| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
1163 besök senaste veckan (48718 totalt) |
|
Re:
Exakt, stort tack för hjälpen igår!
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Nu skall det inte suga luft hoppas jag!
Catchtank på plats och så passade jag på att koppla in avtappningsventil i botten på tanken ifall man behöver tömma den. AN6/slanganslutning utifrån/under bilen.
||||
|
Motor ur!
229kg väger hela paketet, startklar.
På bilden N52 jämfört med en B48, dvs 4 cyl 2l turbo maskin som jag vill åka med, troligen nästa år. Köpte denna motor för en tid sedan för att lära mig mer om den då jag är tämligen övertygad om att det är framtidens klubbracing motor. Finns den del fräcka byggen, främst i USA där de stoppar in B48:or i alla möjliga biltyper och BMW karosser och med olika trimningsgrad. Billig på skroten, tillgänglig, driftsäker som få och "enkel" att begränsa om man åker med standard turbo och lika "enkel" att få ut 400+ hjulhästar med större turbo och mer soppa. Lite utmanande att få igång med eftermarknads ECU pga bestyckningen men inget omöjligt.
Anledningen för att drivlinan är utanför bilen är att jag är för nyfiken för att inte testa att åka med 8HP. Denna har legat på hyllan ett tag och varför inte testa? 2027 är målet B48+8HP, som delmål får det bli N52+8HP för att lära mig mer.
Lådan jag har är en sk "gen 3" låda och för att kunna styra den med TurboLamik så behöver jag byta ventilpaket till "gen 1 eller gen 2".
Gen 2 ventilpaket med urtagen oem TCU och ersatt med kablage för extern styrning.
Ventilpaket återmonterat.
Klart för att monteras med nytt filter, olja och TurboLamik TCU med kablage. Jag kommer köra med converter till att börja med, på sikt vill jag ersätta den med adapter likt ZF gjort på sina motorsport varianter typ 8HP45R med en sak i taget!
||||
|
Re:
Tack Dan
Det är en hårfin balans mellan galenskap och intresse antar jag.
Sen vore det på sin plats att få bilen att lira ordentligt också så jag kan vara med och tävla lite
Jag har tyvärr inte supermycket tid över just nu för att skruva men det blir någon timme då & då. Börjar få lite koll på B48 härvan i alla fall, vilka kablar som går till vad och vad som skulle kunna tas bort. Det mest utmanande är den mekaniska bränslepumpen som drivs av kamaxeln samt dess regleringsventil. Allt måste mätas upp manuellt och konfigureras.
||||
|
Lär mig vidare kring direktinsprutning vilket är nytt för mig, men kanske någon här har startat upp motorer med direktinsprutning/eftermarknadssystem och har stenkoll?
Översikt:
B48 har direktinsprutning med 50-350 bar railtryck. Högtryckspumpen är mekanisk och drivs av avgaskammen. Quantity Control Valve (QCV) är PWM-styrd och reglerar hur mycket som faktiskt levereras till rail genom att bestämma stängtidpunkt i pumpcykeln. Railtrycksgivaren användes för att styra QCV. Spridarna är solenoid-typer, styrs low-side av DME och mängden bestäms av railtryck + öppningstid; strategier inkluderar multipla pulser vid kallstart och katalysatoruppvärmning. Så, allt detta måste lira
Spridarkonfigurationen har jag koll på, men kruxet nu är pumpkonfiguration. ECUMaster kräver att följande parametrar är uppmätta/inställda innan start: -Displacement per lobe -Delivery angle characteristics (tabell) -Delivery angle min -Lobes count -Reference camshaft -First lobe TDC angle offset -Pressure max -Control type "First lobe TDC angle offset" definieras som grader efter cyl 1 TDC där första pump-loben ligger. Så nästa steg blir att mäta upp detta
När detta är på plats så måste inställningarna kompenceras med VANOS regleringen på avgaskammen... något som ECU masters skulle hjälpa mig med Kommit en bit i elschemat, rad 90 i alla fall
Mappar upp alla BMW komponent ID# med pin-out, kabelstorlek och matchar mot ECU masters burkarna. Bra förberedelse i alla fall.
||||
|
Öhh den där mappningen kan fort åt skogen, finns det nån som kan mappa sånt i Sverige så hade jag hört av mig dit, men alltid bra att läsa på själv innan såklart 😁
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re:
Finns ingen i Sverige som byggt B48 med ECU Masters. Därför är ett rimligt mål 2027 med denna motorn.
Det finns flera E46:or med B48 som tävlar i USA med MoTeC, och har gjort så i flera år. Jag tänkte först köpa samma "kitt" men sättet MoTeC gör med sina mjukvaror (kostar baserat på vad du vill göra) så blev man extremt låst att kopiera konceptet rakt av. SCS Delta i UK har ett "kitt", men fick inte superbra känsla för dem, har bara en bil i Danmark som är igång. ECU Masters har en "base mapp" till B58TU Gen 2 och den har mycket likheter med B48TU Gen 2 (min motor). Efter dialog med Polackerna så ville de utveckla en "base map" till B48 då det finns den stor efterfrågan. De hade ingen motor, men kunskap. Jag har en motor, men ingen kunskap så det blev en matchning
B58 i bänk:
Så, jag behöver "bara" leverera data och kopplingschema så hjälper de mig med resten. Plus att Pelle på PSI motor hjälper till med deras kunskap och tid på rullarna. _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Det låter lite mer lovande
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Kolla Strom Motorsports i US. De bygger E46 tävlingsbilar med B48 motor. Man kan til og med köpa komplett bil fra dem.
Man kan også köpa Motec ECU ferdig programmert til motoren: https://strommotorsports.com/product _________________ Marius Christoffersen 2009 BMW E92 M3 DKG 2010 BMW E90 335i N54 |
||||
|
Re:
Absolut, Brett Strom har jag pratat med flera gånger och han har hjälpt mig en del. Som jag skrev tidigare så säljer de färdiga "kitt" med låst programvara och hårdvara. Du måste då göra exakt som de gör med exakt samma bestyckning/delar, annars faller hela konceptet. Därför valde jag ett annat spår. _________________ Patrik Skoog |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
1163 besök senaste veckan (48718 totalt) |