| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Coupé -75
|
196 besök idag (9987 totalt) |
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Här kommer en uppdatering:
Det är en Opel CIH 2.2. Förra ägaren har toppdeckat, o-ringat, jätteportat och kompsänkt den. Färdig för turbo . Dessutom har han monterat ett två tredjedels Senator-insug från en 3.0 sexa. Det har ett större spjällhus.
Erikjakan:Jag vet att du rekommenderade 2.4, men det bidde ingen sån. Det blev ju iaf en Opel.
_________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||||
|
Detr ser bra ut =)
om du ska åka turbo så spelar det nog mindre roll ang 2.2 eller 2.4? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Trevligt projekt du har på G, gamla oplar är aldrig fel
Har du några planer för väghållningen? h. Andreas |
||||||
Inte mer exakt än att den ska bli bra. Hoppas få hjälp av t.ex. fuling med att räkna på alla fjädrar mm.
||||||
|
Grattis till motorköpet! Den är ju rätt lik min, förutom färgen. Till och med samma oljekyl, SAAB 900 va?
Jag kan rekommendera ett par prylar när det gäller oljetillförseln; sätt dit ett oljefilter från en 6-cyl CIH, det har större volym och filteryta=bättre flöde och rening. Du kan även byta locket på oljepumpen till ett från en dieselmotor, typ Rekord 2,1 eller 2,3 D -80 tals. Det locket är gjort av stål och har en mycket kraftigare fjäder till övertrycksventilen=högre oljetryck. Dags att börja snickra på grenrör nu då?
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
Tackar. Tror det kommer bli kalas.
Kommer bli svart så småningom. Och så ska jag köpa mig en aluventilkåpa. Kylet vet jag inget om. Kan kolla.
Vilken massa matnyttig information! Det blir nog både det ena och det andra. Sitter du inne med mer sånt så hör av dig. _________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||||
|
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
|
Det går lååångsaamt framåt. Bilen står i ett garage och har befriats från diverse onödiga tunga delar. Det som finns kvar nu är framvagn, rutor fram och bak, styrstång tank och pedalställ. Det ska också bort, sen ska jag skrapa äckelmattor, laga en del rost, Slipa ner färg över hela bilen (ligger ju dubbla lager efter omlacken, jättetungt ju.
Måste få bort "vinyltaket" också), lägga ny grundlack. Sen börjar det roliga. Kanske...
||||||
|
Hej hej igen! 20 år senare... Hoppas inte ni har väntat alltför intensivt på en uppdatering i det här projektet.
Om man är intresserad av historien med bilen kan man läsa första inlägget i tråden där jag har editerat och fyllt på en del av mina tankar om bygget, 2005 och idag. Jag har under det här året börjat så smått att jobba på det här projektet igen, efter 20 år på is. Först fick jag fräscha upp och rensa ur garaget. Det är tight, ett litet villagarage från 1976, men det är vad jag har. Och nu har jag bestämt mig för att det ska gå. Förut. Knappt inga hyllor, allt ligger i högar på golvet. En väldig massa blandade kulörer på väggarna och flera skivor som har varit fuktskadade och behöver bytas ut.
Nu. Det är inte klart än, men väldigt mycket fräshare och mer ändamålsenligt inrett. Det ska upp belysning och eluttag, en verktygstavla och så småningom ska bilen in såklart.
Bilen har stått i en lada i ca 20 år, med lite tillhörande prylar i kartonger, typ lister och sånt. Jag har tyvärr inte kvar några glasrutor, framskärmar eller motorhuv. Planen är att i första hand skaffa de saknade karossdelarna (i plåt, vill inte ha glasfiber som jag tänkte 2005), laga rost och göra fästen för den nya fram- och bakvagnen från en Corvette -84. Hade en BMW M5 E34-bakvagn liggande ihop med bilen som jag hade tänkt att använda, men det blev nya planer och den är såld. Karossen ska hämtas till våren någon gång kanske, har en del annat att greja med först.
Vad gäller motor har jag tänkt om. Om en bil ska vara njutbar att köra ska den låta riktigt gött. Jag har aldrig kört eller hört en fyrcylindrig motor som jag verkligen gillar. Jag tänkte ett bra tag att jag ville ha en BMW V8 i den. Det har gjorts förut i Kadett C och de låter väl fint och sådär men jag insåg att det nog kan bli ett elände att paketera, särskilt om man vill försöka ha kvar servo, AC och sånt. Rak sexa? Troligtvis för lång för att bli vettig i den här lilla bilen. V6? Inte något fan av ljudet där heller. VR6 kanske? De låter ju rätt trevligt. Eller kanske en 5-cylindrig motor, de har ju ett ännu mysigare ljud! Eller varför inte en kombination? Det slutgiltiga valet föll på en 170hk VR5 (motorkod AZX) från en VW Passat. Mycket för ljudets skull, men också av mer praktiska skäl som t.ex. pris, fysisk storlek, DBW-spjällhus för extra funtioner med eftermarknadssprut, lämplighet för överladdning, lämplighet vad gäller registrering som ombyggt fordon med överladdning osv. Jag hade donator-Passaten som andrabil en period tidigare i år och den låter ljuvligt redan original. Bilen var verkligen inte så rolig vad gäller väghållning osv, men ljudet fick mig att le stort varje gång jag körde den. Motorn ska paras ihop med en 6-växlad BMW-låda. Jag har numera lite mer andra åtaganden i livet, familj och villa och sådär. Men jag har insett att jag inte bara kan vänta på den perfekta tiden i livet att genomföra min dröm. Jag får helt enkelt börja, så får vi se vart det leder. Välkomna att följa mina framsteg och motgångar, i det tempo som funkar med två små barn och mycket annat i livet. _________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||||
Nuvarande projekt. Jag ska montera bort glasfiber-bladfjädern från framvagnen. Upptäckte längs vägen att den framvagn jag har köpt kommer från en bil med det så kallade Z51-paketet och har en kraftigare fjäder och krängningshämmare plus snabbare utväxling i styrväxeln. Trevligt! Om någon sitter inne på bra tips på hur man kan montera bort fjädern på ett bra, säkert sätt är jag idel öra. Alla tips och guider jag har hittat förutsätter att framvagnen sitter i bilen och att man kan använda bilens vikt för att pressa ihop fjädern med en domkraft. _________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Coupé -75
|
196 besök idag (9987 totalt) |