| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330CI NA
|
<< 1, 2 65 besök senaste veckan (2938 totalt) |
|
Nu även fått hem koppling samt svänghjul.
Riktigt fin finish på grejerna från TTV! Detta är deras super light svänghjul samt enkel skivig 140mm koppling. Totala vikten ligger på strax under 4kg enligt spec!
Blir säkert supertrevlig i starten
_________________ Sakarias Lidén |
||||||
|
Intressant bygge, ska bli kul att se hur det fungerar med design av fram & bakvagn efter test.
Kommer att vara en del att sortera ut med fjädrar/dämpare som jag förstår, men resultatet blir säkert bra. //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||
|
Gjorde en snabb skiss på fläns till spjällen, kommer behöva vara lite böj på flänsen för att det inte ska ta i toppen men passformen var ok i övrigt. Samt så måste spjällen portas upp till 44mm på "baksidan" för att enklare matcha i skarven.
[
||||||
|
Har du sett lösningen på separata spjäll på Ola:s Bmw #23 tävlingsbil?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Alexander Johansson E46 Compact race projekt @: alexus330ti |
||||||
|
Re:
Hade jag inte sett! Tack
Dock ser det ut som att han skarvar en avkapad orginal fläns, vil helst undvika detta för att få en mjukare övergång till den ovalporten i toppen. Har tillgång till sls skrivare så kan få ut en adapterfläns utan större kostnad som går att använda utan att "täta" och liknande, samt blir stadig. _________________ Sakarias Lidén |
||||||
|
Jag antar att anledningen till designen för framupphängningen är att du vill ha dubba a-bärarmar?
Kanske lite sent att komma med tankar och ideer men är målet att få dubbla a-bärarmar-princip på en mcpherson-bil så kanske man kan inspireras av Peugeot 407. Ja, jag vet att det är en tråkig familjebil, men med en väldigt intressant framvagn. Sitter även i vissa 508 och c5 iaf. Nyare Honda Civic har också något liknande system fast där verkar det fortfarande vara en mcpherson-framvagn. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
|
Re:
Inte jag som ritat den, men fördelen med denna jämfört med den som satt där är såklart justerings möjligheten, minskad vikt totalt, Minskad ofjädrad vikt samt hur hjulet rör sig vid komprimering av fjädringen.
Min åsikt är väll att antigen hålla sig till det som sitter där och göra ändringar som bevisat fungerar, tex "dtm bärarmar" eller liknande
Ska man lägga ner energin som krävs för att modda dit något helt annat så kan man lika gärna rita nytt alt kopiera något anpassat för bankörning som bevisat är snabbt
Men ja 407 har en intressant design, hur bra det fungerar för att köra snabbt på bana vet jag inte om dom provat :P _________________ Sakarias Lidén |
||||||
|
Re:
Du kan ju fortfarande behålla dina länkarmar, eller snarlik design, och på så sett behålla din geometri med camber-, castergain och liknande men dock skapar du en ny styraxel som inte har ett "direkt" beoende av dina länkarmar, vilken du kan nästan sätta precis vart du vill ha den. En stor fördel med designen, som inte spelar så stor roll här, är reduceringen av torque steer. Dock kan den säkert hjälpa till vid inbromsning. Men, absolut en rätt så obeprövad lösning och den är rätt så komplex i förhållande till traditionella a-bärarmar och mcpherson.
Fast det har du väl redan frångått med den designen som sitter där idag? _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
|
Re:
Bilen är väl ett inköpt projekt, dvs att han köpte den med den hjulupphängningen? Jag tycker för övrigt att den nog inte ser så dum ut efter lite betänktetid. Var också oroad för lasterna i det korta staget fram men hjulets rörelse borde ju vara rimligt. Tuta och kör och se hur det går
_________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||
|
Re:
Precis köpte chassit så här och det är ju inte en mcp hjulupphängning som sitter där nu
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330CI NA
|
<< 1, 2 65 besök senaste veckan (2938 totalt) |