Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Volvo 142 -68 Cruiser
31 besök senaste veckan (1199 totalt)
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Volvo 142 -68 Cruiser

Nej nu får det bli en tråd i alla fall. Jag har många projekt på gång, detta är också ett.
Det kommer att ta ett par år men det får det göra.

Det hela började egentligen 1983-84 nånstans. Då köpte jag en 142 GL -72. Med all utrustning, såsom skinninredning, insprutning, överväxel m.m. Eller, det sjukaste är att jag bytte bort en Ford Mustang 1968 mot denna 142:a, dessutom med en 351 Clevland-motor och manuell .....................

Skulle börja polisskolan 1985 så det var kanske inte riktigt läge att ruppa in i en gammal Mustang med not original motor på skolan i Segeltorp..............

Nåväl, det är många år sen nu, men jag har alltid gillat 142:an. (Även om jag gillar Mustanger bättre...)

Förra vintern dök det upp en annons om en rostlagad 68:a. Priset var okej och jag drog ner till Skåne. Prutade lite på plats och släpade hem projektet.

Saknade dörrar och det mesta av inredningen men karossen var upplagad och rostskyddsbehandlad i form av nån 2-k lack på karossen och tektylbehandlad under. Så det kändes som ett bra objekt.

Så där är vi egentligen nu. Jag har börjat samla delar och bl a skaffat ett par dörrar från 1982, med infällda handtag.

Sen blev jag med M90 härförleden. Det är en helt ny låda som aldrig varit monterad. Tyvärr visade det sig att den var till vitmotorn, alltså från 960 2,5 manuell.

Eftersom den inte passade till mitt projekt skaffade jag en annan låda med rätt framdel. Jag tänker nämnligen köra med lite oldscool motorkoncept. Det kommer att bli en Volvo B200 turbo. Alltså B200FT. Den motorn kommer också att vara helt ny! Det är så att min rallykompis kommit över några motorer och lådor vid en auktion. Så både motor och låda kommer att var ahelt nya. Ganska fränt tycker jag.

Ungefär där är vi nu. Fortsättning följer.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003

Kul projekt - följer!

MGB GT 1967
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Farsan köpte en sprillans ny 144 1968 som han hade i många år, flera omgångar bakre skärmkanter och minst 3 hellackeringar fick den genom åren.
En av mina farbröder hade en 142 GL 1972, ljusblå metallic, riktigt häftig på den tiden.

Jag hade en 145 1971 som första bil, husvagnsfjädrar bak för att få stuket och Bosch 180 extraljus i nosen. Vintrarna var fina på den tiden så det gick att praktisera mycket körning på sladd...

Ska bli kul att se hur ditt projekt utvecklas

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

Janne J skrev:
Farsan köpte en sprillans ny 144 1968 som han hade i många år, flera omgångar bakre skärmkanter och minst 3 hellackeringar fick den genom åren.
En av mina farbröder hade en 142 GL 1972, ljusblå metallic, riktigt häftig på den tiden.

Jag hade en 145 1971 som första bil, husvagnsfjädrar bak för att få stuket och Bosch 180 extraljus i nosen. Vintrarna var fina på den tiden så det gick att praktisera mycket körning på sladd...

Ljusblå metallic, precis en sån hade jag! thumbs up

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Re:

Janne J skrev:

påminner mig om familjens bajsbruna 245:a med beige inredning inte så sexigt tänker ni..... men saken var den att det var en fd. "mula" från Volvo dvs. turbo, så med den tidens mått gick den som en skållad råtta och väckte nyfikna blickar varje gång vi var tvungna att svänga förbi en verkstad för att svetsa ihop avgassystemet.

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Jag kommer som sagt köra lite oldscool på motorkonceptet. Det blir alltså en B200FT med M90 växellåda. Båda helt nya, det är ju lite kul! Verkar som att motorn har 155 hk i original. Ganska okej i en 142:a men det går ju ganska lätt att ändra på också.

Häromdan handlade jag en topp. Den är samma som sitter original på B200FT. Den heter 530 och är väl inte den mest populära toppen men efter en massa googlande verkar den ändå funka bra efter att man portat den. Min tanke är ju inte att bygga nån värstingmotor utan hålla mig runt 200 hk kanske. Så egentligen behöver man ju inte göra nånting mer än att öka laddtrycket lite.

Men så funkar inte jag. Det ska inte vara för enkelt... Dessutom har jag hållit på och slipat i toppar och tvåtaktscylindrar länge och brukar få till det helt okej, och tycker det är kul.

Så en topp som verkar vara i bra skick hämtades i grannbyn.

Från fabriken ser den ut så här. Man har fräst ur lite vid ventilsätet upp mot ventilstyrningen och det blir en ganska skarp kant där fräsen slutat. Inte bra men good enough från fabriken...

Det såg nästan exakt likadant ut i Alfan som jag höll på med för några år sen...

Efter bara lite putsning kan det se ut så här. Blir ju faktiskt ganska stor skillnad efter bara några minuters slipande.

Tanken är inte att bygga nån herrejössesmotor till den här bilen men det är alltid kul att fixa och dona lite.'''

Fortsättning följer.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera 3
Jonas W
Ulrika i Österrgötland
Här sen Dec 2006

Går att få bra fart i en 530 topp för överladdning, en 531 som har mer flöde från början är svår att porta själv.

En tillputsad 530 med A eller V kam blir bra i en turbomotor.

Corvette C6 2,3Turbo Snart 1,8L Turbo eller ???
Nr 24 i www.MSLS.info
RIP Ascona B 2,3 16V
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010

Trådstartare
Re:

Jonas W skrev:
Går att få bra fart i en 530 topp för överladdning, en 531 som har mer flöde från början är svår att porta själv.

En tillputsad 530 med A eller V kam blir bra i en turbomotor.

Ungefär det har jag kommit fram till också. Mer toppeffekt i 531:an men 530:n har tydligen bättre botten och mellanregister, vilket jag är ute efter i en gatmotor.

En annan sak är att se hur det ligger till med omregistrering och besiktning med den motorn som jag har tänkt mig i en 142:a. Det borde funka men jag har inte riktigt koll på hur det funkar med stand alone styrsystem, typ Maxxecu. För det blir bökigt att leta reda på ett komplett elsystem med original styrsystem till B200 FT.

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
En Civic 1982 till
Citera
Andra projekttrådar
Volvo 142 -68 Cruiser
31 besök senaste veckan (1199 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande