| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa s2 1968 amatörbygge
|
88 besök idag (1479 totalt) |
|
Dax att lägga upp en liten tråd om mitt nya bygge jag fått tag i. Är en Lotus Europa S2 kaross från -68 som har fått en rörram i 25x25 rör med a-armar och coilovers i alla fyra hörnen. Satt en Vw 1.8t motor o låda i när jag tog över projektet men kommer sitta en mc-motor typ Gsxr 1000/ Hayabusa när/om jag blir klar
Tanken är att försöka bygga litet och lätt
Hjulupphängningar fram är byggda för spindel från taunus/Cortina/kadett. Så jag byter till Rally Designs aluminium spindel men byter nav till skf vkba 3585 ( ca 10mm mindre styrradie med detta nav istället för vkba 1481) så får man ner styrradien på en bra nivå. Adaptrar till detta gjorda av Anders " Kinasvarv" här på Rejsa!!! Tack!
Skall komplettera ramen med bur. Tanken är att svetsa fast buren på hyllor på den befintliga ramen typ som man gör på super seven bilar. Frågan är om det blir godkänt för racing typ spvm? Tanken är att kapa bort den övre delen på ramen och ersätta med burrör likt det gråa plaströret. Skall det vara 45x2.5 rör eller kan man köra 40x2?
_________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||
|
Huvudbågen ska vara 45x2.5 eller 50x2.
Normalt går ju huvudbågen ner till golvet men hur du kan göra är svårt att säga med tanke på det lilla utrymmet i kupen. Men troligen vill man att huvudbågen ska gå så långt ner som möjligt. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
|
Re:
Kapa av över varje "horisontelt lager"... sedan hålsåga bort resten till bur rörets diameter kanske... _________________ Michael Thulesius |
||||
|
Jag har också funderat på om man skall kapa bort stående fyrkantsrör och ersätta med burrör hela vägen ner till golvet. Blir dock en mycket större operation än att ställa buren på befintlig ram likt super seven/radical pr6 osv.
Så här ser det ut på en Radical Pr6 och det är ju godkänt...
_________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||
|
Jag hade gjort som på radical, finns ingen anledning till att göra på nåt annat sätt.
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Ja, jag får nog klura lite på detta och se vad som blir bäst...
Är ju inte säkert bilen kommer köras i tävlingar... _________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||
|
Glöm inte bort att Radical är en enhetsklass som tagits fram och homologiserats. Liksom formelbilar. Men det hindrar nog inte att använda nåt liknande ändå.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
|
Re:
Det kan lika gärna varit optimerat för att maximera försäljning av specade reservdelar. |
||||
|
Borde inte en större huvudvärk vara hur bågen får sin styrka i längsled, givet hur karossen ser ut på Europan? Ryms någon sträva bakåt överhuvudtaget?
I sak håller jag nog med, skulle bilen rulla så är det nog strunt samma om det är fyrkantsrör eller bågen som går ner till golven. Det är ju inte där något kommer att knäckas. Vad som kommer få det tufft är att inte bågen viker sig framåt eller bakåt? _________________ Magnus Falk |
||||
|
Hur det än blir med huvudbågen ner till golv eller ej så är tanken att bygga bakåtsträvorna hyfsat likt dessa två. Hoppas det kan bli bra.
||||
|
Re:
Nej, det var ungefär det jag menade, att man inte kan använda en sån lösning rakt av. Men det måste väl finnas en hel del tävlings-Lotusar med bur att kolla in för lite input. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
|
det går inte annat än att bli lite kär i karossformerna med skärmbreddare och allt
/C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
|
Re:
Denna karossen har levt ett brokigt liv. En tidigare ägare kapade den i tre delar för att göra en dragracingbil av den. Då kapade man av övre delarna på sidorna bak för att efterlikna en senare twincam Europa. Min tanke är att göra front och bakdel i kolfiber för att få ner vikten. Jag har en gjutform för en bakdel i ett stycke...får se hur det slutar.
Finns en trevlig byggtråd på Lotusklubbens forum som ägaren jag köpte bilen av har gjort. Kanske kan vara av intresse... https://www.lccs.nu/forum/viewtopic. _________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #120 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
|
88 besök idag (1479 totalt) |