| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M332i S54 -89
|
92 besök idag (616 totalt) |
|
BMW E30 M332i S54 -89
Hej!
Tänkte dela med mig utav mitt projekt jag jobbat med sedan 2019, tyvärr inte uppdaterat något här. Det gäller en BMW E30 som från början var en 325i med mtech 2 från fabrik årsmodell 1989. Karossen har rullat i skrivande stund 14000 mil. Runt 2014 twinturbo konvertades orignal motorn, det monterades bur, sparco racingstolar och en stor RPM klocka intill instrumentpanelen. Bilen var optimerad till 700whp, men motorn gick inte så många mil då m20 är ganska känsliga, två vipparmar hade gått av trots smidda. Jag hittade på bilen av en slump i en maskinhall där den har stått still i några år längst in i hörnet, dammig, startar och går men går ojämnt. Min tanke från början var att få iordning på bilen till sommaren 2020. Men projektet växte snabbt, rost visade sig, och eftersom bilens chassi var original utom motorn visste jag att något behövde göras gällande fjädring, bromsar, drivlina osv. Då kom tankarna att regga bilen med turbo, och eftersom det gällde original motorn blev det desto omständigare gällande krav. men jag byggde om allt och anpassade för M20 dubbelturbo motorn, hade byggbesiktning innan fram och bakvagn lackerades ihop med ORG Testa. slutet på 2022 var bilen i princip färdig för lack, för att sedan skruvas ihop och reggningen kunde fortsätta. Får då syn på en S54B32 och 6 växlad växellåda som endast rullat 4800 mil som lagts upp på Atracco bilskroten, jag kände om man ska våga åka längre sträckor och slippa skruva när bilen väl är klar är detta rätt val. Så jag köpte motorn och det gick ytterligare månader med ombyggnation i framvagnen, växellåda, kardan för att få ihop alla bitar. Nu slutet på 2025 står bilen färdig, reggad, dock ej besiktigad då vintern kom när papperna precis kom från Testa. Tanken är att bilen ska kunna köras till en trackday och hem om man vill det, samt ha otrolig upplevelse på gatan!
Om det skulle vara intressant för er med en projekttråd kan jag skapa en i omvänd ordning, har mycket bilder dokumenterat och egentligen allt på bilen är utbytt, uppgraderat eller restorerat. Bakvagn består av 210 M3 E36 3.2 3.23 lamelldiff PPF Sviktstålsaxlar med M5 hubbar inre och yttre. Sellholm knivkrängingshämmare M3 E46 CSL bromsar, förberett för dubbla bromsok när jag svetsade nya okhållare. Förstärkt E30 bakvagn samt justerbar camber och caster. Bilstein dämpare och APEX fjädrar. Framvagn består av M3 E36 spindlar HSD Dualtech E36 coilovers E46 M3 CSL Bromsar T-parts länkarmar Övrigt Köhler racing DTM avgassystem Originaltank med Walbro intank pump Aluminum kylare AC Recaro LX Classic Sparco Halvbur reggad Maxxecu race BBS RC 090 bak, 040 fram 17'' Se mer här.
Instagram - Nicsmediaco
https://www.instagram.com/nicsmediac Youtube - Nicsmediaco
https://www.youtube.com/@Nicsmediaco
_________________ Niclas Åberg |
||||
|
Alltså wow, vilket bygge!
Både val av grundbil, drivlina men inte minst finishen och detaljerna! Riktigt läcker moddning av mätarhuset med var nolläget på varvräknaren var för rätt Ferrarikänsla Kommer man få se denna på nån bana eller konbana i sommar? Vi har en trogen besökare i Christian med sin E30 med S50B32 på SVKG-träffarna, haka på så är ni två med väldigt likt koncept
_________________ Fredrik Boivie
Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus |
||||
|
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
|
Re:
Min tanke var, nu gör jag detta en gång så man kan njuta utav bilen istället för att skruva ett tag! Ja det gjorde sitt i interiören!
Absolut, ska försöka åka på en del träffar och bandagar. spännande! måste kika in den _________________ Niclas Åberg |
||||
|
Re:
Tackar! Haha ja det har du rätt i, har renoverat hela diffen och har varit på jakt efter annan utväxling. Så i framtiden kommer det justeras _________________ Niclas Åberg |
||||
|
Re:
Jag har en 210 diff från en e92 m3 DCT med 3.85 i, den skulle jag vilja byta till en 3.23
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 M332i S54 -89
|
92 besök idag (616 totalt) |