| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
31 besök idag (129779 totalt) |
|
Nu har jag provkört IC kretsen (LS7183N) jag köpte från kina. Och den fungerar precis som det är tänkt. Hade inte riktigt alla rätt komponentvärden hemma , så det blev lite av ett råttbo vid provsetupen. I färdiga produkten blir det en minimal liten klump inuti en krympslang.
Nederst i bilden så skall det vara en jämt flöde av pulser, men vissa försvinner, det verkar vara canchecked burken som är för långsam. Jag skall prova med lite justeringar, det bör gå att få ett 100% resultat. Ser väldigt lovande ut!
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Re:
Korrekt. Från dekodern(IC kretsen) går den som vanlig 0-5Volt puls till en digitalingång på CanChecked burken. Canchecked är ansluten till bilens vanliga canbuss. Den skickar från basadress 0x700. Digital ingång 1 och 2 som jag använder för Hall givarna finns på 0x702 Sedan får man maska ut bit 1 och bit 2 ur andra "byten" i D2, den inom röda ringen i bilden nedan. Se föregående bild. Bit 1 skickar pulser för ena rotationsriktningen och bit2 för den andra riktningen. Båda triggar en gemensam räknare 0-100 som räknar upp och ner för hur mycket DC motorn har roterat och då också anger hur mycket diffen är åtspänd för tillfället.
Jag fick solidstate reläen idag. Stöddiga grejor. Skall provköra mot något som tar mycket ström.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Intressant. Hur detekterar den rotationsriktning? Eller är det relativ riktning Hö/vä som du räknat fram pga diffen mellan varvtalen?
Har du funderat nåt på hur du skall styra den? Tänker att du vill göra mer än "1-10 förspänning" eftersom du lägger ner tiden på att plocka fram vad som faktiskt händer i diffen.
Ser fram emot en algoritm-utveckling med indata som styrvinkel, yaw-rate, önskad yaw-rate, gaspedal osv osv.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Re:
Rotationsriktningen får man genom dom två hallgivarna är monterade 90 axelgrader olika. Så pulserna från dom kommer lite förskjutna. Om hallgivare A puls kommer först roterar motoraxeln medurs, och är B först är det moturs. Det är det som IC kretsen sedan tolkar. En quadrature decoder. Utsignalen från IC kretsen till maxxecu är på två kanaler/kablar med pulser. En för vardera rotationsriktning. Frekvensen på pulserna anger hur fort axeln roterar. bilden visar signalen direkt från dom två hallgivarna.
||
|
Re:
Den här signalen är bara för att hålla koll på hur många varv motorn som spänner åt diffen har snurrat. Hjulens rotation och inbördes förhållande får man nog använda ABS-signalen till. Tidigare i tråden finns upplagt när Benny började mäta på diffens signaler. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Tack för alla fina ord. Alltid kul att uppdatera tråden när man vet att intresset finnes.
Jag har testat solidstate relät och canchecked lite hårdare. Dom har begränsningar man behöver ta hänsyn till. Solidstate relät gillar inte för höga PWM frekvenser , efter 50hertz börjar duty cykel påverkas. El-motorn i diffen å sin sida skulle nog trivas bättre med PWM uppåt 1000hz (killgissar) , det märks mest när man ligger under 50% duty. Det hela fungerar ändå, men motorn låter lite mera. Jag skall leta efter DC/DC solidstate relän som är gjorda för PWM. I övrigt är jag supernöjd med solidstate relät. Superbra och billigt för alla slag av elmotorer, pumpar, eller vanlig relä funktion.
Jag har ju plockat in signalerna från hallgivarna via Canchecked burken och skickat via CANbuss. Det såg ok ut, men det missades ca 10% av pulserna. Jag misstänkte canchecked samplade ingångarna för sällan.
Jag provade istället använda 2 digitalingångar direkt på maxxecu och det fungerade klockrent direkt. väldigt snygg och korrekt pulståg på både kanalerna. Det blir en del extra kabeldragning från baktill på bilen men hellre det än en dålig funktion.
Nu funkade det hela väldigt bra så härnäst skall det dras kabel inuti bilen och prova på plats. För att frigöra IN och UTgångar på maxxecu på plugin härvan snodde jag från funktioner jag inte längre använder. kopplingspedal (DIN2) cruise controll rattknappar (DIN4), TankVent (GPO4) tomgångsventil (GPO5, GPO6) DISA (GPO8).
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
31 besök idag (129779 totalt) |