| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetermostat som krånglar eller är fel inkopplad?
|
31 besök senaste veckan (583 totalt) |
|
Hej! Jag har följande oljetermostat på min bil och är lite konfundersam kring inkoppling och hur den ska fungera .. https://www.streetperformance.se/pro På hemsidan finns 2st ritningar om hur den kan kopplas in, Fig1 och Fig2
Jag har kopplat in den enligt "Fig1", men det funkar inte riktigt som jag vill. Min oljetemp vill aldrig gå upp så jag misstänker att oljan alltid går genom oljekylaren nu.. "Fig2" visar en annan inkoppling, men den känns lite underlig. Vid stängd thermostat vill jag att oljan endast ska gå direkt tillbaka till motorn, och i detta fallet ser det ut som att oljan skulle gå både till kylaren och motorn via den övre delen av 'huset'. Det kanske är önskvärt för vissa, så därför det visas som ett alternativ? Kollar jag samma oljetermostat hos en annan leverantör, KL Racing, ser det ut såhär: https://shop.klracing.se/sv/artiklar
Där visar den ett 3e sätt att koppla in den på. Som ser ut som streetperformances 'Fig1' fast att oljan från motorn går in på andra sidan. Borde inte spela roll? Gemensamt för alla ritningar är att oljan som kommer från motorn går in i nederkant Vad tror ni? Kan jag ha problem med min termostat att den inte håller stängd från början? För funktionen ska väll vara sådan att när kall olja kommer in, ska den inte kunna komma ut på motsvarande sida? Det verkar det göra för mig .. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
|
Det här kanske förklarar vad som händer. Av bilderna att döma skriver de om samma termostat som du har. Med kall olja är det ändå ett visst flöde genom kylaren. Först när oljan blir varm stängs bypassen och all olja går till kylaren.
https://www.lojkits.com/products/mocal-inline-fluid-thermostat?srsltid=AfmBOor_6Mr8JQiuKWIvP1KjaR3in1hc_qfya4QdqJ8QadSqMY-OlS4Y Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Ja och det är frågan om oljekylaren jag har (Mocal 19 rader) får såpass mycket olja även i 'stängt läge' att det blir pannkaka av allting
Exempelvis igår, på väg hem från jobbet i köerna. Vattentempen stiger fort (elvattenpump som Maxxecu sköter med on/off, funkar perfekt) till ca 70-80 grader. Detta tar ca 5 min Oljetempen ligger då kvar på typ 20 grader :O Vilket är rätt drygt Efter 40 min i köer så hade oljetempen orkat sig upp till 63 grader, men sedan direkt vid körning så droppar den till under 50 grader
Får nog se till att helt enkelt blocka av allt luftflöde till oljekylaren vid 'gatkörning' .. _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
|
Mmm, min tanke är därför att termostaten inte håller stängt/tätt utan släpper igenom en himla massa olja till kylaren (som är effektiv vad det verkar)
IR picka var en bra idé, har ingen men kanske kan få tag på _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
|
Principen bygger som du vet på att motståndet i kylaren borde vara mer än i termostatens by-pass så mesta delen av oljan tar genvägen, så viss kylning av oljan blir det ju alltid.
Men det är ju konstigt att oljetemperaturen UT UR en varm motor håller rumstemperatur när alla ytor där inne måste vara mycket varmare så jag håller med om att värdet från givaren verkar konstigt oavsett hur effektiv din oljekylare är. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Fått svar nu från leverantören att den instruktionen dom skickade med är fel, så jag har alltså haft den felaktigt inkopplad hela tiden. Så all olja har alltid gått genom kylaren .. suck. Lession learned, lite inte på någon utan verifiera allting själv, alltid
Det ska alltså kopplas in såhär (ifall någon annan har samma problem framöver) Nu är det rätt bild också:
_________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
|
Det har helt klart gått troll i detta, när jag laddade upp 'rätt' bild så tog jag fel bild ... det ska inte vara lätt. Nu har jag rättat det
Mats din installation ser 'rätt' ut enligt 'rätt' ritning _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
|
Re:
Rimligen mäter givaren oljan som tillförs motorn? All olja som är använd rinner väl fritt ner i tråget och inte via en kanal?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Du mäter väl temperaturen vid oljetryckssensorn. Dvs det är i princip temperaturen i tråget
Kör du extern oljekylare är den väl inkopplad vid oljefiltret dvs du får kall olja in till givaren om inte termostaten gör sitt jobb?
Är det en bred 19 raders Mocal kylare dvs 300mm bred? Är en sån jag tänker på min K20A2 och ersätta orginal vattenkyld oljekylare/värmare. Har du provkört med ändrad inkoppling? _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re:
Hej! Jag vet inte om frågan var ämnad för mig eller Mats? Men jag svarar ändå
Jo precis det är som du säger, oljekylare sitter efter oljefiltret så nu går all olja genom den och kyls ner innan den når givaren Kylaren ser ut såhär, jag tror att den t.om är 330 ..?
Det var så längesen jag köpte den men jag tror det är denna, vet att jag har bsp anslutningar iallafall https://trackday.eu/en/19-row-oil-co Jag har inte kunnat testa än men ändrad inkoppling. Behöver vända på hela termostaten och dra om slangarna lite, så jag misstänker att dom kommer bli för korta därmed Med tanke på hur det sitter i Lotusen måste clammen av, så det får bli ett vinterprojekt.
Ska passa på att mäta oljetempen innan/efter oljekylaren också för skojs skull, när man ändå håller på _________________ Otto Leffler Lotus Elise S2 K20 Instagram: elisek20turbo |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
31 besök senaste veckan (583 totalt) |