Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa s2 1968 amatörbygge
88 besök idag (1479 totalt)
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1155


Trådstartare
Lotus Europa s2 1968 amatörbygge

Dax att lägga upp en liten tråd om mitt nya bygge jag fått tag i.
Är en Lotus Europa S2 kaross från -68 som har fått en rörram i 25x25 rör med a-armar och coilovers i alla fyra hörnen.
Satt en Vw 1.8t motor o låda i när jag tog över projektet men kommer sitta en mc-motor typ Gsxr 1000/ Hayabusa när/om jag blir klar
Tanken är att försöka bygga litet och lätt





Hjulupphängningar fram är byggda för spindel från taunus/Cortina/kadett.
Så jag byter till Rally Designs aluminium spindel men byter nav till skf vkba 3585 ( ca 10mm mindre styrradie med detta nav istället för vkba 1481) så får man ner styrradien på en bra nivå. Adaptrar till detta gjorda av Anders " Kinasvarv" här på Rejsa!!! Tack!




Skall komplettera ramen med bur.
Tanken är att svetsa fast buren på hyllor på den befintliga ramen typ som man gör på super seven bilar. Frågan är om det blir godkänt för racing typ spvm?
Tanken är att kapa bort den övre delen på ramen och ersätta med burrör likt det gråa plaströret. Skall det vara 45x2.5 rör eller kan man köra 40x2?

_________________
Mikael Nordin
-Lotus Europa bastard
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera 13
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 640



Huvudbågen ska vara 45x2.5 eller 50x2.
Normalt går ju huvudbågen ner till golvet men hur du kan göra är svårt att säga med tanke på det lilla utrymmet i kupen. Men troligen vill man att huvudbågen ska gå så långt ner som möjligt.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1175



I sak är det väl inget som hindrar att du kapar bort fyrkantsprofilen, och ersätter detta med burbågen som får gå ända ner till golvet?

_________________
Magnus Falk
Citera 1
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2464



Re:

stilldouble skrev:
I sak är det väl inget som hindrar att du kapar bort fyrkantsprofilen, och ersätter detta med burbågen som får gå ända ner till golvet?

Kapa av över varje "horisontelt lager"... sedan hålsåga bort resten till bur rörets diameter kanske...

_________________
Michael Thulesius
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1155


Trådstartare
Jag har också funderat på om man skall kapa bort stående fyrkantsrör och ersätta med burrör hela vägen ner till golvet. Blir dock en mycket större operation än att ställa buren på befintlig ram likt super seven/radical pr6 osv.
Så här ser det ut på en Radical Pr6 och det är ju godkänt...

_________________
Mikael Nordin
-Lotus Europa bastard
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8125



Jag hade gjort som på radical, finns ingen anledning till att göra på nåt annat sätt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1155


Trådstartare
Ja, jag får nog klura lite på detta och se vad som blir bäst...
Är ju inte säkert bilen kommer köras i tävlingar...

_________________
Mikael Nordin
-Lotus Europa bastard
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 640



Glöm inte bort att Radical är en enhetsklass som tagits fram och homologiserats. Liksom formelbilar. Men det hindrar nog inte att använda nåt liknande ändå.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20363



Re:

Anders Litto skrev:
Glöm inte bort att Radical är en enhetsklass som tagits fram och homologiserats. Liksom formelbilar. Men det hindrar nog inte att använda nåt liknande ändå.
Saker som används i en enhetsklass behöver inte vara bra lösningar, alla ska ju per definition vara lika dåliga.
Det kan lika gärna varit optimerat för att maximera försäljning av specade reservdelar.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1175



Borde inte en större huvudvärk vara hur bågen får sin styrka i längsled, givet hur karossen ser ut på Europan? Ryms någon sträva bakåt överhuvudtaget?
I sak håller jag nog med, skulle bilen rulla så är det nog strunt samma om det är fyrkantsrör eller bågen som går ner till golven. Det är ju inte där något kommer att knäckas. Vad som kommer få det tufft är att inte bågen viker sig framåt eller bakåt?

_________________
Magnus Falk
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1155


Trådstartare
Hur det än blir med huvudbågen ner till golv eller ej så är tanken att bygga bakåtsträvorna hyfsat likt dessa två. Hoppas det kan bli bra.


_________________
Mikael Nordin
-Lotus Europa bastard
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 640



Re:

Niklas Falk skrev:
Anders Litto skrev:
Glöm inte bort att Radical är en enhetsklass som tagits fram och homologiserats. Liksom formelbilar. Men det hindrar nog inte att använda nåt liknande ändå.
Saker som används i en enhetsklass behöver inte vara bra lösningar, alla ska ju per definition vara lika dåliga.
Det kan lika gärna varit optimerat för att maximera försäljning av specade reservdelar.


Nej, det var ungefär det jag menade, att man inte kan använda en sån lösning rakt av.

Men det måste väl finnas en hel del tävlings-Lotusar med bur att kolla in för lite input.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1576



det går inte annat än att bli lite kär i karossformerna med skärmbreddare och allt

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1175



Appropå karossen, vad har hänt upptill höger bak?

_________________
Magnus Falk
Citera
camarogbg
Älvängen
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1155


Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Appropå karossen, vad har hänt upptill höger bak?

Denna karossen har levt ett brokigt liv. En tidigare ägare kapade den i tre delar för att göra en dragracingbil av den. Då kapade man av övre delarna på sidorna bak för att efterlikna en senare twincam Europa.
Min tanke är att göra front och bakdel i kolfiber för att få ner vikten. Jag har en gjutform för en bakdel i ett stycke...får se hur det slutar.


Finns en trevlig byggtråd på Lotusklubbens forum som ägaren jag köpte bilen av har gjort. Kanske kan vara av intresse...
https://www.lccs.nu/forum/viewtopic.php?t=6349&sid=6bbd5dec9f83a7b . . . .

_________________
Mikael Nordin
-Lotus Europa bastard
-Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7)
-68 Chevrolet Camaro RSR
Svkg #120
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa s2 1968 amatörbygge
88 besök idag (1479 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande