Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
63 besök idag (42712 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1706



SCS Delta i England har prisvärda lösningar för moderna DI motorer som B48/B58/S55.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941


Trådstartare
Re:

Westersund skrev:
SCS Delta i England har prisvärda lösningar för moderna DI motorer som B48/B58/S55.


Jepp, har mailkontakt med dem. De verkar ha levererat en del till Mini Challenge också. Motec har fina lösningar, inkl kalibreringsfiler för alla org sensorer. Kostar dock en del....

Har du erfarenhet från SCS hård/mjukvara?

_________________
Patrik Skoog
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1706



Re:

Patrik Skoog skrev:
Jepp, har mailkontakt med dem. De verkar ha levererat en del till Mini Challenge också. Motec har fina lösningar, inkl kalibreringsfiler för alla org sensorer. Kostar dock en del....

Har du erfarenhet från SCS hård/mjukvara?


Nej, har bara kollat upp deras Motorsport ABS och motorstyrning då jag var inne på S55 till Z3:an. Blev att köpa en M54B30 istället för enkelhetens skull så jag kontaktade aldrig dem.

_________________
André Westersund
Instagram: Andre_Westersund & Westersund_Motorsport
BMW M2 LCI, BMW Z4 MC, BMW E46 M3, BMW Z3 Coupe, BMW E34 M5, BMW E28 M535i...
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3188



Lite sent på bollen men har haft en N52 med vanos strul på ena kammen. Bytte det mesta, magnetventiler, givare, kamdrev men ingen skillnad.

Till slut lossade jag dom två backventilerna som sitter på avgassidan av toppen #7. Dom har en sil som var helt igensatt. Efter jag rengjorde dom så fungerade det igen.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941


Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:
Till slut lossade jag dom två backventilerna som sitter på avgassidan av toppen #7. Dom har en sil som var helt igensatt. Efter jag rengjorde dom så fungerade det igen.


Tack Niklas
Båda är rengjorda.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941


Trådstartare
Ett år sedan idag, det tar ett tag att bygga ihop en bil


_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5941


Trådstartare
Fekzen och jag nördar vidare...
Fler c_conf parametrar i DME är satta =0, dvs blokerade, främst kring bränsle.

Min önskelista till Andreas:


Det primära är kring EKP som inte finns längre och att DME vill ha återkoppling tillbaks att det står rätt till.

EKP = Elektronisk bränslepumpsstyrning. (Elektronische Kraftstoffpumpensteuerung)

Systemet består av:
EKP-modulen (styrdon vid bränslepumpen)
Bränslepumpen (lågtryck, 12 V, variabel hastighet)
DME (MSV70) som sänder styrsignal via PT-CAN

Huvudfunktionen:
DME beräknar hur mycket bränsle motorn behöver och skickar en "Fuel Pump Demand"-signal till EKP, som därefter driver pumpen med PWM-spänning för att hålla rätt tryck i railen (~5 bar).

Komponenternas roller
1. DME (MSV70)
Räknar ut önskat bränsleflöde baserat på luftmassa, motortemp, belastning och lambdareglering.

Skickar CAN-telegram med:
Target fuel pressure
Pump duty request
Pump diagnostics enable

2. EKP-modulen
Tar emot DME:s styrsignal via PT-CAN.
Reglerar spänning till pumpen (ca 9-14 V PWM).
Har egen strömövervakning och diagnos (överström, kortslutning, kommunikationsfel).
Rapporterar tillbaka status till DME via CAN.

3. Bränslepumpen
Elektrisk lågtryckspump i tanken.
Får PWM-styrd spänning från EKP.
Levererar bränsle till motorns return-less system med regulator integrerad i pumpen.

Reglerlogik i drift
DME initierar startsekvens
När tändningen slås på skickas "Pump activation request".
EKP kör 2-3 sek förtryckning (priming) tills railtryck beräknas som stabilt (~5 bar).

Under körning
DME mäter injektionsmängd och luftmassa.
DME beräknar bränslebehovet, skickar desired flow rate.
EKP justerar spänning (PWM) för att hålla målförtrycket.
DME kontrollerar plausibilitet via återkoppling och injektionsadaptiv logik.

Vid motorstopp
DME skickar "Fuel pump off".
EKP stänger av drivsteget och skickar status = inactive.

Får inte DME återkoppling från EKP via CAN misstänker jag att motorn går i fail-safe fuel model och reglerar inte VVT och VANOS som den skall. Vi får se

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... 12, 13, 14
63 besök idag (42712 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande