre modifieringar. Finns dispens från SBF på en del punkter. Intressant instegsklass till ytterst rimliga pengar och låga startavgifter.
Kräver dock BMW/Mini fabrikat. Gammal Mini Cooper S från tidigt 2000 tal eller E46 325 kostar inte många pengar. Lägg till säkerhetsutrustning och kör! _________________ Patrik Skoog |
||
Ja precis det är just det, kräver en viss typ av bilmärke..
Jag har provat enhetsbilsklasser tillräckligt, jag ser hellre en större spridning på en massa bilmärken, allt från Alfa till BMW till Volvo osv. Vi är ett gäng som redan har bilar så då blir det ju svårt att motivera att det "bara" är bygga nytt för att åka exempelvis bmw klassen. Och även om det "bara" är säkerhetsutrustning.. så när man ändå håller på så vill man montera nya hjullager kanske, eller nya bromsar eller ett helt ich icke rostigt avgassystem och vips så drar pengarna iväg för ett nybygge ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Mina 5 cent från några års erfarenhet av att vara med om att försöka bygga upp enklare (långlopps)tävling i norra Sverige är att en utmaning med "billig racing" är att förhållandet i kostnad/komplexitet mellan bilen och grejerna runtomkring skevar iväg åt fel håll.
När man bygger upp klasser där bilen är "billig" så blir kostnaderna för personlig utrustning och att ta licens en jämförelsevis stor del av kostnaden. Det är också kostnader som för många känns svårare att få tillbaka om man lägger ned satsningen och det är kostnader som är svåra att sprida över längre tid. När vår lilla serie "accelererade" runt 2017-2018 (då inom SMA) byggde man en konkurrenskraftig bil för runt 50 000 kr och med dåvarande krav klarade man personlig utrustning för någon eller några tusenlappar per person (EN533 overall, vanlig "MC-hjälm"). När vi runt 2020 hamnade under SBFs racingreglemente kunde man fortfarande få ihop en bil för en bit över 50 000 kr men personlig utrustning handlade om minst 12-15 000 kr per person. Ergo; Jag är inte säker på att "en till" enklare serie med samma förutsättningar är det som krävs utan jag tror att det behövs ett generellt omtag när det gäller krav på långsammare racing. Med det sagt så gillar jag grundtanken att få igång bilar som står. Ska det fungera bra tror jag på en form av "bullshitpoäng" eller liknande för att tillåta bilar med ursprung i andra serier att delta, förutsatt att det inte är några betydande säkerhets- eller prestandaskillnader (som exempel, vi har bara 17" hjul till vår långloppsbil, och skulle gärna slippa köpa nya om vi skulle köra). _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Mycket bra poäng! Ja att dra igång en klass till tänker jag inte göra, därmot försöka blåsa liv i en befintlig klass, dvs SSK Klass 1!
Ja givetvis är ju säkerheten en relativt dyr kostnad i det hela men.. jag har testat att krasha rätt rejält både i bilar med och utan säkerhet och personligen förespråkar jag alltid bra grejer även om de är dyrt, det brukar vara värt det den dagen det händer något ![]() Ja att bilar från andra serier ska kunna köra är givet, under förutsättning då att de uppfyller grund regelverket med bur och allt sådant, vad de gäller storlek på hjul är jag lite kluven, ju större hjul desto dyrare däck men har någon 17" så ska det ju såklart gå att åka med det om intresset finns så att säga. _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
Spvm Och Roadsport C klassen är en utmärkt instegs klass för olika bilmärken och bilen kan vara besiktad om man vill.
https://www.spvm.se/ https://www.spvm.se/download/teknisk _________________ Christer Gellerstedt 0704462430 BMW e30 323 86 s65b40 BMW e90 BMW motorsport 619 Mazda Miata NA Roadsport C GMAB Rototest 4WD - 2WD |
||
Roadsport C är ju spvms i princip motsvarighet till Klass 1, vet inte hur det är numera men när jag erbjöd mig komma med 4 bilar för något år sedan möttes jag av att de var Volvos och inte intressant typ
||
Hela grejen med den här tråden är inte att jag ska starta en ny klass utan väcka liv i en befintlig.
![]() Dvs SSK Klass 1 eller Fyndbörsen Cup som många minns den som! Jag vet att det finns klasser i diverse andra serier redan också, jag samlar som sagt bara tankar, åsikter och idéer inför att jobba ihop något vettigt och något som lockar de som inte kör eller de som vill köra mer och bästa sättet är att frågar man inte får man heller inget svar ![]() _________________ Jimmy Pettersson www.emersonracetech.se Racingbil: Austin Mini ex castrolcup Bygger: Renault 5 TS Gr.2, Renault 5 special saloon |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1196 besök totalt |