| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
|
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 731 besök senaste veckan (39640 totalt) |
|
Ja precis en skruvkompressor från en Mercedes c180. Är väl 1,8L och ~140hk så är väl lagom storleksmässigt. Tror det är en m65, men verkar vara samma kompressor som m45 bara att insuget är lite annorlunda.
Sitter ett elektriskt spjäll för återcirkulering, men tänker att jag kan använda en vanlig vakuumstyrd återcirkulerande dumpventil för det. Får väl räkna lite på vilken utväxling jag borde ha, någon som vet vad en sån Mercedes laddar original? Hur mycket vågar man ladda utan intercooler? 0,5 bar? |
||||
|
Utan intercooler?
Varför inte plocka så mycket pryttlar det går från någon Mercedes 180K/200K? Edit: I bägge fallen längsmonterad rakfyra. Mercedes motorn fläskar inte på med att nyttja onödigt utrymme under huven. Väldigt kompakt packat paket. Borde inte vara något större problem med att åtminstone få det att rymmas under huven på Forden. _________________ Magnus Falk |
||||
|
Re:
Är nog svårt att rymma den på ett vettigt sätt, bulta den rakt på insuget är enklaste och minst utrymmeskrävande. Sen hade jag tänkt suga genom förgasaren, tror inte man vill ha en intercooler och tryckrör fulla med gas.. Men man får väl lite kylande effekt av atomiseringen av bränslet iallafall. Det är mest för kul och inte för att det är den bästa lösningen, gick lite i tankarna på att byta motor till tex Zetec men då springer kostnaderna iväg. Och så råkade jag snubbla över kompressorn billigt, man ska ju ha något att pyssla med på kvällarna i vinter
Tändningen är ju nästa fundering, stumma fördelaren och köra fast tändning? Eller så kanske man kan komma över något gammalt sprut billigt och bara styra tändning med det. |
||||
|
Kör utan IC, du kommer kunna ladda lite ändå. M45 finns/fanns i kit till Mazda MX-5 och instegskitet var utan IC och laddade väl 5 psi (ca 0,35 bar) eller så.
45 i M45 står för 45 cui per varv (737 cc), maxvarv är 14000. Sedan är det bara att börja räkna
Lite data som kan vara bra att ha:
_________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
|
Re:
Kul! En skruvkompressor har ju hög adiabatisk verkningsgrad. Så vid låga laddtryck blir ju temphöjningen inte så hög. Så laddluftkylare är ju inte ett solklart måste. Varför inte bara behålla befintlig tändkurva i fördelare?! sänk lite bara om det spikar _________________ Freddie Tydal |
||||
|
Victor: Tack för graferna! Försöker också jämföra lite med vad bilar med liknande kompressor har för storlek på remhjul för att få en uppfattning. Mini Cooper S R53 verkar ha en 2:1 förhållande ungefär och den är också 1,6 liter. Så kanske börjar där, det är enklare att svarva ner ett för stort remhjul om det blir för högt tryck än att göra ett för litet större
Om jag hittat rätt info så ska mercedes c 180 ha ~170mm remhjul, och med 71mm på kompressorn så blir det ca 1:2,4, vilket innebär 14 450rpm på kompressorn vid 6000rpm, det låter högt? Freddy: Fick för mig att det är risk att den avancerar för mycket på varv med laddtryck, har inte koll på exakt hur tändkurvan ser ut heller. Sänker jag den för mykcet är väl risken att jag får - tändning på låga varv utan vakuum, tror den ligger på 5-7 grader på tomgång utan vakuum nu om jag minns rätt. Går väl att modifiera vikterna och begränsa lite hur mycket dom kan slå ut också
|
||||
|
Som referens på applikation utan IC: Miata har 130 mm remhjul på veven och Jackson Racings kit utan IC såldes med 67,5 mm remhjul på kompressorn, dock kan jag inte hitta om det var olika till 1,6 och 1,8. På 1,8 skulle detta motsvara 5 psi, d.v.s. ca 0,35 kg/cm2. Räknar man teoretiskt så borde tryckförhållandet bli 0,737*130/67,5*2/1,84=1,54, d.v.s. ca 0,54 kg/cm2 laddtryck, så man tappar en del i praktiken.
Med IC var det 62,5 mm remhjul, tror det skulle ge 8 psi (0,55 kg/cm2). Man har ju tryckfall över ICn också. Men ovanstående var på en halvmodern crossflow fyrventilsmaskin så resultatet kan ju bli lite annorlunda på Anglians motor. _________________
Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
|
Ja tyvärr så kommer nog förgasaren sticka upp genom huven lite..
Har grejat lite i veckan. Svetsat igen lite hål i insuget och planfräst lite. Motorn lutar ju ca 3 grader bakåt (även original) så hela insuget är lite skevt för att förgasaren ska vara i våg, därav dom två etapperna som nu är frästa efter motorns "nolla". Har varit lite lat och beställt skurna flänsar för kompressorn och förgasaren också men dom har inte kommit än.
Köpte det billigaste remhjulet som såg stort ut på bildelsbasen som jag kunde hitta, 130mm visade det sig vara, tror det blir bra. Kompressorns hjul är 71mm. Svarvade ur centrum, och samma på generatorns remhjul, och svarvade en ny "hub" som jag punktade fast dom på (ifall något skulle blivit fel). Verkar fått till passningen bra mot veven så ska bara göra ett kilspår på något sätt och helsvetsa.
Remdragningen blir lite klurig. Nu sitter inte remskivan hela vägen in (pga avsaknad av kilspår) och kompressorn ligger för långt bak. Optimalt hade varit att ha allt på samma rem, men då hade remmen varit tvungen att gå under vattenpumpen och då hade den ju snurrat åt fel håll.. men det hade varit smutt, då hade jag kunnat sköta spänning med generatorn också. Tänker att jag kan använda dom två klackarna under termostaten på toppen och borra/gänga ett par hål för att fästa något att ha ett remhjul på. Men inser nu att remspänningen blir på dragsidan av remmen om det blir som på bilden, är det ett problem?
Sen har jag mätt lite på fördelarn och räknat lite trigonometri, vet inte om det blir så exakt men man får väl ett hum. Vakuum: + 8 grader (låter lite? Kan ha tänkt fel) På varv: + 27 grader Så om jag har 8 grader grundtändning tex så blir det 35 fullt utslag på varv. Lite mycket för 0,5 bar övertryck? Tänker att jag kanske begränsar utslaget på vikterna så jag får 5-10 grader mindre, och behåller vakuum-förställningen. |
||||
|
Remdragningen skulle kunna bli ungefär såhär också, kan bli lite tight mot kylarslang då men det går väl att lösa.
|
||||
|
När det gäller tändning så fanns det väl fördelare på X-flow med dubbelverkande vakuumklocka (1976-80 skulle jag säga), den går ju att koppla så tändningen backas på laddtryck också, om man vill. Kanske mindre viktigt med kompressor dock.
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Sticker t om förgasaren upp genom huven, så finns det ju inget alternativ!
https://www.walmart.com/ip/Bous-Perf Synkas med förgasarens rörelser.
_________________ Magnus Falk |
||||
|
_________________ Kai Anttila |
||||
|
Spännaren brukar man väl vilja ha på slaka sidan. Vad händer om du flyttar generatorremmen framför kompressorremmen, alltså närmast kylaren? I princip vänd på vattenpumpens remskiva. Kan kompressorremmen passera vattenpumpens hus?
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
Ja det är väl värt att undersöka en sån lösning också! När jag får hem flänsarna kan jag börja måtta lite mer ordentligt.
Den där multispark lät ju lite intressant och lagom enkel ändå
Det här hade också varit smutt, men är ju en slant, sabbar lite budget-andan då
http://www.123ignition.se/produkter. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Anglia 101E 1958
|
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 731 besök senaste veckan (39640 totalt) |

