Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
232 besök idag (38694 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 621



Fränt med IDF-förgasare! Lite tuffare än DCD thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
fty

Här sen Jun 2019
Inlägg: 12



Har du skaffat en liten kompressor?! Roots? Skruv?

_________________
Freddie Tydal
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1151



Coolt!

Eaton M45:a?

_________________
Magnus Falk
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 320


Trådstartare
Ja precis en skruvkompressor från en Mercedes c180. Är väl 1,8L och ~140hk så är väl lagom storleksmässigt. Tror det är en m65, men verkar vara samma kompressor som m45 bara att insuget är lite annorlunda.

Sitter ett elektriskt spjäll för återcirkulering, men tänker att jag kan använda en vanlig vakuumstyrd återcirkulerande dumpventil för det.
Får väl räkna lite på vilken utväxling jag borde ha, någon som vet vad en sån Mercedes laddar original?
Hur mycket vågar man ladda utan intercooler? 0,5 bar?

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1151



Utan intercooler?
Varför inte plocka så mycket pryttlar det går från någon Mercedes 180K/200K?

Edit: I bägge fallen längsmonterad rakfyra. Mercedes motorn fläskar inte på med att nyttja onödigt utrymme under huven. Väldigt kompakt packat paket. Borde inte vara något större problem med att åtminstone få det att rymmas under huven på Forden.

_________________
Magnus Falk
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4580



Kompressormatad Anglia är respekt!

Jäkligt kul bygge

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 320


Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Utan intercooler?
Varför inte plocka så mycket pryttlar det går från någon Mercedes 180K/200K?

Edit: I bägge fallen längsmonterad rakfyra. Mercedes motorn fläskar inte på med att nyttja onödigt utrymme under huven. Väldigt kompakt packat paket. Borde inte vara något större problem med att åtminstone få det att rymmas under huven på Forden.


Är nog svårt att rymma den på ett vettigt sätt, bulta den rakt på insuget är enklaste och minst utrymmeskrävande. Sen hade jag tänkt suga genom förgasaren, tror inte man vill ha en intercooler och tryckrör fulla med gas..
Men man får väl lite kylande effekt av atomiseringen av bränslet iallafall.

Det är mest för kul och inte för att det är den bästa lösningen, gick lite i tankarna på att byta motor till tex Zetec men då springer kostnaderna iväg. Och så råkade jag snubbla över kompressorn billigt, man ska ju ha något att pyssla med på kvällarna i vinter

Tändningen är ju nästa fundering, stumma fördelaren och köra fast tändning? Eller så kanske man kan komma över något gammalt sprut billigt och bara styra tändning med det.

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1904



Kör utan IC, du kommer kunna ladda lite ändå. M45 finns/fanns i kit till Mazda MX-5 och instegskitet var utan IC och laddade väl 5 psi (ca 0,35 bar) eller så.

45 i M45 står för 45 cui per varv (737 cc), maxvarv är 14000. Sedan är det bara att börja räkna

Lite data som kan vara bra att ha:



_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
fty

Här sen Jun 2019
Inlägg: 12



Re:

patrikh skrev:
stilldouble skrev:
Utan intercooler?
Varför inte plocka så mycket pryttlar det går från någon Mercedes 180K/200K?

Edit: I bägge fallen längsmonterad rakfyra. Mercedes motorn fläskar inte på med att nyttja onödigt utrymme under huven. Väldigt kompakt packat paket. Borde inte vara något större problem med att åtminstone få det att rymmas under huven på Forden.


Är nog svårt att rymma den på ett vettigt sätt, bulta den rakt på insuget är enklaste och minst utrymmeskrävande. Sen hade jag tänkt suga genom förgasaren, tror inte man vill ha en intercooler och tryckrör fulla med gas..
Men man får väl lite kylande effekt av atomiseringen av bränslet iallafall.

Det är mest för kul och inte för att det är den bästa lösningen, gick lite i tankarna på att byta motor till tex Zetec men då springer kostnaderna iväg. Och så råkade jag snubbla över kompressorn billigt, man ska ju ha något att pyssla med på kvällarna i vinter

Tändningen är ju nästa fundering, stumma fördelaren och köra fast tändning? Eller så kanske man kan komma över något gammalt sprut billigt och bara styra tändning med det.


Kul! En skruvkompressor har ju hög adiabatisk verkningsgrad. Så vid låga laddtryck blir ju temphöjningen inte så hög. Så laddluftkylare är ju inte ett solklart måste.

Varför inte bara behålla befintlig tändkurva i fördelare?! sänk lite bara om det spikar

_________________
Freddie Tydal
Citera
patrikh
Karlskoga
Här sen Jan 2006
Inlägg: 320


Trådstartare
Victor: Tack för graferna! Försöker också jämföra lite med vad bilar med liknande kompressor har för storlek på remhjul för att få en uppfattning. Mini Cooper S R53 verkar ha en 2:1 förhållande ungefär och den är också 1,6 liter. Så kanske börjar där, det är enklare att svarva ner ett för stort remhjul om det blir för högt tryck än att göra ett för litet större
Om jag hittat rätt info så ska mercedes c 180 ha ~170mm remhjul, och med 71mm på kompressorn så blir det ca 1:2,4, vilket innebär 14 450rpm på kompressorn vid 6000rpm, det låter högt?

Freddy: Fick för mig att det är risk att den avancerar för mycket på varv med laddtryck, har inte koll på exakt hur tändkurvan ser ut heller. Sänker jag den för mykcet är väl risken att jag får - tändning på låga varv utan vakuum, tror den ligger på 5-7 grader på tomgång utan vakuum nu om jag minns rätt.
Går väl att modifiera vikterna och begränsa lite hur mycket dom kan slå ut också

_________________
Patrik Hedlund

https://www.instagram.com/anglia_100e/
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1904



Som referens på applikation utan IC: Miata har 130 mm remhjul på veven och Jackson Racings kit utan IC såldes med 67,5 mm remhjul på kompressorn, dock kan jag inte hitta om det var olika till 1,6 och 1,8. På 1,8 skulle detta motsvara 5 psi, d.v.s. ca 0,35 kg/cm2. Räknar man teoretiskt så borde tryckförhållandet bli 0,737*130/67,5*2/1,84=1,54, d.v.s. ca 0,54 kg/cm2 laddtryck, så man tappar en del i praktiken.

Med IC var det 62,5 mm remhjul, tror det skulle ge 8 psi (0,55 kg/cm2). Man har ju tryckfall över ICn också.

Men ovanstående var på en halvmodern crossflow fyrventilsmaskin så resultatet kan ju bli lite annorlunda på Anglians motor.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1151



Att suga genom förgasare är ju så underbart old school... Fattas bara en bird catcher som kronan på verket. Extra lajbans om effekten landar på typ 130 kusar.

_________________
Magnus Falk
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
232 besök idag (38694 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande