| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
27 besök idag (131380 totalt) |
|
Nu har jag provkört IC kretsen (LS7183N) jag köpte från kina. Och den fungerar precis som det är tänkt. Hade inte riktigt alla rätt komponentvärden hemma , så det blev lite av ett råttbo vid provsetupen. I färdiga produkten blir det en minimal liten klump inuti en krympslang.
Nederst i bilden så skall det vara en jämt flöde av pulser, men vissa försvinner, det verkar vara canchecked burken som är för långsam. Jag skall prova med lite justeringar, det bör gå att få ett 100% resultat. Ser väldigt lovande ut!
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
Korrekt. Från dekodern(IC kretsen) går den som vanlig 0-5Volt puls till en digitalingång på CanChecked burken. Canchecked är ansluten till bilens vanliga canbuss. Den skickar från basadress 0x700. Digital ingång 1 och 2 som jag använder för Hall givarna finns på 0x702 Sedan får man maska ut bit 1 och bit 2 ur andra "byten" i D2, den inom röda ringen i bilden nedan. Se föregående bild. Bit 1 skickar pulser för ena rotationsriktningen och bit2 för den andra riktningen. Båda triggar en gemensam räknare 0-100 som räknar upp och ner för hur mycket DC motorn har roterat och då också anger hur mycket diffen är åtspänd för tillfället.
Jag fick solidstate reläen idag. Stöddiga grejor. Skall provköra mot något som tar mycket ström.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Intressant. Hur detekterar den rotationsriktning? Eller är det relativ riktning Hö/vä som du räknat fram pga diffen mellan varvtalen?
Har du funderat nåt på hur du skall styra den? Tänker att du vill göra mer än "1-10 förspänning" eftersom du lägger ner tiden på att plocka fram vad som faktiskt händer i diffen.
Ser fram emot en algoritm-utveckling med indata som styrvinkel, yaw-rate, önskad yaw-rate, gaspedal osv osv.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Rotationsriktningen får man genom dom två hallgivarna är monterade 90 axelgrader olika. Så pulserna från dom kommer lite förskjutna. Om hallgivare A puls kommer först roterar motoraxeln medurs, och är B först är det moturs. Det är det som IC kretsen sedan tolkar. En quadrature decoder. Utsignalen från IC kretsen till maxxecu är på två kanaler/kablar med pulser. En för vardera rotationsriktning. Frekvensen på pulserna anger hur fort axeln roterar. bilden visar signalen direkt från dom två hallgivarna.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
Den här signalen är bara för att hålla koll på hur många varv motorn som spänner åt diffen har snurrat. Hjulens rotation och inbördes förhållande får man nog använda ABS-signalen till. Tidigare i tråden finns upplagt när Benny började mäta på diffens signaler. Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Tack för alla fina ord. Alltid kul att uppdatera tråden när man vet att intresset finnes.
Jag har testat solidstate relät och canchecked lite hårdare. Dom har begränsningar man behöver ta hänsyn till. Solidstate relät gillar inte för höga PWM frekvenser , efter 50hertz börjar duty cykel påverkas. El-motorn i diffen å sin sida skulle nog trivas bättre med PWM uppåt 1000hz (killgissar) , det märks mest när man ligger under 50% duty. Det hela fungerar ändå, men motorn låter lite mera. Jag skall leta efter DC/DC solidstate relän som är gjorda för PWM. I övrigt är jag supernöjd med solidstate relät. Superbra och billigt för alla slag av elmotorer, pumpar, eller vanlig relä funktion.
Jag har ju plockat in signalerna från hallgivarna via Canchecked burken och skickat via CANbuss. Det såg ok ut, men det missades ca 10% av pulserna. Jag misstänkte canchecked samplade ingångarna för sällan.
Jag provade istället använda 2 digitalingångar direkt på maxxecu och det fungerade klockrent direkt. väldigt snygg och korrekt pulståg på både kanalerna. Det blir en del extra kabeldragning från baktill på bilen men hellre det än en dålig funktion.
Nu funkade det hela väldigt bra så härnäst skall det dras kabel inuti bilen och prova på plats. För att frigöra IN och UTgångar på maxxecu på plugin härvan snodde jag från funktioner jag inte längre använder. kopplingspedal (DIN2) cruise controll rattknappar (DIN4), TankVent (GPO4) tomgångsventil (GPO5, GPO6) DISA (GPO8).
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Nu har jag lött ihop dekodern till diffen. Gröna sladdar är in/ut signaler. Skyddar allt med en rejäl krympslang som omsluter allt. blev en enkel lösning när man väl kommit på den...
rött/blått är matningspänning 5volt finns som utgång på canchecked. Jag kommer bara använda canchecked för mäta temp i diffoljan och DC motorn. Har även fixat riktiga ändhylsor för ansluta solidstate relät. Siktar på inkoppling i helgen.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
När beställer SSR så behöver man skilja på styra likspänning DC som på en bil eller växelspänning, AC som i vägguttaget hemma etc. Nu är både diffen och bränslepumpen inkopplad med varsitt SSR, monterade på en bit aluvinkel som kylfläns. bådå funkar fint. blir lite tillsnyggning av kablage när jag är klar med labbandet.
DC motorn på diffen sitter på plats och jag kan knipa åt diffen, vilket också märks på hjulen. Jag skall mäta med momentnyckel hur mycket Nm det är- Pulserna från diffen när man lägger på 100% PWM ser lite mysko ut. Det kommer bara 2-3 pulser i ena riktningen , när man släpper får man mera väntat 8-10 pulser i andra riktningen. Borde ju vara ungefär samma antal i båda riktningarna. Jag vet inte riktigt varför ännu. Skall mäta med oscilloskopet om det ser likadant ut direkt efter hallgivarna. Det kan också vara något med att diffen inte snurrar utan är stillastående.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Roligt att följa, så fortsätta gärna uppdatera. Har funderat själv på gå över till F8X diffen iom E9X M3 diffen som jag åker börjar bli riktigt dyr. Finns ett fåtal som installerat F8X brygga och allt resterande men ingen har kontrollerat diffen vad jag vet.
Hade gärna personligen modifierat dit en F8X diff i min brygga men blir lite klurigt med drivaxlar förmodligen. Följer med spänning. Har också MaxxECU men funderar om jag skulle styra denna på H-bryggan i så fall
_________________ Anthony L ee |
||||||
|
Re:
Hur kommer det sig att det inte klarar högre frekvenser då? Låter ju märkligt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Jag har bara ett analog oscilloskop utan minnesfunktion hemma. Är svårt hinna med. Istället kopplade jag hall givarna (utan dekodern) direkt till maxxecu. Det ser likadant ut.
Men jag provade lite mindre pwm och olika frekvenser. vid 85% PWM blev det 5-7 pulser pulser. Dom extra gröna pulserna är pga motorn står och vibererar vid den hall givaren, det hörs som ett vibration/brum Möjligt jag är något på spåret här. Kanske drivningen via SSR eller att 5 volt drivningen från canchecked bråkar på den stora belastningen på batteriet. Skall kolla båda.
hm, H-bryggan bara polaritets vänder , det går nog utmärkt mot dc motorn, som funkar i båda riktningar, Men frågan om det behövs. kanske lite snabbare förlopp. DC motorn är dock ingen steg motor. Och bmw själva kör bara PWM enligt newtis. Dock intressant tanke. Men strömförstärkningen borde gå att ordna med två SSR och några rejäla dioder. Maxxecu H bryggorna klarar bara 2A. Deras PDM20 däremot fixar det rakt av, men den kostar 17'
Det finns SSR gjorde för högre frekvenser. Men dom jag har är av enklare slag. 10mS i omställningstid. Vilket är 100Hz _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
|
Re:
Har ett nytt Gen2 Race som är specad till 15A =) _________________ Anthony L ee |
||||||
|
Re:
Om det är från https://www.maxxecu.se/ecu_compare du menar. Det står 8A, max 15A vilket oftast betyder 8A kontinuerligt och 15A momentant. (kortaktigt) Det räcker inte alls. Jag har mätt upp 24A kontinuerligt vid 12 V. och vid 14 Volt kommer det vara ännu mera. BMW har säkring på 40A trög. Såg också att newtis anger 2500 Nm "locking torque " för själva lamellpaketet!
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
27 besök idag (131380 totalt) |

