Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Inkoppling elektrisk kylfläkt
22 besök senaste veckan (417 totalt)
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare

Hej

Jag håller på och konverterar till elektriskt kylarfläkt på min hottade corolla från 75. Då jag använder delar från en nyare toyota så har det visat sig att thermostat switchen som styr fläktens relä är normaly closed och jordar mot blocket. Alltså bara en kabel fram till givaren. Det verkar som fler äldre bilar har samma lösning. Hur tusan kopplar jag detta?

Givaren bryter alltså strömmen mot blocket när fläkten ska gå igång och inte tvärt om.

Bjuder på en bild

Toyota Supra -84
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Raderar detta då jag gjorde en tankevurpa, eller flera..

Edit23:
Eller dubbla relän borde kanske fungera. Dvs att man har ett relä som matar fram ström till relä nr2.

Relä nr1 släpper igenom ström på tändning, så när man slår av tändning så dör systemet.

Relä nr2 släpper igenom ström när givaren öppnar signalen. Man får ha ett relä som har dubbla utgångar, en för NO och en för NC. Här får man då välja rätt sida.

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Borde inte det kunna lösas med ett "pull up" motstånd mot 12V?.
Men det kanske blir lite lågt motstånd (för funktion) och effekt eftersom reläts spole går ju mot jord.

Edit: ett switchande relä och välj den sida som passar (dvs relät draget via jord när fläkten inte ska gå)?

frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Jag misstänkte att det är något sådant man ska använda men får ändå inte ihop det riktigt. Hur kopplas det i så fall på relät?

Toyota Supra -84
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ibland är det enklare att bara byta termostatswitchen...

Gängan är ju normalt sett angiven, tillsammans med tillslagstemperatur, i de flesta kataloger.

Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Ibland är det enklare att bara byta termostatswitchen...

Gängan är ju normalt sett angiven, tillsammans med tillslagstemperatur, i de flesta kataloger.

Ja det är ju en lösning men har haft svårt att hitta info om de är normaly open eller closed. Dessutom är det m16x1,5 och runt 90 grader vilket verkar vara lite ovanligt. Tips i den riktningen mottages tacksamt

Toyota Supra -84
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Då kan det ju vara lämpligt att söka efter M12 givare och montera en adapter mellan.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

frapp skrev:
Jag misstänkte att det är något sådant man ska använda men får ändå inte ihop det riktigt. Hur kopplas det i så fall på relät?

Hittade rimligt text på https://www.sagro.se/reservdelar-tillbehr/11-reservdelar-for-traktor/v . . . .
Citat:
Förklaring:
- 85 = spolens jord
- 86 = spolens styrspänning
- 30 = huvudström
- 87 = utgång från relä då spolen tillförs spänning
- 87A = utgång från relä då spolen inte tillförs spänning

Dvs
85 till din "knäppa" termostatkontakt
86 till switchad 12V (om du inte vill mäta hela tiden batteriet är på)
30 - 12V matning till kylfläkt (säkrad till 30A eller nåt)
87 och 87a, välj den av dem som passar till fläkten (när den ska gå).

frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Tack!
Nu har jag några spår att gå på!

Toyota Supra -84
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Re:

Niklas Falk skrev:
frapp skrev:

Hittade rimligt text på https://www.sagro.se/reservdelar-tillbehr/11-reservdelar-for-traktor/v . . . .
Citat:
Förklaring:
- 85 = spolens jord
- 30 = huvudström

Dvs

Funderade på det med. Men borde det inte bli så att givaren bryter strömmen, dvs att man mäter 0v över 86 mot jord när fläkten ska gå. Det blir ju samma sak som att bryta den switchade 12v och fläkten kommer gå konstant så fort man bryter tändningen?

Med ett till relä som blockerar 30(och då även fläkten) så kommer det fungera men får inte riktigt ihop det med bara ett relä.

Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Jag förstår inte varför givarna fungerar på detta vis.

Toyota Supra -84
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Alex H skrev:
Niklas Falk skrev:
frapp skrev:

[img]https://rejsa.nu/im/user/5940/2025-10-20-11-37-47_68131817-4d6f-4b44-9a87-c1da3e02adab.jpg[/img ]
Citat:
Förklaring:
- 85 = spolens jord
- 30 = huvudström

Dvs

Funderade på det med. Men borde det inte bli så att givaren bryter strömmen, dvs att man mäter 0v över 86 mot jord när fläkten ska gå. Det blir ju samma sak som att bryta den switchade 12v och fläkten kommer gå konstant så fort man bryter tändningen?

Med ett till relä som blockerar 30(och då även fläkten) så kommer det fungera men får inte riktigt ihop det med bara ett relä.
Det beror helt på hur isolerad reläts spole är från resten.
Om det enbart ska gå ström igenom 85-86 (isolerade helt från resten och riktningen inte spelar nån roll) så kommer termostatkontakten att frikoppla från jord och bägge sidor (85 och 86) kommer att ha potentialen 12V, dvs ingen ström och 30 är kopplad till 87a (enligt skissen på reläet). När det går ström igen 85-86 så dras reläet och 30 är kopplad till 87 (som ju inte behöver vara kopplad till nåt).

Men det kan kännas som slöseri att åka runt med ett draget relä i normalfallet (när fläkten inte behövs).

Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Har du verifierat funktionen av din givare?
För jag håller verkligen med om att det känns bakvänt

Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag tycker givarens konstruktion låter logisk. Om kabeln går av så går fläkten konstant. Det är bättre än att ett litet fel kokar sönder saker.

Farhult
Här sen Feb 2009

Re:

Niklas Falk skrev:
Alex H skrev:
Niklas Falk skrev:
frapp skrev:

[img]https://rejsa.nu/im/user/5940/2025-10-20-11-37-47_68131817-4d6f-4b44-9a87-c1da3e02adab.jpg[/img ]
Citat:
Förklaring:
- 85 = spolens jord
- 30 = huvudström

Dvs

Det beror helt på hur isolerad reläts spole är från resten.
Om det enbart ska gå ström igenom 85-86 (isolerade helt från resten och riktningen inte spelar nån roll) så kommer termostatkontakten att frikoppla från jord och bägge sidor (85 och 86) kommer att ha potentialen 12V, dvs ingen ström och 30 är kopplad till 87a (enligt skissen på reläet). När det går ström igen 85-86 så dras reläet och 30 är kopplad till 87 (som ju inte behöver vara kopplad till nåt).

Men det kan kännas som slöseri att åka runt med ett draget relä i normalfallet (när fläkten inte behövs).

Precis, draget relä stänger av fläkten.
Du har ju två sätt att stänga av reläet, antingen att tempen är över 90 grader eller bryta 12v tändning på 86. Båda ger samma resultat, dvs fläkt igång.

Så när tändningen är av kommer fläkten automatiskt gå om man inte bryter 30 samtidigt.

Tänker jag helt fel eller får jag inte fram vad jag vill i text?

Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Citera 2
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Alex H skrev:
Du har ju två sätt att stänga av reläet, antingen att tempen är över 90 grader eller bryta 12v tändning på 86. Båda ger samma resultat, dvs fläkt igång.

Så när tändningen är av kommer fläkten automatiskt gå om man inte bryter 30 samtidigt.

Om även 30 drivs av switchad 12V så slipper man det problemet (det finns nog fler reläer i systemet, nåt som kan kallas huvudrelä är inte ovanligt).
Då spar man en tåt eftersom 86 kan kopplas direkt till 30.

Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014

Normalt så Sluter termokontakterna mot jord , När det blivit så varmt att fläkten skall starta

Isf styr du 85 på relät med den och antingen tändström eller batteriplus på 86

Är den jordad hela tiden är den antingen trasig eller så har den gått till motorns ecu som styrning på den nyare motorn.

Isf skulle jag byta ut den mot en annan

frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Re:

Per Honda skrev:
Normalt så Sluter termokontakterna mot jord , När det blivit så varmt att fläkten skall starta

Isf styr du 85 på relät med den och antingen tändström eller batteriplus på 86

Är den jordad hela tiden är den antingen trasig eller så har den gått till motorns ecu som styrning på den nyare motorn.

Isf skulle jag byta ut den mot en annan

Det tänkte jag också. Men så funkar det inte på gamla Toyota eller Mazda tydligen. Jag har veriferat funktionen på givaren. Och köpte dessutom en till till en mazda (toyotan fanns inte längre) och den fungerar likadant. ECU kan jag lova att dessa gamla förgasarmotorer inte har

Troligen är det (för som Lennart skrev) om det blir kabelbrott eller andra fel, att systemet hellre ska gå igång än att sluta fungera.

Toyota Supra -84
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009

Re:

Niklas Falk skrev:
Alex H skrev:

Om även 30 drivs av switchad 12V så slipper man det problemet (det finns nog fler reläer i systemet, nåt som kan kallas huvudrelä är inte ovanligt).
Då spar man en tåt eftersom 86 kan kopplas direkt till 30.

Ja, men precis. Fast du skrev aldrig att 30 skulle vara switchad i detta fall därav den fortsatta diskussionen

Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Alex H skrev:
Ja, men precis. Fast du skrev aldrig att 30 skulle vara switchad i detta fall därav den fortsatta diskussionen
Jag skrev inte att den inte kunde vara switchad

frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Trådstartare
Många bra svar. Tackar ödmjukast för expertisen på rejsa
Jag kommer koppla med två reläer. Ett vanligt enkelslutande relä med inbyghd säkring får agera switch för matningsspänningen fram till 30 på "fläktrelät", så fläkten inte går igång när mans tänger av tändningen.
Låter ok? Bör gå att koppla lite smart mellan reläen o spara någon kabeltåt.

Toyota Supra -84
Citera
Skruva banåkabil
22 besök senaste veckan (417 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande