Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Coupé -75
<<   1, 2
262 besök idag (10053 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8131



Widell skrev:
Vi får väl se...


Lungt, bara ingen jävla volvorova thumbs down

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 553


Trådstartare
Kommer inte på fråga. Men en mazda 13B hade suttit fint... Nu blir det nog Opel.

_________________
Alexander Widell
Opel Kadett Coupe -75
Buell XB12S -08
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 553


Trådstartare
Här kommer en uppdatering:




Det är en Opel CIH 2.2. Förra ägaren har toppdeckat, o-ringat, jätteportat och kompsänkt den. Färdig för
turbo . Dessutom har han monterat ett två tredjedels Senator-insug från en 3.0 sexa. Det har ett större spjällhus.

Erikjakan:Jag vet att du rekommenderade 2.4, men det bidde ingen sån. Det blev ju iaf en Opel.

_________________
Alexander Widell
Opel Kadett Coupe -75
Buell XB12S -08
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Härligt snygg kaross! Påminner om min DAF 66 Coupé... Keep up the good work! thumbs up

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8131



Detr ser bra ut =)

om du ska åka turbo så spelar det nog mindre roll ang 2.2 eller 2.4?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
backman
Jakobstad (Finland)
Här sen Jan 2005
Inlägg: 68



Trevligt projekt du har på G, gamla oplar är aldrig fel
Har du några planer för väghållningen?
h. Andreas

_________________
Andreas Backman
Opel GT -69 | Kadett B LS -68 | ex. Kadett C coupé 2.0 16v -76
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 553


Trådstartare
backman skrev:
Har du några planer för väghållningen?

Inte mer exakt än att den ska bli bra. Hoppas få hjälp av t.ex. fuling med att räkna på alla fjädrar mm.

_________________
Alexander Widell
Opel Kadett Coupe -75
Buell XB12S -08
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3604



Grattis till motorköpet! Den är ju rätt lik min, förutom färgen. Till och med samma oljekyl, SAAB 900 va?
Jag kan rekommendera ett par prylar när det gäller oljetillförseln; sätt dit ett oljefilter från en 6-cyl CIH, det har större volym och filteryta=bättre flöde och rening.
Du kan även byta locket på oljepumpen till ett från en dieselmotor, typ Rekord 2,1 eller 2,3 D -80 tals.
Det locket är gjort av stål och har en mycket kraftigare fjäder till övertrycksventilen=högre oljetryck.

Dags att börja snickra på grenrör nu då?

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 553


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Grattis till motorköpet!

Tackar. Tror det kommer bli kalas.

Citat:
Den är ju rätt lik min, förutom färgen. Till och med samma oljekyl, SAAB 900 va?

Kommer bli svart så småningom. Och så ska jag köpa mig en aluventilkåpa. Kylet vet jag inget om. Kan kolla.

Citat:
Jag kan rekommendera ett par prylar när det gäller oljetillförseln; sätt dit ett oljefilter från en 6-cyl CIH, det har större volym och filteryta=bättre flöde och rening.
Du kan även byta locket på oljepumpen till ett från en dieselmotor, typ Rekord 2,1 eller 2,3 D -80 tals.
Det locket är gjort av stål och har en mycket kraftigare fjäder till övertrycksventilen=högre oljetryck.

Vilken massa matnyttig information! Det blir nog både det ena och det andra. Sitter du inne med mer sånt så hör av dig. thumbs up

_________________
Alexander Widell
Opel Kadett Coupe -75
Buell XB12S -08
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3023



Inte hänt nå mer?

(du har pm btw)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 553


Trådstartare
Det går lååångsaamt framåt. Bilen står i ett garage och har befriats från diverse onödiga tunga delar. Det som finns kvar nu är framvagn, rutor fram och bak, styrstång tank och pedalställ. Det ska också bort, sen ska jag skrapa äckelmattor, laga en del rost, Slipa ner färg över hela bilen (ligger ju dubbla lager efter omlacken, jättetungt ju. Måste få bort "vinyltaket" också), lägga ny grundlack. Sen börjar det roliga. Kanske...

_________________
Alexander Widell
Opel Kadett Coupe -75
Buell XB12S -08
Citera
E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 403



cool bil!

Blir nog ruggig med turbo. Lär gå som ett skållat.....

