Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15
311 besök senaste veckan (46651 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Re:

Zalle skrev:
Skriver här också så även andra kan ta del av informationen.

Från det jag kollat fort igår så verkar N52 även den använda sig av BSD-bus, likt ex. N54 i en E9X. Då går det att använda ett BSD-kort och MaxxECU för att styra rubbet. Fördelaktigt med ett färdigt CAN protokoll också för E9X.

Exakt, stort tack för hjälpen igår!

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Nu skall det inte suga luft hoppas jag!

Catchtank på plats och så passade jag på att koppla in avtappningsventil i botten på tanken ifall man behöver tömma den. AN6/slanganslutning utifrån/under bilen. thumbs up

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Motor ur!
229kg väger hela paketet, startklar.

På bilden N52 jämfört med en B48, dvs 4 cyl 2l turbo maskin som jag vill åka med, troligen nästa år. Köpte denna motor för en tid sedan för att lära mig mer om den då jag är tämligen övertygad om att det är framtidens klubbracing motor. Finns den del fräcka byggen, främst i USA där de stoppar in B48:or i alla möjliga biltyper och BMW karosser och med olika trimningsgrad. Billig på skroten, tillgänglig, driftsäker som få och "enkel" att begränsa om man åker med standard turbo och lika "enkel" att få ut 400+ hjulhästar med större turbo och mer soppa. Lite utmanande att få igång med eftermarknads ECU pga bestyckningen men inget omöjligt.

Anledningen för att drivlinan är utanför bilen är att jag är för nyfiken för att inte testa att åka med 8HP. Denna har legat på hyllan ett tag och varför inte testa? 2027 är målet B48+8HP, som delmål får det bli N52+8HP för att lära mig mer.

Lådan jag har är en sk "gen 3" låda och för att kunna styra den med TurboLamik så behöver jag byta ventilpaket till "gen 1 eller gen 2".

Gen 2 ventilpaket med urtagen oem TCU och ersatt med kablage för extern styrning.

Ventilpaket återmonterat. thumbs up

Klart för att monteras med nytt filter, olja och TurboLamik TCU med kablage. Jag kommer köra med converter till att börja med, på sikt vill jag ersätta den med adapter likt ZF gjort på sina motorsport varianter typ 8HP45R med en sak i taget!

Köping
Här sen Dec 2016

BMW själva har valt B48 i nya M2 Racing, så du gör nog ett hel rätt val 👍

BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... 13, 14, 15
311 besök senaste veckan (46651 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande