| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Fiesta ST150 2005
|
31 besök idag (2703 totalt) |
|
Påminner mig själv varför jag köper gamla Fordar när jag vet att det alltid är något som pajar.
Gick på framvagnen nu, tänkte att det bara skulle vara att slänga på dom gamla stötarna. Men klart det inte vart så enkelt.
Börjar med att dra av skallen på bulten till stötdämparen fram. Svor lite men fortsatte att ta av ok och skiva. Skivan var ny och Febi Bilstein så den behåller jag. Beläggen var äkta Kamoka... Billigaste på Autodoc tippar jag på... Bromsoket var helt nytt. Efter som det ser ut som det gör så fick jag beställa nya bärarmar till båda sidor. Började med höger sida, medan jag funderade på hur jag skall göra med vänstersidan. Här lossade iaf bulten till stötdämparen lätt. Men istället så knäckte jag stage till krängaren, så fick beställa två nya... På vänster sida var däremot oket rätt trött, så orkar inte renovera så beställde ett utbytes ok. Så nu har jag hittat två nya spindlar med nav som bara gått 4000 mil, dessa är dock lite annorlunda än ST150, som har lite annan geometri. Men enligt internet så verkar det poppis att byta till spindlar från basmodellerna för att få tillbaka lite bättre roll center när bilen är sänkt. Så kanske får testa detta.
Skilland mellan ST150 till vänster och basmodeller till höger.
Sen har det kommit lite nya prylar med. RBF600 och stålomspunna slangar tillsammans med Ferordo DS1500 belägg.
Mountune har ett intake kit som inte bara är ett konfilter, utan även en gjuten box så isolerar filtret lite bättre. Dessa brukar sälja slut på någon timme, sen tar det ett par månader inom dom kommer tillbaka i lager igen. Lyckades knipa ett dessutom under Black Friday. Original Luftburk som dessutom är placerad ovanpå ventilkåpan har ett ormbo av rör och slangar, så detta bör öppna upp andningen ordentligt.
Hjulupphängningen bak gjorde jag klart förra veckan
_________________ :: Mikael Lindqvist |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Fiesta ST150 2005
|
31 besök idag (2703 totalt) |