| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Andra projekttrådar
Piaggio Porter Unijet 2.0, Kipper, 4x4
|
134 besök idag (1305 totalt) |
|
Igår köpte jag äntligen ett fordon som jag har drömt om i nästan tio år - en KEI-truck. Det är inte en originalmodell, utan en licenstillverkad variant från Piaggio. Vilket kanske inte är helt fel, eftersom den istället för en liten 660 cc-motor har en 2-litersmotor, vilket borde göra att den klarar ännu lite mer. Den är utrustad med tippbart flak och ett aggregat-uttag fram, där det troligen har suttit en snöplog tidigare. Jag planerar att montera en vinsch där istället. Ett absolut krav för mig har hela tiden varit fyrhjulsdrift, och det har den här modellen. Visst hade det varit kul med en Subaru Sambar med fyrcylindrig 660 cc-motor, diffbromsar och difflås. Men importer från Japan är nog svårare att registrera i Sverige. Dessutom har de ratten på fel sida. Nu har jag istället ett EU-godkänt fordon som borde gå igenom registreringen utan problem. Jag har spanat på 4x4 Piaggio KEI-trucks i många år. Oftast är de ganska hårt ansatta av Winterdienst med omfattande rostangrepp. Dessutom står de alla, som närmast, i de absolut mest södra delarna av Tyskland. Vilket gör det till en ganska omfattande operation att hämta dem. Mitt objekt står i Hannover. Vilket gör att med lite flåsad moms så hinner man ToR Kiel under dagen. Även med släp. Och kan då "tura" med Stena Line. Planen är att göra det i början av januari. Om någon av en händelse skulle passera med tomt släp och vill hämta mot betalning är det bara att hojta till.
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Jaaa!
Äntligen en motoriserad skottkärra, dvs Kei-Truck på rejsa! Detta kommer jag följa! Är det inte nästan så att du kan frakta den på flaket på en full-size pickis hem?
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||||
|
Re:
Den kommer framleva som nyttofordon i Kinna/Örby. Så inspektion, provkörning och en kopp kaffe kan planeras in i sommar.
|
||||||
|
F-sen vad häftig! Visste knappt att det finns såna här, nu villhöver jag en!
Blir kul att följa. |
||||||
|
Kan bli en väst-träff med micro 4x4 här på Rejsa 😉
Ball bil! Den skulle passa perfekt som gårdsbil hos mig! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Rensar bland mina bokmärken.
För den som känner att "the itch" blir allt mer besvärlig, den här har stått ett ganska bra tag. Kanske prutmån? Den står inte heller särskilt långt ner i Italien. Sträckar man med släp så är det kanske en tredagars-tur från Sverige? Antagligen helt rostfri? Please, come and join the dark side. The first cookie is free.
https://www.werktuigen.it/piaggio-po
|
||||||
|
Den ser ju ut att vara i nyskick. Finns den kvar på sportlovet kanske frugan får köra bruksbilen hem
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
40Hk från 2 liter?
Måste vara en annan motor i den eller? Vad får den dra på kroken?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Väl observerat! Nä, denna är nog en mycket mer "true" KEI-car än mitt objekt. Så den är nog 660cc? Eftersom den är från 2001. Då blank-kopierades nog japanernas koncept i Italien. Nu har de "gone rogue". Min får dra 1000kg. Ingen aning om vad denna skulle få dra. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Rensar bort fler bokmärken. Kanske behöver lite TLC?
https://www.gassmann-gmbh.com/sales/ _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
1000Kg funkar ju, får du med dig en minigrävare bakom så är du ju Kung sen.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
|
Re:
Men är inte 2.0 2t last? å inte 2L motor? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||||
|
Re:
Ingen aning?🤷🏻♂️ 🤔 Tror inte det. En sådan här KEI-truck klarar mycket, men sannolikt inte två ton. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
![]() |
Andra projekttrådar
|
134 besök idag (1305 totalt) |