Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 234, 235, 236 25 besök idag (1170811 totalt) |
"What isn't there doesn't need to be dragged uphill" Gäller ju inte bara vikt. Vingar är överlägsna spoilers då spoilers ger mer drag relativt downforce. Originalspoilern ger runt 100kg i 160km/h(100mph) så det är inga enastående tryckkrafter. Vingar är mer effektiva, men också ganska fula när de inte satt där original. Så detta är en lite lagom kompromiss tycker jag. Bäst hade ju varit sån där vinge som sitter camaron som Daniel länkade till. Men man ska kunna se sin familj i ögonen också och ha hedern i behåll. |
||||
Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.
_________________ Magnus Falk |
||||
Re:
Fast det blir ju diameter och slaglängd på aktuator också i ekvationen. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Re:
Absolut. Lite som med rodret med gångjärnen längst fram. Med brottarstora armar så går det att styra ändå. Med utväxling som ökar kraften, men som kräver längre rörelse (lång cylinder)... Så blir det stor kraft. Eller, bamsearea på kolven, så blir stor kraft. Eller, liten kolv... kort cylinder... Men oherrejeszzus tryck (ala F1) så blir det också stor kraft. Min gissning är att Anders har örnkoll på detta och har hunnit tänka något år på den optimala lösningen. ![]() _________________ Magnus Falk |
||||
Nu har jag läst igenom hela tråden från sida 1. Riktigt häftigt bygge, genomtänkta och snygga lösningar rakt igenom!
Hatten av! ![]() Bor hyfsat nära Lund så hade varit riktigt roligt/häftigt att se denna live nästa säsong! ![]() Jag ser fram emot vinterns framsteg (ingen press ![]() _________________ Joakim Karlsson |
||||
Haha, är djupt hedrad att du orkat plöja hela tråden. Den är ju rätt lång numera
![]() Tack! Går absolut och se den till nästa säsong. Blir säkert någon gräsmatta och förhoppningsvis ett par trackdays då också. ![]() |
||||
Tänkte jag skulle försöka hinna dra ut lite bulor och rikta lite kaross i vinter. Då är det ju bra att ha en dent puller likt den här
https://a.aliexpress.com/_EwknTeU Men platsbrist som man har vill man ju gärna undvika att samla på sig fler sällananvändningsprylar, så jag funderar på om man inte hade bara kunna satsat på själva draghammaren och sätta den på TIGen istället? Måste ju gå att byta befintlig elektrod mot hammaren bara, eller? Någon som är bra på.. öh. Sånt där? ![]() Ett sånt här kit istället med andra ord: https://a.aliexpress.com/_EGOMnPA Fimpa handtaget och stoppa dit vanliga tig-svetsen bara... |
||||
Re:
Vid kiosken är en. Samma sak vid parkering på gräsmattan är en annan. ![]() |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 234, 235, 236 25 besök idag (1170811 totalt) |