/otto

_________________
Magnus Ottosson

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 553


Trådstartare
Hej hej igen! 20 år senare... Hoppas inte ni har väntat alltför intensivt på en uppdatering i det här projektet.
Om man är intresserad av historien med bilen kan man läsa första inlägget i tråden där jag har editerat och fyllt på en del av mina tankar om bygget, 2005 och idag.

Jag har under det här året börjat så smått att jobba på det här projektet igen, efter 20 år på is. Först fick jag fräscha upp och rensa ur garaget. Det är tight, ett litet villagarage från 1976, men det är vad jag har. Och nu har jag bestämt mig för att det ska gå.

Förut. Knappt inga hyllor, allt ligger i högar på golvet. En väldig massa blandade kulörer på väggarna och flera skivor som har varit fuktskadade och behöver bytas ut.


Nu. Det är inte klart än, men väldigt mycket fräshare och mer ändamålsenligt inrett. Det ska upp belysning och eluttag, en verktygstavla och så småningom ska bilen in såklart.


Bilen har stått i en lada i ca 20 år, med lite tillhörande prylar i kartonger, typ lister och sånt. Jag har tyvärr inte kvar några glasrutor, framskärmar eller motorhuv. Planen är att i första hand skaffa de saknade karossdelarna (i plåt, vill inte ha glasfiber som jag tänkte 2005), laga rost och göra fästen för den nya fram- och bakvagnen från en Corvette -84. Hade en BMW M5 E34-bakvagn liggande ihop med bilen som jag hade tänkt att använda, men det blev nya planer och den är såld. Karossen ska hämtas till våren någon gång kanske, har en del annat att greja med först.






Vad gäller motor har jag tänkt om. Om en bil ska vara njutbar att köra ska den låta riktigt gött. Jag har aldrig kört eller hört en fyrcylindrig motor som jag verkligen gillar. Jag tänkte ett bra tag att jag ville ha en BMW V8 i den. Det har gjorts förut i Kadett C och de låter väl fint och sådär men jag insåg att det nog kan bli ett elände att paketera, särskilt om man vill försöka ha kvar servo, AC och sånt. Rak sexa? Troligtvis för lång för att bli vettig i den här lilla bilen. V6? Inte något fan av ljudet där heller. VR6 kanske? De låter ju rätt trevligt. Eller kanske en 5-cylindrig motor, de har ju ett ännu mysigare ljud! Eller varför inte en kombination? Det slutgiltiga valet föll på en 170hk VR5 (motorkod AZX) från en VW Passat. Mycket för ljudets skull, men också av mer praktiska skäl som t.ex. pris, fysisk storlek, DBW-spjällhus för extra funtioner med eftermarknadssprut, lämplighet för överladdning, lämplighet vad gäller registrering som ombyggt fordon med överladdning osv. Jag hade donator-Passaten som andrabil en period tidigare i år och den låter ljuvligt redan original. Bilen var verkligen inte så rolig vad gäller väghållning osv, men ljudet fick mig att le stort varje gång jag körde den. Motorn ska paras ihop med en 6-växlad BMW-låda.

Jag har numera lite mer andra åtaganden i livet, familj och villa och sådär. Men jag har insett att jag inte bara kan vänta på den perfekta tiden i livet att genomföra min dröm. Jag får helt enkelt börja, så får vi se vart det leder. Välkomna att följa mina framsteg och motgångar, i det tempo som funkar med två små barn och mycket annat i livet.

_________________
Alexander Widell
Opel Kadett Coupe -75
Buell XB12S -08
Citera 6
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 553


Trådstartare


Nuvarande projekt. Jag ska montera bort glasfiber-bladfjädern från framvagnen. Upptäckte längs vägen att den framvagn jag har köpt kommer från en bil med det så kallade Z51-paketet och har en kraftigare fjäder och krängningshämmare plus snabbare utväxling i styrväxeln. Trevligt!

Om någon sitter inne på bra tips på hur man kan montera bort fjädern på ett bra, säkert sätt är jag idel öra. Alla tips och guider jag har hittat förutsätter att framvagnen sitter i bilen och att man kan använda bilens vikt för att pressa ihop fjädern med en domkraft.

_________________
Alexander Widell
Opel Kadett Coupe -75
Buell XB12S -08
Citera 1
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1162



Kan ju bli riktigt fränt det här!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Kadett Coupé -75
<<   1, 2
262 besök idag (10053 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande