| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Racetech
Mer tryck mot asfalten vid acceleration
|
14 besök senaste veckan (667 totalt) |
|
Mer tryck mot asfalten vid acceleration
Hej. Vi försöker förbättra greppet på bakhjulen när vi gasar. Den är nämligen sjukt halkigt såfort de regnar. Bilen är en långloppsbil och används oavsett väderlek. Dubblar a-armar fram o bak. Öhlins TTX dämpare med pushrods i bak. Diff monterad i chassiet. RWD Fram monterad motor. 225 R-däck Stor vinge i bak och golv fram till urtramplagret. 360whp på torrt. 280whp på blött. Tractive RD906 Vi är inne på att ändra vinklarna på armarnas infästningar för att kunna trycka fast däcket i marken. dvs skapa ett separationstryck mellan hjul och chassie. Bilden visar hur vi har de just nu. Vilket för en annan som justerat lite dragracing 4-link förr, så är detta väldigt off för att få bite mot marken. Just nu har vi en spread på 0.5g isär på övre och undre armen. Hur brukar man sätta upp de i bak för att då en bra allround bil? Den är ruskigt snabb på torrt men läskigt långsam på blött just nu.
_________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||
|
Har ni krängare bak? Om ja, prova att ta bort den vid regn. Eller byta till mjukare fjädrar och ställa dämparna mjukare.
_________________ André Westersund Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i... |
||||
|
Är däcken specade, eller har ni möjlighet att leta runt bland tillgängliga för bättre blötegenskaper i era händer?
Om däcken inte "tänder" och är iskalla så hjälper chassimagi inte mycket. Pirelli Corsa Classic Wet finns bara i ett fåtal storlekar, och inga så smala som 225 (har jag för mig), annars är det ett underbart emärkt val, om man vill satsa lite. Edit: 225/45-16 tydligen https://ears.ie/pirelli-p7-corsa-cla |
||||
|
Tycker det ser ut som ni har nästan "pro-squat" på bakvagnen.
Känner själv inte till något exempel där det är fördelaktigt. Har labbat en del med dessa vinkar när jag sysslade med miniracing och mycket riktigt så kommer du få en lastväxling som är direkt proportionell mot momentet. Som ni har nu så arbetar jacking krafterna i motsatt riktning och minskar marktrycket vid momentpåslag. _________________ Johannes Edrén R5 Gt-TURBO 2016 Ford fiesta ST 1953 Ford F100 2023 Ford Bronco Badlands |
||||
|
Re:
Ingen krängare i bak. Inga möjligheter under race att byta till mjukare fjädrar. Stötdämparna släpper vi när regnet kommer de hjälper lite. _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||
|
Re:
Regndäck är tilllåtet så de kan absolut hjälpa en del. Men tycket att dom som åker med de i serien inte riktigt åker så mycket fortare med det tyvärr. Sen är de många variabler på alla bilar såklart. Vi har flera andra i serien som får likadana A052 däck o funka bra i blött. A052 225 17" är de vi åker på. _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||
|
Re:
Mycket intressant. Ja de är så de känns när man kör. Om man tänker ett 4 link som skulle sitta såhär hade de nog aldrig funkat mer än att spinna med. _________________ Johnny Borg ACB Motor Dynomappning och tillverkning av kabelhärvor Johnny@acbmotor.com |
||||
|
Re:
Pirelli Corsa P7 Classic 235/40-17 finns i wets, om ni nu skulle vilja testa våtdäck. De är _ruskigt_ bra. _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||
|
Re:
Om diffen sitter i chassiet och vinklarna på bärarmarna är så som caden visar (typ parallella armar, vinklade svagt nedåt) så har ni en design där längskrafterna trycker hjulet uppåt vid momentpåslag. Detta påverkar momentana lasten ogynnsamt när drivmomentet går från lågt till högre. Det är en vanlig förvirring att ju mer en bil komprimerar sin bakvagn vid acceleration desto högre är lastomfördelningen bakåt. Lastomfördelningen vid en viss acceleration är mer eller mindre konstant, men man kan förändra hur snabbt den når till sin statiska lastomfördelning med dämpare och kinematik och fjäderstyvhet. Hur ser resten av setupen ut? Längskinematiken är nog sannolikt boven i dramat men vore intressant att veta rollstyvhetsfördelning och rc-höjder _________________ MVH |
||||
![]() |
Racetech
Mer tryck mot asfalten vid acceleration
|
14 besök senaste veckan (667 totalt) |
