| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett B "grassroot" driftbygge
|
224 besök idag (1170 totalt) |
|
Opel Kadett B "grassroot" driftbygge
Halloj i lådan kära liksinnade. Halva livet år har gått sedan jag fann hit som 16 åring. Tycker det är dags bidra till detta fantastiska hörn av nätet med mitt eget projekt. Forum är vad som byggt en stor del av mitt intresse för bilhobbyn och hjälpt mig ofantligt med byggidéer, inspiration, frågor och svar. Vill bidra med vad jag själv byggt på ca 1 år nu, med alla problem, funderingar, tankar & lösningar som följer bilbyggandet mot en driftbil i "Grassroot" kategorin. Med förorden nu ute i etern, så hälsar jag dig välkommen till projektet; min Opel Kadett B 1969.
_________________ Fi1ip Næslund |
|
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Historiskt del 1
Då denna tråd nu är startad en bit in i bygget kommer jag lägga upp lite varje dag i mån av tid (livet är ju ändå fullt av annat tyvärr) tillsdess att vi är i fas med vad jag gör på bilen just nu. Eftersom jag byggt på ett "projekt" i nu hela 3 skepnader har man lärt sig på vägen hur man bygger, vad som behöver tas i beaktning etc. I verkligheten är detta den tredje karossen som nu byggs och har rätta förutsättningarna. Kaross 1 var realistiskt en trial-and-error, spenderade närmare 1 år att rostlaga de typiskt dåliga ställena på kadetter; A-stolpar, sparklådor, ram, golv. Tråkiga var att när man väl kommit genom hela frontpartiet och trösklar, så dök det mer och mer dåliga lagningar. Visade sig att jag kört bilen från norra dalarna till södra sörmland med ett 3cm tjockt lager av spackel, popnitad aluminiumplåt & asfaltsmatta som enda "struktur" av ram att hålla bilen från att vika sig på mitten, hur det gick undrar jag än idag. Närkag kommit till bakrehalvan av golvet där förarstolens rygg möter tvärbalken, fanns det _ingenting_ att svetsa i. Utöver det, flytande tektyl inblåst i hink-mängderi varje vrå, det var omöjligt att göra framstegutanatt det gav mer problemoch lagningarna blev skit. Fivk nys på en tom kaross i karlstad, värmland. Orörd, ovetsad, 3000:-. Kände det vägde tyngre stt börja på en ny kula. Ni ver säkert känslan jag hade, för när spackelkakorna på alla paneler ja reparerade var mellan 5-15mm på varje punkt jag tog bort lacken, blev det för mycket framtida tvång att lösa gentemot vad jag hade för kunskaper och verktyg att kunna rikta tunnplåt, speciellt när kadettens kaross har radier och linjer på stora ytor. Så, kaross 2 inhandlades. Det var som natt och dag. Krossen var helt orörd, vilket var bra utgångspunkt när man inte hade samma kunskaper för plåt jobb som man har idag. Här gick det undan kunde återanvända mycket av plåten som jag reparerade på kaross 1, tog färdiga sektioner och flyttade över, frid och fröjd. Jävla massa svetsande bara. Kanon faktiskt säga att det var på kaross två som jag på riktigt lärde mig att svetsa bilplåt och även knacka / valsa till passbitar för hand. Denna kaross fick ungefär ett år också. Gick skitbra. Gjorde framsteg fort. Hade ju mycket delar ifrån första karossen för det fanns ändå bra framskärmar dörrar och huv samt diverse andra plåt detaljer som kaross två behövde . Men, här kommer det tråkiga med att lära sig saker allteftersom. Kom så pass långt att bilen såg tämligen hel ut i det här läget är fortfarande min utgångspunkt att jag ska använda 2,4 liters motor av CIH typ alltså opels största motor som passar mellan många modeller ifrån liknande tid. Hade ju fått tag i den stora framvagnen den stora bakaxeln och stora växellådan växellåda. Tunneln var även ifrån den större modellen så förutsättningen var skitbra. Humöret var på topp. Men. Stort jävla men. När väl framskärmar, front, huv, bak skärmar satt på plats så passade inte längre dörrarna. Ingen utav dörrarna.
Alla reparationer som gjorts i golvet hade skapat så pass mycket spänningar mellan A och B stolpen att främre övre hörnet närmast rutan av dörr gången dragit ihop sig närmare en och en halv centimeter mot nedre bakre hörnet, så när dörren väl hängde på gångjärnen var det så tajt att låset slog i bakskärmen och det fanns inte ett uns av möjlighet att kunna reparera det här utan att i princip kapa rakt igenom hela bottenplattan och förlänga. Alternativet var att pröva hitta spänningar, men mängden svets som gjorts skulle vara att hitta en nål i en höstack. Här tappade jag lite hoppet på projektet när det blev såna jävla motgångar. Ni vet nog själva hur det kan vara i perioder när man bygger bil med motivationen. Andra saker kom emellan i mitt fall en kadett med god potential och mycket delar. Det var bara yttre plåt jobb som behövdes, utöver renovering av drivlina, lack och så vidare. Så här blev det en mellanlandning för projektet i brist på motivation. Renoverade den nya kadetten som i sin tur fick alla bra delar jag skulle haft mitt eget projekt. Inredningen gick helt i svart, sportratt från rätt årtionde, tillvalsstolar med nackstöd, fancy va?
Blev en jävligt kul sommarbil, körde den på lokala hamnträffarna i Trosa under sommarhalvåret -23. Blev nästan varje helg under de månaderna. 2.0 motor med 1.9 topp, planad lite extra. Weber 45, stora bakaxeln, rolig utväxling med typ 110-115 häst på ett knappt ton. Gick ärligt talat som ett skållat ollon så att säga, haha.
Bilen såldes, och nu fanns motivationen att bygga vidare på egna projektet.
_________________ Fi1ip Næslund |
|
Prova nu för första gången att använda röst inläsning till text för att slippa stå och skriva A4:or på en telefon.
Felstavningar och brist på separering mellan ord kan förekomma, önskar förståelse för stela verkstadsfingrar på liten skärm haha.
Återkommer!
_________________ Fi1ip Næslund |
|
Låter som du haft några motgångar, men även lärt dig i varje steg. Kämpa på.
Även om man använder röstinläsning kan man ju gå igenom texten och vid behov stava rätt, sätta punkter etc så är mycket jobb vunnet. _________________ Roland Johansson |
|
Historiskt del 2
När då röda kadettens tid var över, fick jag av en händelse nys via en kollega att han visste var det stod en opel sen mitten av 90-talet. Han visste inte modell, men det var en vit opel, i ett skjul ute i skogen runt Finspång, med en PV ram påväg ner i taket. "Han skulle ta en bild påväg hem från jobbet och visa mig dagen därpå. Jodå, nog var det en kadett b som stod där i skjulet! Köp blev på monangen hela 1000:-. Dagen därpå tog jag garagepolarn för att försöka få ut den. Ni får avgöra själva hur fan gubben fått in den där från början
Här började processen att baxa ut den. Lugnt och fint, skjulfanskapet verkade platsbyggt runt bilen så tight som det var. Men ut kom den!
Blev tidigt klart att det var bättre fortsätta bygget på den nya karossen, även om den bara va tänkt till reservdelar från början. Visst var den som alla kadetter rostig på sina ställen, men inget nytt, dessutom var det bara yttre plåt som redan fanns att ta från kaross 2. Den nya tar sin plats i garaget för inmätning med laser, markera en sjuhelskottas massa referenspunkter och linjer för vad som komma skall. Landat i Bmw drivlina & framvagn, mazda mx5 bakvagn.
Kravet jag själv satt är att kunna köra 13" fälgar, så det blir lite speciallösningar längs vägen. Men det är ju kul få saker att funka, som inte är gjort för att funka ihop från början. Planen lyder; -Front kapas bort vid a-stolparna och tar med golvet ur kadetten. -Motsvarande bit tas från bmw e36, alla fästen för drivlina, ratt, pedalställ osv hänger då med och har "orginalmått" från donatorbilen. Kläs in i kadettens framskärmar, huv osv, såklart. Men smidigt ta allt med i samma svep. Slipper även göra customfästen för alla delar när en såpass mkt grövre drivlina ska in i en liten bil. -Rambenen sektioneras framför bakaxeln där det istället fälls in en vagga för mazdans bakvagnsbrygga.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Då, var det dags bygga brygga. Återkommer!
_________________ Fi1ip Næslund |
|
Del 3
Korsstag tog plats i bilen, här ska fasen inget röra sig denhär gången.
Bryggan tog form från en jigg från mx5, byggde ihop av den av 40x80 balk i spartanskt utförande.
Passade som handen i handsken där bak.
Lite försmak på rostlagande när man väl var här i krokarna.
Återkommer!
_________________ Fi1ip Næslund |
|
Del 4
A-stolparna gick från 0mm godstjocklek (aka, bortrostade) till 2.5mm då jag hellre tar i än att bilen viker sig. I farten följde trösklarna med, det var inte möe kvar att kalla tröskel, men de var iallafall orörda. Jämnför jag med tidigare karosser, var detta en dans på blomsterängar. Lirkade in 40x80 balk i trösklarna för att aggera en stabilare ram. Gjorde detta med yttre orginalmått i beaktning, trösklarna behåller orginalutseendet. Fortsatte med hjulhuset & innerskärmen i samma veva, escort mk1 bubbelskärmar ska sättas på så de togs upp till en passande höjd.
Återkommer!
_________________ Fi1ip Næslund |
|
E36 framvagn måste väl bli svinbrett på en Kadett B?
Sen tycker jag gräsrotsnivån är passerad sen länge
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett B "grassroot" driftbygge
|
224 besök idag (1170 totalt) |

