Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Krängningshämmare ca 1100mm bred
18 besök senaste veckan (517 totalt)
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Tjabba Gott folk.

Jag håller på o bygger en M3 e30 (replica) med en kortad M4 bakvagn.

Just nu håller jag på o letar efter en passande krängningshämmare och har svårt att hitta mått så nu söker jag hjälp på detta forum fyllt av experter. =)

Ände till ände behöver krängaren vara ca 1100mm bred.

Nån som vet nått som kan passa hyffsat? Tanken är att loopa den bakåt och där finns gott om plats. Reservhjulsbalja är borta och kommer endast sitta slutdämpare och avgasrör så det borde gå att få in.

Bjuder på lite byggbilder:

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Bak så har Peugeot 306 bland annat är strax över 1100mm.
Finns i flertalet tjocklekar upp till 24mm, sen har du eftermarknads upp till 30 mm. Men med tanke på att den ska sitta bak är nog krängare från snikmodellerna mer intressant

De är helt raka med splines i båda ändar och man borde kunna modifiera original ändplåtar till något annat.

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Ska kolla! Tack för tipset!

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Ändrade några autocorrect i förra texten

Ser de intressanta ut kan jag kolla i mina högar vad som finns. Kan finnas kortare också från tex 205 eller 106 också. Har dålig koll vad jag har men sparas skulle det göras iaf..

Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004

Lagomt grovt rör med knivar på? Det är så man brukar göra på räserbilar.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

Alex H skrev:
Finns i flertalet tjocklekar upp till 24mm, sen har du eftermarknads upp till 30 mm. Men med tanke på att den ska sitta bak är nog krängare från snikmodellerna mer intressant

De är helt raka med splines i båda ändar och man borde kunna modifiera original ändplåtar till något annat.

Hur ser ändplåtarna ut? Jag googlade men hittade inget användbart i en hast. Jag har en applikation där jag tänkt montera krängare ungefär som på Volvo 240, under nedre bärarmarna, och mina bärarmar sitter med ca 120 cm c-c mot bakaxeln.

Guson

Eskilstuna
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tja alla!

Snöade in på peugeot så det blev från en expert. 1140mm det kommer passa perfekt (hoppas jag).

Den fanns för bra pris på Trodo 1200kr inkl fästen så jag slog till!
Knivkrängare kände jag blev för dyrt o krångligt för en glassätarbil.

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Re:

erki87 skrev:
Tja alla!

Snöade in på peugeot så det blev från en expert. 1140mm det kommer passa perfekt (hoppas jag).

Den fanns för bra pris på Trodo 1200kr inkl fästen så jag slog till!
Knivkrängare kände jag blev för dyrt o krångligt för en glassätarbil.

Inte illa med M4-bakvagn till glassätare, det är ju bra att du hinner hem innan glassen smälter

Porsche 944 -84
Citera
Jens Pettersson
Ramnäs
Här sen Feb 2003

spännande att följa,jag håller själv på med ett liknande projekt.
Fast min blir E39 540 bakvagn och E46 ramben fram med fjäderbenstorn....och massa andra mods.

Farhult
Här sen Feb 2009

Re:

Guson skrev:
Alex H skrev:

Hur ser ändplåtarna ut? Jag googlade men hittade inget användbart i en hast. Jag har en applikation där jag tänkt montera krängare ungefär som på Volvo 240, under nedre bärarmarna, och mina bärarmar sitter med ca 120 cm c-c mot bakaxeln.

Guson

Såhär ser de ut. Peugeot har många modeller från 90 och tidigt 2000 som har torsion bak, där går krängaren igenom axelröret och då sitter dessa ändplåtarna direkt monterade i bärarmen. Men min tanke var att man kunde ta dessa plåtar för att ta den splinade hylsan och tillverka någon egen lösning för montering

Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

Alex H skrev:
Guson skrev:
Alex H skrev:

Guson

Såhär ser de ut. Peugeot har många modeller från 90 och tidigt 2000 som har torsion bak, där går krängaren igenom axelröret och då sitter dessa ändplåtarna direkt monterade i bärarmen. Men min tanke var att man kunde ta dessa plåtar för att ta den splinade hylsan och tillverka någon egen lösning för montering

Tack! Ser intressant ut. Jag ska erkänna att applikationen inte är en direkt banbil men resonemanget är ju generellt. Original ser infästningen ut så här i ändarna. Standard saknas krängningshämmare helt baktill, option är 15/16" dvs 23,8 mm och eftermarknad skulle sannolikt vara 1" dvs 25,4 mm. 24 eller 25 mm skulle alltså vara lämpligt för mig. En bekant köpte en 1" men den gick inte att montera pga krock med stötdämparkonsollen. Efter hans köp har tillverkaren tagit bort rekommendationen för bilmodellen så vad jag vet finns ingen leverantör.

Guson

18 besök senaste veckan (517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande