Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: BMW E30 M3 Replica
113 besök totalt
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5944


Trådstartare
SÄLJES: BMW E30 M3 Replica

En sällsynt chans att förvärva ett välbyggt och minutiöst dokumenterat E30-projekt. Denna bil är skapad med syfte att kombinera E30:ans klassiska former med modern teknik och kompromisslös banprestanda. Allt finns för att färdigställa bygget till en komplett SFRO bil. (Steg 1 är godkänd). Bilen är grundmappad med ESS kompressorkitt och fullt körbar, dock gav kompressorn inte laddtryck tillräckligt så helt ny kompressor följer med som jag fick på garanti. (ej uppstartad)




Byggtråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=117246&postdays=0&posto . . . .

Sjukt mycket tid & pengar nedlagt och det är i en tillfällig sinnesförvirring jag skriver denna annons. Egentligen skall den bara parkeras i väntan på bättre tider då få friska personer gör ett liknande projekt. Samtliga komponenter är antingen helt nya eller renoverade till nyskick.

Kvarstår gör att köra i gång nya kompressorn (alternativt annan drivlina), montera rutor, framskärmar, huv och kofångare. Ett mysigt vinterprojekt helt enkelt. Jag är fullt medveten att målgruppen är smal, men herre jösses vilken bil det blir när den är besiktigad och klar...!

Bilen går att köpa i olika konfigurationer:
-Som den står idag enligt nedan specifikation. Pris: 450kkr
-Som rullande chassi, dvs komplett förutom kompressormotor, kardan och sek-låda. Pris: 350kkr
-Med N52B30, S54B30 eller M54B30 med eller utan sek-låda alt 6 vxl låda. Pris: enligt diskussion

Inga byten, har redan för många bilar.

Beskrivning:

Kaross BMW originalgrundkonstruktion. Blästrad, sömsvetsad och breddad fram/bak med ny original plåt från BWM M3 E30. Tennspacklad, lackad Alpinvit 3/Svart under. 100% rostfri. Urtagen reservhjulsbalja och lättad från onödiga fästanordningar, inredningsdetaljer mm. I övrigt orörd. Helsvetsad fullbur, förstärkt kaross i burens infästningspunkter samt mellan bakre fjäderbenstorn. Floßmann stötfångare i kolfiber bak, M3 kopia i glasfiber fram. Huv och skärmar i BMW M3 original plåt samt M3E30 original sidokjolar.

Främre hjulupphängning Förstärkt framvagnsbalk från BMW E30 M3, modifierad för att passa nya motorns oljetråg och modernare styrväxel med servo från BMW E46 330. Länkarmar från BMW E36 M3, rollcenter/bump steer korrigerad med produkter köpta av MRT Engineering. Hjulnav/lager från BMW E36 328 samt coilovers från MCA, modell REDS. Justerbar topplagring från Millway. Styrstag från MRT Engineering. Bakre infästning länkarm/caster justering från Millway med specialinfästning mot kaross. Kränghämmare från E46 328 ombyggd med justerbara öron. Alla produkter "bolt on" och väl beprövade lösningar över tid och i racingsammanhang.

Bakre hjulupphängning Förstärkt bakvagnsbalk från BMW E30 M3, modifierade infästningspunkter för att kunna justera toe/camber identiskt med GrpA. Bakre bärarm från BMW E30 M3, förstärkt/ombyggt med inspiration av dåtidens GrpA bilar och erfarenhet från svaga punkter. Nav/hjullager från BMW Z3. Stötdämpare från MCA, modell REDS, egentillverkade övre fjädersäten för 60 mm fjäder. Kränghämmare från E30 M3 ombyggda med justerbara öron.

Fälgar/däck Däck: Nankang AR-1 R-däck 235/40ZR17 94(XL) W Fälgar: Aluminium ATS WTCC 17*9

Bromsar Bromssystem med en främre och bakre krets likt original med bromskraft justering på bakre kretsen. Ombyggd till skivbromsar runt om med ventilerade skivor. Parkeringsbroms verkar mekaniskt på de bakre oken. Bromsljuskontakt på pedalrörelse.
Huvudcylinder/bromsservo: BMW 735, E32 med diameter på 25,40 mm Pedalställ: BMW E36 original Broms ok fram: Porsche Brembo 996 Boxter S 4-kolvs bromsok inkl. adapters från epytec.de/ Bromsskivor fram: BMW E46 M3 CSL 345x28 mm Broms ok bak: Saab 9-5 Aero Turbo6 XWD inkl. handbromswire från samma bil Broms skivor bak: Original från BMW M3E36 312*20 mm Handbromsmekanism: Original BMW E30.

Drivlina Etanolkonverterad genomgången motor från BMW E46 330 (M54B30). Komplett skruvkompressor kitt från ESS Tuning med 1,6l lysholm inkl. insug avsedd för denna motortyp. Köpt som ett paket. Svänghjul, 5.95kg cromoly, tryckplatta: Sachs 765 från BMW M5 E34, lamell: Tenaci V2 6-puckad sinterlamell 240mm - 28,6mm 10 splines samt urtrampningslager BMW original 28mm. Totalrenoverad 6vxl Sekventiell växellåda från Drenth modell DG400 med lastcell på länkage för gear-cut. Kardan ombyggd av Spaldings i Göteborg i kraftigare gods inkl. kraftigare knutar och stödlager från BMW M3E46. Ombyggd slutväxel av Mobimec i Göteborg med ökad spärrverkan (lamell) och lägre förspänning inkl. 3:91 utväxling från M3E90. Drivaxlar från BMW E34 M5 inkl. diffkåpa med bättre kylning från M3E90.

Bränslesystem SPD aluminium fuelcell 60l med intern pump och catch-tank. Roll-over ventil och avluftning. Bränsleledningar godkända för Etanol med AN kopplingar. Bränsletrycksregulator/filter från BMW E46 330 och E85 sensor på returledningen. Original fuelrail. Spridare för att matcha E85 från Bosch Motorsport. Egenbyggd extern bränslepåfyllning via baklucka.

Avgassystem Eftermarknadsgrenrör från Schmiedmann, ombyggda för att passa nertill. Katalysator från Biltema och främre ljudämpare från Simons, allt i rostfritt. Bakre ljuddämpare från M3F80 inkl justerbara avgasklaffar. Bredbandsreglering kopplad till motorstyrning.
Motorstyrning Eftermarknadssystem ECU Masters, EMU Black anslutet till rensad originalmotorkabelhärva. ADU5 display för visning av data samt ECU Masters GPS för loggning/varvtider.

Elsystem Egentillverkat med ECU Masters, PMU-16 styrning. Ingående komponenter är BMW original såsom blinkers, fram/bak ljus, signalhorn, generator, startmotor mm. Batteri isolator kopplat till PMU-16. Optima batteri monterat höger bak i bagage.

Kylsystem Kylsystemet är uppbyggt av originalkomponenter förutom en större eftermarknadskylare i aluminium från Direnza från M3E36 med anslutningar för original komponenter. Oljekyl från Setrab.

Interiör Bälten och instrumentbräda från BMW E30, stolar 2*Mirco RTS "M" och extra 6p bälten från Apex HANS Superlight 6p FIA. Ratt från Sparco med snap-off. Reglage via knappsats (Can-bus) till motorstyrning och kraftelektronikbox.

Övrigt En hel del extra delar följer med, fälgar, rutor, reservdelar mm.

_________________
Patrik Skoog
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: BMW E30 M3 Replica
113 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande