Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
<<   1, 2, 3 ... 234, 235, 236
25 besök idag (1170811 totalt)
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13304


Trådstartare
stilldouble skrev:
Är DRS:en till för att underlätta omkörningar?

Hade lätt förstått problemet på en Trabant...


"What isn't there doesn't need to be dragged uphill"

Gäller ju inte bara vikt. Vingar är överlägsna spoilers då spoilers ger mer drag relativt downforce. Originalspoilern ger runt 100kg i 160km/h(100mph) så det är inga enastående tryckkrafter.
Vingar är mer effektiva, men också ganska fula när de inte satt där original. Så detta är en lite lagom kompromiss tycker jag.

Bäst hade ju varit sån där vinge som sitter camaron som Daniel länkade till. Men man ska kunna se sin familj i ögonen också och ha hedern i behåll.
Citera
925T
Linköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 113



Jag Röstar för pneumatisk med sodastream flaska som kraftkälla.

Grym Bil


//Niklas

_________________
Niklas Ellström
"ELLracing"

Mustang Gt S300SX-E372
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1135



Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.

_________________
Magnus Falk
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8072



Re:

stilldouble skrev:
Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.


Fast det blir ju diameter och slaglängd på aktuator också i ekvationen.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1135



Re:

erikjakan skrev:
stilldouble skrev:
Appropå kraften som behövs för att manövrera vingen. Allt hänger ju på var vingen är upphängd. Jämför med segelbåtars balansroder. Hjärtstocken placerad längst fram på rodret = tungstyrt som tusan. Hjärtstocken mitt i rodret = helt neutralt, kan styra med lillfingret.


Fast det blir ju diameter och slaglängd på aktuator också i ekvationen.


Absolut. Lite som med rodret med gångjärnen längst fram. Med brottarstora armar så går det att styra ändå.

Med utväxling som ökar kraften, men som kräver längre rörelse (lång cylinder)... Så blir det stor kraft.

Eller, bamsearea på kolven, så blir stor kraft.

Eller, liten kolv... kort cylinder... Men oherrejeszzus tryck (ala F1) så blir det också stor kraft.

Min gissning är att Anders har örnkoll på detta och har hunnit tänka något år på den optimala lösningen.

_________________
Magnus Falk
Citera
morbidio
Skåne
Här sen Sep 2006
Inlägg: 356



Nu har jag läst igenom hela tråden från sida 1. Riktigt häftigt bygge, genomtänkta och snygga lösningar rakt igenom!

Hatten av!

Bor hyfsat nära Lund så hade varit riktigt roligt/häftigt att se denna live nästa säsong!

Jag ser fram emot vinterns framsteg (ingen press )

_________________
Joakim Karlsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13304


Trådstartare
Haha, är djupt hedrad att du orkat plöja hela tråden. Den är ju rätt lång numera
Tack!


Går absolut och se den till nästa säsong. Blir säkert någon gräsmatta och förhoppningsvis ett par trackdays då också. thumbs up
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5872



Re:

And ersJepp sson skrev:
Bir säkert någon gräsmatta och förhoppningsvis ett par trackdays då också. thumbs up

Hur bestäms DRS zonerna då...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13304


Trådstartare
Tänkte jag skulle försöka hinna dra ut lite bulor och rikta lite kaross i vinter. Då är det ju bra att ha en dent puller likt den här

https://a.aliexpress.com/_EwknTeU

Men platsbrist som man har vill man ju gärna undvika att samla på sig fler sällananvändningsprylar, så jag funderar på om man inte hade bara kunna satsat på själva draghammaren och sätta den på TIGen istället?
Måste ju gå att byta befintlig elektrod mot hammaren bara, eller? Någon som är bra på.. öh. Sånt där?

Ett sånt här kit istället med andra ord:

https://a.aliexpress.com/_EGOMnPA
Fimpa handtaget och stoppa dit vanliga tig-svetsen bara...
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13304


Trådstartare
Re:

super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Bir säkert någon gräsmatta och förhoppningsvis ett par trackdays då också. thumbs up

Hur bestäms DRS zonerna då...


Vid kiosken är en. Samma sak vid parkering på gräsmattan är en annan.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
<<   1, 2, 3 ... 234, 235, 236
25 besök idag (1170811 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande