| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
"Kantig" o-ring
|
75 besök idag (643 totalt) |
|
"Kantig" o-ring
Vad kallas en sån här packning och vart hittar man dom? Var har de fördelar mot en vanlig o-ring (som jag hittat några som passar hyggligt) ?
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Packboxar (aka "tätning") av alla de former är ju långt från runda i tvärsnittet.
Har du en Momentum i närheten så skulle de gladeligen mäta och springa benen av sig för att hjälpa (de i Karlstad är iaf underbara |
||||
|
Re:
Momentum var en ny aktör för mig, men när jag googlar på det så har jag butik nära mig. x-ring är en form av "fyrkantig oring" när jag googlar på det. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re: "Kantig" o-ring
Är du säker på att den ska vara rektangulär i snittet? Inte helt ovanligt att ett runt snitt kan omformas till rektangulärt snitt på ~ 50 år monterad. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Är det till ett värmepaket? tror jag vill minnas att BEHR hade "fyrkantiga"-ringar mellan 1980-00talet i mercedes b.l.a men som sagt, momentum borde ha svar på tal. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Ja, ganska säker. De är väldigt skarpa i kanterna, Det är egentligen bara den ena som är dålig, en är mjuk och fin en är stenhård.
Yes, värmepaket. Ska kolla med Momentum i morgon. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Jag har precis bytt tvättmaskin och slangarna till den hade sådana ringar. Kolla om någon möjligen har rätt mått. Exempel: https://www.biltema.se/bygg/vvs/sanitet-och-vatten/tatning--packningar-vvs/gummipackningar/
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Är oxå inne på att det kanske överanalyseras lite.
Sitter det lättåtkomligt hade jag stoppat i en vanlig o-ring och provat. Ser dock ut som där varit en "kant" som tryckt i mitten av tätningen, så kan vara att en vanlig o-ring inte kommer hålla tätt. Men jag hade provat det först. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||||
|
Re:
Sitter definitivt inte lätttillgängligt, typ motor ur eller instrumentpanel bort, i tillgänglighet. Så jag kommer klara utan värme tills motorn behöver komma ut (håller på med en ny motor). Så det är inget jag tänker göra 2 ggr! En vanlig oring som jag har hittat ser ut att passa okey, men den något mindre i diameter än höjden på denna packning och hur en rund o-ring komprimeras i ett något för stort fyrkantigt spår skiljer sig ju åt mot hur en fyrkantig fyller ut samma spår. Men jag kan ganska lite om oringar och liknande... Därav ursprungsfrågan, har dessa ett specifikt namn och några fördelar mot en oring. Som Guson skrev så satt de i tvättmaskinen (tyvärr stämde inte storlekarna), så jag antar att de är bra på att täta en fläns, bredare yta än en oring. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Sådana tätningar sitter lite här och var, i kylsystemet på Volvo Penta båtmotorer t ex, men verkar inte vara jättevanliga i fordonsindustrin. Nu har du ju inga dimensioner angivna men det kanske kan löna sig att höra av sig till någon av de som tillverkar eller distribuerar tätningar för att höra var man kan köpa såna.
Förut fanns en firma Lamisa i Vällingby som hade typ alla tätningar som finns att uppbringa, men de har sålts till Petroseal och flyttat till Jönköping. https://petroseal.se/ Kan vara en ingång. _________________ Martin Atterhall CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v |
||||
|
Min go-to när det gäller knasiga lager och tätningar.
https://www.kullagret.com/category/tatningar
Ah, "square rings" på utrikiska.
Advantages of Square O-Rings and Square Rings Square rings have a round top view and square-shaped side view. They provide a superior sealing solution at a lower cost than comparable seals. Available in a variety of sizes, square rings can typically be used interchangeably with O-rings by fitting into the same grooves on existing applications. A square ring may directly replace an O-ring in most situations. In many cases, a square ring will outperform the original O-ring. As such, there is no need to redesign a product or procedure when making the switch to square rings. Square rings are manufactured in a variety of material options, including Buna, EPDM, Teflon, and Viton. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Förut fanns en firma Lamisa i Vällingby som hade typ alla tätningar som finns att uppbringa, men de har sålts till Petroseal och flyttat till Jönköping. https://petroseal.se/ Kan vara en ingång.[/quote] Tänk va bra det var förr!
_________________ Lasse Sandström |
||||
|
Momentum i Kalmar kunde inte hjälpa mig.
Ligger ett nära mig i Älvsjö, ska kolla där också. Sen kom jag på en favoritbutik i Västberga, Kuntze, där ska jag kolla också. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Letade som sagt rund i hela Kalmar utan att hitta en sådan packning.
Nämner det för Janne i garaget: "Har du kollat i min låda?" Janne har ett sortiment-kit med oringar från Wurth. Ett av facken har "square rings" av en enda dimmension och det är rätt! Så lösningen låg 5 meter från bilen i samma garage... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
"Kantig" o-ring
|
75 besök idag (643 totalt) |