Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
72 besök idag (45921 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1714



SCS Delta i England har prisvärda lösningar för moderna DI motorer som B48/B58/S55.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5953


Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
SCS Delta i England har prisvärda lösningar för moderna DI motorer som B48/B58/S55.


Jepp, har mailkontakt med dem. De verkar ha levererat en del till Mini Challenge också. Motec har fina lösningar, inkl kalibreringsfiler för alla org sensorer. Kostar dock en del....

Har du erfarenhet från SCS hård/mjukvara?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1714



Re:

Patrik Skoog skrev:
Jepp, har mailkontakt med dem. De verkar ha levererat en del till Mini Challenge också. Motec har fina lösningar, inkl kalibreringsfiler för alla org sensorer. Kostar dock en del....

Har du erfarenhet från SCS hård/mjukvara?


Nej, har bara kollat upp deras Motorsport ABS och motorstyrning då jag var inne på S55 till Z3:an. Blev att köpa en M54B30 istället för enkelhetens skull så jag kontaktade aldrig dem.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Lite sent på bollen men har haft en N52 med vanos strul på ena kammen. Bytte det mesta, magnetventiler, givare, kamdrev men ingen skillnad.

Till slut lossade jag dom två backventilerna som sitter på avgassidan av toppen #7. Dom har en sil som var helt igensatt. Efter jag rengjorde dom så fungerade det igen.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5953


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Till slut lossade jag dom två backventilerna som sitter på avgassidan av toppen #7. Dom har en sil som var helt igensatt. Efter jag rengjorde dom så fungerade det igen.


Tack Niklas
Båda är rengjorda.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5953


Trådstartare
Ett år sedan idag, det tar ett tag att bygga ihop en bil


_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5953


Trådstartare
Fekzen och jag nördar vidare...
Fler c_conf parametrar i DME är satta =0, dvs blokerade, främst kring bränsle.

Min önskelista till Andreas:


Det primära är kring EKP som inte finns längre och att DME vill ha återkoppling tillbaks att det står rätt till.

EKP = Elektronisk bränslepumpsstyrning. (Elektronische Kraftstoffpumpensteuerung)

Systemet består av:
EKP-modulen (styrdon vid bränslepumpen)
Bränslepumpen (lågtryck, 12 V, variabel hastighet)
DME (MSV70) som sänder styrsignal via PT-CAN

Huvudfunktionen:
DME beräknar hur mycket bränsle motorn behöver och skickar en "Fuel Pump Demand"-signal till EKP, som därefter driver pumpen med PWM-spänning för att hålla rätt tryck i railen (~5 bar).

Komponenternas roller
1. DME (MSV70)
Räknar ut önskat bränsleflöde baserat på luftmassa, motortemp, belastning och lambdareglering.

Skickar CAN-telegram med:
Target fuel pressure
Pump duty request
Pump diagnostics enable

2. EKP-modulen
Tar emot DME:s styrsignal via PT-CAN.
Reglerar spänning till pumpen (ca 9-14 V PWM).
Har egen strömövervakning och diagnos (överström, kortslutning, kommunikationsfel).
Rapporterar tillbaka status till DME via CAN.

3. Bränslepumpen
Elektrisk lågtryckspump i tanken.
Får PWM-styrd spänning från EKP.
Levererar bränsle till motorns return-less system med regulator integrerad i pumpen.

Reglerlogik i drift
DME initierar startsekvens
När tändningen slås på skickas "Pump activation request".
EKP kör 2-3 sek förtryckning (priming) tills railtryck beräknas som stabilt (~5 bar).

Under körning
DME mäter injektionsmängd och luftmassa.
DME beräknar bränslebehovet, skickar desired flow rate.
EKP justerar spänning (PWM) för att hålla målförtrycket.
DME kontrollerar plausibilitet via återkoppling och injektionsadaptiv logik.

Vid motorstopp
DME skickar "Fuel pump off".
EKP stänger av drivsteget och skickar status = inactive.

Får inte DME återkoppling från EKP via CAN misstänker jag att motorn går i fail-safe fuel model och reglerar inte VVT och VANOS som den skall. Vi får se

_________________
Patrik Skoog
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1066



Bra tempo på bygget, snyggt med thumbs up

Sen så har du lite otur med motorer, E30'n med laddproblem o nu den här med vanos.
Säker på att ni finner ut problemen snart

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5953


Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:
Bra tempo på bygget, snyggt med thumbs up
Sen så har du lite otur med motorer, E30'n med laddproblem o nu den här med vanos.
Säker på att ni finner ut problemen snart


Tack Lasse!

Ja, jag skall kanske skaffa ny hobby, tex frimärkssamling
Uppdaterad DME är på väg från Fekzen, håller tummarna.

Gällande E30:n har jag fått tillfällig sinnesförvirring..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=129822

_________________
Patrik Skoog
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1066



Re:

Patrik Skoog skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Bra tempo på bygget, snyggt med thumbs up
Sen så har du lite otur med motorer, E30'n med laddproblem o nu den här med vanos.
Säker på att ni finner ut problemen snart


thumbs up thumbs up Tack Lasse!

Ja, jag skall kanske skaffa ny hobby, tex frimärkssamling
Uppdaterad DME är på väg från Fekzen, håller tummarna.

Gällande E30:n har jag fått tillfällig sinnesförvirring..
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=129822


Frimärke tror jag inte du kommer att tycka om.
Ta bort annonsen o bygg färdigt, du är så nära nu thumbs up

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5953


Trådstartare
Lite mysmeck med bränslesystemet.
Av någon underlig anledning så räckte inte en bafflad bränsletank till för att inte suga luft under halv tank. Hittade en skysst catchtank på Speeding under rean tillsammans med en matarpump.

Så högtryckspumpen åker in i catchtanken och lågtryckaren i bränsletanken.

Väntar på lite nya AN kopplingar, sen kan jag montera allt.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 189



Är det något krav på vilken ECU man får åka? =) Starkt att orka böka med original ECU.

_________________
Anthony L ee
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5953


Trådstartare
Re:

Zalle skrev:
Är det något krav på vilken ECU man får åka? =) Starkt att orka böka med original ECU.

Tålamodet är över, blir eftermarknads ECU nu. thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 518



Finns det några som kan styra Valvetronic?
Eller ska ni köra med ett spjälhus?

_________________
Tim Anle
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5953


Trådstartare
Re:

borz skrev:
Finns det några som kan styra Valvetronic?
Eller ska ni köra med ett spjälhus?


Jodå det finns system som kan styra VVT men de är för dyra, eller rättare sagt enligt mig inte värda pengarna.
Det blir till att låsa VVT i max lyft och ersätta vattenpump/termostat och generator (som styrs av LIN buss) med något traditionellt.
Har en ECU masters black i E30:n som jag kan låna tillfälligt och prova.

N52 är fin i grunden, lättare motor, bättre DISA system och mer varvvillig än M54.

_________________
Patrik Skoog
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 518



Re:

Patrik Skoog skrev:
borz skrev:
Finns det några som kan styra Valvetronic?
Eller ska ni köra med ett spjälhus?


Jodå det finns system som kan styra VVT men de är för dyra, eller rättare sagt enligt mig inte värda pengarna.
Det blir till att låsa VVT i max lyft och ersätta vattenpump/termostat och generator (som styrs av LIN buss) med något traditionellt.
Har en ECU masters black i E30:n som jag kan låna tillfälligt och prova.

N52 är fin i grunden, lättare motor, bättre DISA system och mer varvvillig än M54.


N52 är helt underbar 😍

_________________
Tim Anle
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 189



Re:

Patrik Skoog skrev:
borz skrev:
Finns det några som kan styra Valvetronic?
Eller ska ni köra med ett spjälhus?


Jodå det finns system som kan styra VVT men de är för dyra, eller rättare sagt enligt mig inte värda pengarna.
Det blir till att låsa VVT i max lyft och ersätta vattenpump/termostat och generator (som styrs av LIN buss) med något traditionellt.
Har en ECU masters black i E30:n som jag kan låna tillfälligt och prova.

N52 är fin i grunden, lättare motor, bättre DISA system och mer varvvillig än M54.


Utan att forskat 1 sekund, hur stor skillnad är det mellan LIN och BSD bus? Jag kör N54 och har det du nämner på BSD bussen, vattenpump, termostat, generator och oljenivågivaren. Känns ju som dessa borde vara relativt enkla att få dit på N52an.

Funkar ju rätt bra med MaxxECU i så fall =)

_________________
Anthony L ee
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5953


Trådstartare
Jag är ingen expert men LIN och BSD är inte kompatibelt elektriskt eller protokollmässigt.

Däremot så går det fint att ta komponenter från en tidig N52:a från en E60 som hade vanlig PWM styrning. Passar rakt på, bara att justera härvan lite.

_________________
Patrik Skoog
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 474



Ifall du vill behålla vattenpumpen, för att göra det lite lättare för dig:

https://tecomotive.com/store/en/tinycwa/tecomotive-tinycwa

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5953


Trådstartare
Re:

McRae skrev:
Ifall du vill behålla vattenpumpen, för att göra det lite lättare för dig

https://tecomotive.com/store/en/tinycwa/tecomotive-tinycwa


Tack för hjälpen, det var en fin liten mojäng! thumbs up

_________________
Patrik Skoog
Citera
Zalle

Här sen Aug 2021
Inlägg: 189



Skriver här också så även andra kan ta del av informationen.

Från det jag kollat fort igår så verkar N52 även den använda sig av BSD-bus, likt ex. N54 i en E9X. Då går det att använda ett BSD-kort och MaxxECU för att styra rubbet. Fördelaktigt med ett färdigt CAN protokoll också för E9X.

_________________
Anthony L ee
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... , 13, 14, 15   >>
72 besök idag (45921 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande