| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Provar växla bil utan drivaxlsr
|
16 besök senaste veckan (439 totalt) |
|
Hej! Jag har en framhjulsdriven bil som nu inte har drivaxlar monterade. Jag startar bilen och låter bilen gå på tomgång och tänkte känna på hur växellänkaget känns, då märker jag att det går lägga I valfri växel utan att koppla alls. Helt utan något motstånd eller skrap. Jag tänkte då om inte växlarna går i med läckaget och står jämte motorn och lägger i med handen manuellt på växellådan och det går i växlar lila lätt som om motorn inte är igång. Är det så det ska vara när en bil inte har drivaxlar? Jag trodde att det aldrig skulle gå lägga I växlar utan att koppla _________________ emil andreasson |
||
|
Har du inga drivaxlar monterade så är det mycket mindre massa som saktar in växellådan mellan växlarna, och behöver drivas rent generellt, så den differensen som finns klarar väl synk-ringarna hand om? Sen skulle jag väl inte sitta och växla på det sättet ändå.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||
|
Re: Provar växla bil utan drivaxlsr
När du inte har nåt som håller resten av lådan still så kommer den snurra med den ingående axeln, den lilla skillnaden i varvtal som blir mellan växlarna på tomgång fixar synkringarna plättlätt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
16 besök senaste veckan (439 totalt) |