Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Volvo M90-låda
382 besök senaste veckan (1072 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Volvo M90-låda

Jag köpte en M90H2-låda häromdagen. En helt ny växellåda som aldrig varit monterad!
Min rallykompis kom över några växellådor tillsammans med några B230-motorer. Han hade fått info om att det var kompletta paket men jag såg direkt att lådorna inte passade rödblockmotorn och tog för givet att det var lådor till Volvos vitmotorer.

Min tanke var att använda den i den 142:a som jag köpte för ett par år sen. Ett kommande projekt.

Nu till problemet.
När jag jämförde med lådan från en framhjulsdriven bil så stämmer inte hålbilden.
Efter att ha googlat lite visade det sig att det även fanns en modell av M90-lådan till dieselmotorn D24. Så det är nog en låda till en D24 som jag köpt...

Mer info är att innehållet är samma oavsett vilken motor kåpan är gjuten till. Så då börjar man ju fundera. Skulle det funka med att ta den främre delen som passar mot motorn från en skrotlåda anpassad till vitmotorn och montera ihop med resten av min låda?

Ett annat alternativ är att skaffa en dålig låda till vitmotorn och stoppa i allt från den här nya motorn.

Ja, ni förstår mina funderingar.

Hoppas nån av er har lite kunskap om dessa lådor och kan ge mig mer info och kunskap!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005

Utan att veta säkert skulle jag säga att det går. Ev kan det ju vara nån udda diesel utväxling i den. Men isåfall måste hela lådan isär. Går inte lossa och dra loss främre delen.
Skulle nog sålt den som en d24 låda. Borde vara värd betydligt mer än en m90 till röd eller vit motor.

Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Efter att ha googlat en massa verkar det vara samma utväxling som i alla H-lådor. Att man inte bara kan byta framdelen utan att klyva lådan vet jag. I så fall får man dela på hela lådan och para ihop med framdelen från en annan, om de passar mot varandra, eller också byta hela lådan, alltså skalet.

Ja, det kanske är bättre att sälja till nån D24-älskare. Men flång nya lådor växer inte på träd heller, så vi får se vad jag gör.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016

jag hade flyttat innehållet över i ett hus som passar bilen
så har jag gjort förut fast då handlade det om en harley låda som det inte gick att få tag på med det hus jag behövde

Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

fordcapri skrev:
jag hade flyttat innehållet över i ett hus som passar bilen
så har jag gjort förut fast då handlade det om en harley låda som det inte gick att få tag på med det hus jag behövde

Precis det jag tänkte.
Faktiskt fick jag tag på en låda igår, så det ska utforskas lite om det bara räcker att byta den främre halvan. De ser väldigt lika ut vid skarven, när de står bredvid varandra.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Som sagt, hämtade hem en M90-låda avsedd för Volvos rödblock. Han jag hämtade den hos visste inte så mycket om lådan eftersom han köpt på sig ett par stycken.

Först lite hetvattentvätt.

Sen börjar exkursionen!

Efter att ha delat på lådorna och kollat och jämfört provade jag att lägga på bakdelen från ena lådan på den andra lådan. Den gled på perfekt.

Man kan ju undra vad det är för olja man använt i den beggade lådan, den blå...

När jag har kollat och jämfört kan jag inte se några problem med att kombinera ihop min nya låda med framdelen som passar på rödblocket.

Nån som har mer kunskap får gärna kommentera!

Tanken med allt det här är att jag ska montera lådan tillsammans med en B200FK i min 142:a så småningom. Samlar delar när det dyker upp nåt.

Det kanske är dags att dra igång en tråd om den.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
HJÄLP!
Är det nån som har erfarenhet av dessa M90-lådor?

Idag har jga spenderat typ halva dan till att försöka få ur innehållet ur lådorna.

Men ingående axeln vill inte släppa i lagret. Enligt youtube-filmer och olika forum ska det bara vara att knacka med en klubba på ingående axeln så kryper den ur tillsammans med resten.
Men det vill inte.

Så jag tog och tillverkade en enkel avdragare för att få lite press på axeln.

Men inte heller det hjälper... Man törs ju inte ta i speciellt mycket men lite tryck och knacka, lite mer tryck och knacka, ännu mer tryck och knacka. Men inget händer. Jag törs inte ta i mer och att värma lagret funkar inte eftersom det har en plasthållare till kulorna...

Är det nån som kan knepet?

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005

Hej Anders, jag kan ingenting om M90.

Det sitter inte någon spårryttare i hålet som hindrar avdragningen?

Kolla vid 6:15, verkar sitta låsningar på axeln? https://youtu.be/QCCR_cPC9y0?t=376

Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

Kolja skrev:
Hej Anders, jag kan ingenting om M90.

Det sitter inte någon spårryttare i hålet som hindrar avdragningen?

Kolla vid 6:15, verkar sitta låsningar på axeln? https://youtu.be/QCCR_cPC9y0?t=376

Hej, jodå, det har jag koll på. Borttagen!

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Ingen som har lösningen?

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Du behöver nog ha tag på en manual som beskriver hur du gör. Frågan är ju fri, att ringa Volvo och fråga.

Citat:
Man kan ju undra vad det är för olja man använt i den beggade lådan, den blå...

Redline shockproof lightweight tror jag det är för att svara på en tidigare fråga

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Problem solved!
Efter att grejerna har fått stå till sig nån vecka gav jag det en ny chans.
Monterade min egenbyggda specialpress och började lägga press på ingående axeln. Döm om min förvåning när det började hända saker. Axeln kröp ur lagret snällt och fint. Konstigt eftersom jag förra gången inte tordes dra hårdare än vad som kändes hälsosamt och nu bara funkade det...

Så nu är innehållet ute.

Planen är att byta främre delen mot en som passar till Volvos rödblock. Och det ska i så fall bli en B200FT som jag tänkt para ihop lådan med och sen sänka ner i mitt 142-projekt. Men det blir en senare historia. Får nog starta en tråd om den i övriga projekt så småningom.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Kul att det löste sig! Måste kännas lyxigt att ha en helt ny växellåda att stoppa i bilen. thumbs up

MGB GT 1967
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

MatsK skrev:
Kul att det löste sig! Måste kännas lyxigt att ha en helt ny växellåda att stoppa i bilen. thumbs up

Ja, verkligen, att veta att innehållet är helt nytt känns bra.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005

Jag vill minnas att Volvos D24 delar bultindelning med VAG... Med andra ord borde D24 M90in kunna passa på t ex en 1.8T, borde göra den mer attraktiv om du ska sälja vidare?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Cassius skrev:
Jag vill minnas att Volvos D24 delar bultindelning med VAG... Med andra ord borde D24 M90in kunna passa på t ex en 1.8T, borde göra den mer attraktiv om du ska sälja vidare?

Det är väldigt vågade ord och som kan lura många...

VAG har ett flertal olika svep, även om vi håller oss till moderna vattenkylda motorer

Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Cassius skrev:

Det är väldigt vågade ord och som kan lura många...

VAG har ett flertal olika svep, även om vi håller oss till moderna vattenkylda motorer

Ja lite väl vagt kanske det var att säga VAG.. jag har dock en väldigt stark känsla av att jag läst att m45 D24 kåpan ska passa på golf 2 gti motorn.

Jag har inte provat själv, men stämmer det så är det i så fall samma passning som 01e lådan. Då passar denpåallt från 1.8 gti (KR), 1.8t, 2.0tfsi, 2.7tt, 3.7-4.2 V8, femmorna m.fl.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Efter att ha fått ur innehållet tog jag och kollad igen och det visade sig att lådan faktiskt är till vitmotorn.
Så det var fel, det där med D24. Anledningen till att jag fick för mig det var att när jag gjorde pappmallen och testade mot vitmotorn fick jag inte det att passa. Den största anledningen är att på lådan ska det monteras en lös del vid startmotorn och sen är det lite olika placering på styrningar. Men bultmönstret stämmer i stort. Min låda är alltså gjord för den 6-cylindriga varianten av vitmotorn.

Även om min låda inte är en sån så är det ändå intressant om modellen till dieseln passar till en hel massa VAG-motorer.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Nu är lådan ihop med B230 framdel och resten från den nya lådan.
Jag ska bara fixa rätt tätningsmassa innan det dras ihop.

Sen i med originaloljan igen och sen ställs den undan tills det är dags för det projektet.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Skruva banåkabil
Volvo M90-låda
382 besök senaste veckan (1072 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande