Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330CI NA
<<   1, 2
65 besök senaste veckan (2938 totalt)
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019
Inlägg: 71


Trådstartare
Nu även fått hem koppling samt svänghjul.

Riktigt fin finish på grejerna från TTV!

Detta är deras super light svänghjul samt enkel skivig 140mm koppling. Totala vikten ligger på strax under 4kg enligt spec!

Blir säkert supertrevlig i starten







_________________
Sakarias Lidén
Citera 1
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1150



Jag köpte också ett svänghjul från TTV för många år sedan. Fast riktigt sååå många hål hade inte mitt.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019
Inlägg: 71


Trådstartare
Läst mycket gott om dom!

Hoppas att detta ihop med ITBS ska göra den rapp och trevlig att köra på bana!

_________________
Sakarias Lidén
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2444



Tja med så lite massa är det nog varva upp snabbt.. men starten blir lidande..pga brist på massa och lamellen.. och def. inget kul om man vill bruksa..

_________________
Michael Thulesius
Citera
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019
Inlägg: 71


Trådstartare
Precis, bilen kommer aldrig brukas på väg
Så körbarheten på bana är prio

_________________
Sakarias Lidén
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1052



Intressant bygge, ska bli kul att se hur det fungerar med design av fram & bakvagn efter test.
Kommer att vara en del att sortera ut med fjädrar/dämpare som jag förstår, men resultatet blir säkert bra.

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera 1
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019
Inlägg: 71


Trådstartare
Gjorde en snabb skiss på fläns till spjällen, kommer behöva vara lite böj på flänsen för att det inte ska ta i toppen men passformen var ok i övrigt. Samt så måste spjällen portas upp till 44mm på "baksidan" för att enklare matcha i skarven.

[





_________________
Sakarias Lidén
Citera
Alexus
Skåne
Här sen Mar 2015
Inlägg: 451



Har du sett lösningen på separata spjäll på Ola:s Bmw #23 tävlingsbil?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=125149

_________________
Alexander Johansson
E46 Compact race projekt
@: alexus330ti
Citera
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

Alexus skrev:
Har du sett lösningen på separata spjäll på Ola:s Bmw #23 tävlingsbil?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=125149


Hade jag inte sett! Tack

Dock ser det ut som att han skarvar en avkapad orginal fläns, vil helst undvika detta för att få en mjukare övergång till den ovalporten i toppen.

Har tillgång till sls skrivare så kan få ut en adapterfläns utan större kostnad som går att använda utan att "täta" och liknande, samt blir stadig.

_________________
Sakarias Lidén
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 457



Jag antar att anledningen till designen för framupphängningen är att du vill ha dubba a-bärarmar?

Kanske lite sent att komma med tankar och ideer men är målet att få dubbla a-bärarmar-princip på en mcpherson-bil så kanske man kan inspireras av Peugeot 407. Ja, jag vet att det är en tråkig familjebil, men med en väldigt intressant framvagn. Sitter även i vissa 508 och c5 iaf.

Nyare Honda Civic har också något liknande system fast där verkar det fortfarande vara en mcpherson-framvagn.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

Alex H skrev:
Jag antar att anledningen till designen för framupphängningen är att du vill ha dubba a-bärarmar?

Kanske lite sent att komma med tankar och ideer men är målet att få dubbla a-bärarmar-princip på en mcpherson-bil så kanske man kan inspireras av Peugeot 407. Ja, jag vet att det är en tråkig familjebil, men med en väldigt intressant framvagn. Sitter även i vissa 508 och c5 iaf.

Nyare Honda Civic har också något liknande system fast där verkar det fortfarande vara en mcpherson-framvagn.


Inte jag som ritat den, men fördelen med denna jämfört med den som satt där är såklart justerings möjligheten, minskad vikt totalt, Minskad ofjädrad vikt samt hur hjulet rör sig vid komprimering av fjädringen.

Min åsikt är väll att antigen hålla sig till det som sitter där och göra ändringar som bevisat fungerar, tex "dtm bärarmar" eller liknande

Ska man lägga ner energin som krävs för att modda dit något helt annat så kan man lika gärna rita nytt alt kopiera något anpassat för bankörning som bevisat är snabbt

Men ja 407 har en intressant design, hur bra det fungerar för att köra snabbt på bana vet jag inte om dom provat :P

_________________
Sakarias Lidén
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 457



Re:

SakariasL skrev:
Alex H skrev:
Jag antar att anledningen till designen för framupphängningen är att du vill ha dubba a-bärarmar?

Kanske lite sent att komma med tankar och ideer men är målet att få dubbla a-bärarmar-princip på en mcpherson-bil så kanske man kan inspireras av Peugeot 407. Ja, jag vet att det är en tråkig familjebil, men med en väldigt intressant framvagn. Sitter även i vissa 508 och c5 iaf.

Nyare Honda Civic har också något liknande system fast där verkar det fortfarande vara en mcpherson-framvagn.


Inte jag som ritat den, men fördelen med denna jämfört med den som satt där är såklart justerings möjligheten, minskad vikt totalt, Minskad ofjädrad vikt samt hur hjulet rör sig vid komprimering av fjädringen.

Min åsikt är väll att antigen hålla sig till det som sitter där och göra ändringar som bevisat fungerar, tex "dtm bärarmar" eller liknande

Ska man lägga ner energin som krävs för att modda dit något helt annat så kan man lika gärna rita nytt alt kopiera något anpassat för bankörning som bevisat är snabbt

Men ja 407 har en intressant design, hur bra det fungerar för att köra snabbt på bana vet jag inte om dom provat :P


Du kan ju fortfarande behålla dina länkarmar, eller snarlik design, och på så sett behålla din geometri med camber-, castergain och liknande men dock skapar du en ny styraxel som inte har ett "direkt" beoende av dina länkarmar, vilken du kan nästan sätta precis vart du vill ha den.

En stor fördel med designen, som inte spelar så stor roll här, är reduceringen av torque steer. Dock kan den säkert hjälpa till vid inbromsning.

Men, absolut en rätt så obeprövad lösning och den är rätt så komplex i förhållande till traditionella a-bärarmar och mcpherson.


Citat:
Min åsikt är väll att antigen hålla sig till det som sitter där


Fast det har du väl redan frångått med den designen som sitter där idag?

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024
Inlägg: 236



Re:

Alex H skrev:

Citat:
Min åsikt är väll att antigen hålla sig till det som sitter där


Fast det har du väl redan frångått med den designen som sitter där idag?


Bilen är väl ett inköpt projekt, dvs att han köpte den med den hjulupphängningen?

Jag tycker för övrigt att den nog inte ser så dum ut efter lite betänktetid. Var också oroad för lasterna i det korta staget fram men hjulets rörelse borde ju vara rimligt. Tuta och kör och se hur det går

_________________
Melvin Lindholm
@veryslow944 på Instagram

Porsche 944 -84
Citera
SakariasL
Sundsvall
Här sen Okt 2019
Inlägg: 71


Trådstartare
Re:

MelvinL skrev:
Alex H skrev:

Citat:
Min åsikt är väll att antigen hålla sig till det som sitter där


Fast det har du väl redan frångått med den designen som sitter där idag?


Bilen är väl ett inköpt projekt, dvs att han köpte den med den hjulupphängningen?

Jag tycker för övrigt att den nog inte ser så dum ut efter lite betänktetid. Var också oroad för lasterna i det korta staget fram men hjulets rörelse borde ju vara rimligt. Tuta och kör och se hur det går


Precis köpte chassit så här och det är ju inte en mcp hjulupphängning som sitter där nu

_________________
Sakarias Lidén
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 330CI NA
<<   1, 2
65 besök senaste veckan (2938 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande