| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 - RS2 SPVM
|
149 besök idag (37668 totalt) |
|
Re:
Original zetec blacktop går åt "fel håll" , dvs på baksidan av remmen. Så antingen för man montera extra remhjul för att få remmen som original, eller byta till en impeller som är omvänd för att få korrekt flöde. Men allt beror ju givetvis på hur man har rem och kringutrustning monterat. Nu är ju problemet ett minne blott dock
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Kämpat på för att få ihop bilen "någorlunda" inför motorsportsalongen.
Lite bilder i blandad ordning. Varit dålig på att dokumentera.. Kylsystem. Alu-svetsarna blir sakteliga bättre..
Övre momentstag/ motorfäste fixat.
Urtrampningslager, det gamla var sopslut. Funderar på hur det fungerat hela säsongen, nog för att det rasslat men att hållaren var såhär illa trodde jag inte. Hitta ett nytt korrekt var helt omöjligt. 4e försöket hittade jag något som var skapligt rätt, lite modifiering på kopplingsarmen
Var duktig och "schimsade in" nya lagret som var tunnare. Det tog i tryckplattan när jag drog ihop sprängkåpan sista 2 millimetrarna. Ur igen och återställa
Generatorfäste V2, övre infästningen blir när insuget kommit på plats. Trångt är bara förnamnet.
Lego
Nytt växellådsfäste, tänkte svetsa det i ramen först, men lådan går att ta ur bakåt om fästet är löstagbart
Påbörjan till ett nytt stadigare nosfäste.
Redo för salongen, ses där!
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Tillbaks i verkligheten efter förra helgens mässa.
Ingen vidare mässkille men det var trevligt, tusen tack till alla som kom och sparkade däck! Stora snackisen var nog min kardan
Bränt ihop en bränsletank i dagarna. Tanken här är att jag flyttat fram den så långt det går, för att flytta vikten. Och montera pumpen så allt är en enhet, då kan jag lyfta ur hela tanken med bränsle i som en enhet. Först tänkte jag sätta returen på ovansidan och även montera filtret där. Men tänkte om, så nu kan jag sätta en täckplåt över alltihop om jag vill och "kapsla" in alltihop. Vid ev läckage. Rolloverventilen och påfyllningen blir det enda som sticker upp. Byggd i 2mm istället för gamla 1mm, men känns tryggt när man sitter 40cm ifrån den i en bil utan vidare krockskydd..
Får skala bort den vikten någon annanstans
Svarven fick jobba
"Skvalpskott" vid låg bränslenivå, ska även få tankskum i sig.
Provtryckning light, försiktigt med luft och såpvatten.
Ett fäste räckte. I framkant är den fastkilad i ramen och emot sprängkåpan.
Näst på tur står sista röret till kylsystemet, sedan ska det fyllas upp och kontrolleras för läckor. _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Re:
Sätt dit fler fästen, så mycket trevliga för själen att svetsa innan du hällt i bensin
_________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Jo förstår att det låter snålt, men hela bilen skakar när jag rycker i tanken. Den är skohornad ner... Ska rycka en gång till imorgon _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Stolpe ut på kylsystemet, saknar en silikonvinkel
Rumpvärme, bra vår och höst
Kanske är sisådär med rör genom sittbrunnen men det är åtminstonde skarvlöst
Avslutade helgen med att göra nya stag till diffusorn. Gängstången såg så hafsmekat ut, så 6mm alustång och lite svarvande så blev det prima
Ryktet säger att mina nya spjäll och EFI skall skickas nästa vecka. Provstart i mellandagarna verkar hålla
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Får du på en tät värmestrumpa runt röret under stolen? I så fall kan den skydda dig från att bli skållad ifall du mot förmodan skulle få ett läckage på röret eller någon känner in under stolen efter körning.
|
||||
|
Re:
Beställde klistervärmeskydd igår kväll som jag tänkte tejpa på, men en strumpa borde gå att skjuta på också. skall surfa runt lite efter alternativ _________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Bränsletanken har fått sig lite värmeskydd
Värmeskydd mot motorn för benen, och den observante ser att jag även tillverkat kopplingsstaget, tyvärr blir det ett nytt... Gjorde denna i 8mm alustång, men gängorna i kopplingsarmen kommer inte hålla över tid. 8mm stålrör ligger och väntar på gängsnittet
Har även satt kapen i nosen, blir mycket nya rör här framme kommande veckor.
Hjulafton Dunnels separata spjäll + ecu, förberedd med shiftcut när jag skaffar sek-låda , nästa vinter förhoppningsvis..
Ecun behöver ha vattentemp, så jag fick gänga upp ett till hål. Därefter monterades hela kylsystemet ihop och fylldes upp. Elpumpen provkörd, bra snurr i expkärlet
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
|
Tankskum, körde i 1 1/2 paket tillsvidare.
Väntar på 3 bränslekopplingar (och skruva fast ecu/iat) sedan redo för PROVSTART
Helgens pinnar som jag hann få dit. Väntar på en leverans med fästen från Proforger, och få med mig lite rörstöd hem över jul så kan jag svetsa vidare på nosfästet. Något mer liksidigt/rakt än vad det var innan. Det märks när man mäter runt att ramen levt sen 80-talet
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 - RS2 SPVM
|
149 besök idag (37668 totalt) |

